αρχικηVIRALΈρευνα: Γιατί δεν είναι χρήσιμο να κοιμάσαι παραπάνω τα Σαββατοκύριακα

Έρευνα: Γιατί δεν είναι χρήσιμο να κοιμάσαι παραπάνω τα Σαββατοκύριακα

«Επιτέλους, είναι Παρασκευή»!

Πόσες φορές έχουμε ακούσει – και πει – αυτά τα λόγια στο τέλος μιας κουραστικής εβδομάδας;

Συχνά σκεφτόμαστε το Σαββατοκύριακο ως δύο μέρες χαλάρωσης, γευμάτων με φίλους ή ύπνου. Με πολλές ώρες ελευθερίας το Σάββατο ή το πρωί της Κυριακής, δεν υπάρχει λόγος να πατάς συνεχώς snooze στο ξυπνητήρι σου… σωστά; Ενώ το Σαββατοκύριακο είναι η τέλεια στιγμή για να χαλαρώσεις και να περάσεις χρόνο με τους ανθρώπους που σε ενδιαφέρουν, στην πραγματικότητα δεν είναι η ιδανική στιγμή για να αντισταθμίσεις τον ύπνο που έχασες τις νύχτες της εβδομάδας που πέρασε.

Δεν μπορείς να «καλύψεις» ένα έλλειμμα ύπνου

Ερευνητές από το Πανεπιστήμιο του Κολοράντο, Μπόλντερ αναφέρουν ότι ο ύπνος τα Σαββατοκύριακα σε μια προσπάθεια να αντισταθμιστεί το «έλλειμμα» ύπνου στην πραγματικότητα δεν είναι μια αποτελεσματική στρατηγική. Όχι μόνο η έρευνά τους υποδηλώνει ότι αρχίζουμε να αισθανόμαστε δυσμενείς επιπτώσεις στην υγεία μετά από μόνο μία νύχτα χαμένου ύπνου, διαπίστωσαν επίσης ότι δεν υπάρχει μεταβολικό όφελος για άτομα που κοιμούνται περισσότερο το Σαββατοκύριακο.

Πιο αναλυτικά στη μελέτη τους για το 2019, οι ερευνητές χώρισαν τους συμμετέχοντες σε τρεις ομάδες. Σε μια ομάδα επιτράπηκε να κοιμάται εννέα ώρες κάθε βράδυ για εννέα νύχτες, στη δεύτερη επιτράπηκε πέντε ώρες κάθε βράδυ για την ίδια χρονική περίοδο και στην τελευταία ομάδα δόθηκαν όχι περισσότερες από πέντε ώρες ύπνου κάθε βράδυ για πέντε νύχτες, ακολουθούμενες από ένα Σαββατοκύριακο απεριόριστου ύπνου και δύο ακόμη νύχτες περιορισμένου ύπνου.

Η μελέτη έδωσε μερικά ενδιαφέροντα αποτελέσματα: Και οι δύο ομάδες με περιορισμό ύπνου έτρωγαν περισσότερο τη νύχτα, πήραν περισσότερο βάρος και παρουσίασαν μείωση της ευαισθησίας τους στην ινσουλίνη. Παρόλο που οι συμμετέχοντες που μπορούσαν να κοιμηθούν το Σάββατο και την Κυριακή είδαν κάποιες βελτιώσεις σε αυτά τα συμπτώματα κατά τη διάρκεια του Σαββατοκύριακου, παρουσίασαν γρήγορα την ίδια κατάσταση μόλις επέστρεψαν σε πρόγραμμα περιορισμένου ύπνου.

«Αιτία είναι ίσως η αλλαγή του ωραρίου που τρώμε, η αλλαγή του κιρκαδικού ρολογιού μας και στη συνέχεια η επιστροφή σε ανεπαρκή ύπνο που διαταράσσει τους φυσικούς μας ρυθμούς», λέει ο Kenneth Wright, Ph.D., διευθυντής του ύπνου και του Chronobiology Lab και επικεφαλής της μελέτης.

Ποιο είναι το συμπέρασμα; Κοιμήσου αλλά μην το παρακάνεις

Αν και μπορεί να είναι δελεαστικό να κοιμηθείτε επιπλέον σαββατοκύριακα, εάν το πρόγραμμα ύπνου τις καθημερινές δεν είναι το ιδανικό, η έρευνα δείχνει ότι η προσπάθεια να αναπληρώσεις τον ύπνο κατά τη διάρκεια του Σαββατοκύριακου μπορεί να μην είναι αποτελεσματική εάν δεν έχεις επαρκή ανάπαυση κατά τη διάρκεια της εβδομάδας.

Τα σώματά μας ανταποκρίνονται καλύτερα στη ρουτίνα παρά στο πάνω – κάτω – οπότε αν θέλεις να αισθανθείς καλά ξεκούραστος και προετοιμασμένος για την επόμενη εβδομάδα, το καλύτερο που έχεις να κάνεις είναι να προσπαθήσεις να ακολουθήσεις ένα πιο κανονικό πρόγραμμα ύπνου ακόμα και όταν δεν μοιάζει εφικτό. Η αναβολή έως το μεσημέρι όταν δεν πας στο γραφείο θα οδηγήσει το σώμα σου να χάσει τον ρυθμό του, καθιστώντας πιο δύσκολη την προσαρμογή στην εβδομάδα εργασίας που ακολουθεί.

Για να δημιουργήσεις μια ισχυρότερη αίσθηση ρουτίνας τα Σαββατοκύριακα, δοκίμασε να ρυθμίσεις ένα ξυπνητήρι για 30 λεπτά πριν από τον ύπνο. Με αυτόν τον τρόπο, μπορείς να υπενθυμίσεις στον εαυτό σας ότι είναι καιρός να ετοιμαστείς για ξεκούραση και τελικά να αισθανθείς πιο προετοιμασμένος για την επόμενη εβδομάδα που έρχεται.

Πηγή: Thrive Global Greece

ΔΕΝ ΥΠΑΡΧΟΥΝ ΣΧΟΛΙΑ

Αφήστε ένα σχόλιο

three × five =