αρχικηΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑΈλληνες και Νορβηγοί εξετάζουν τις προοπτικές των ηλεκτρικών Ferries στην Ελλάδα

Έλληνες και Νορβηγοί εξετάζουν τις προοπτικές των ηλεκτρικών Ferries στην Ελλάδα

Καθώς η ανάγκη ενεργειακής μετάβασης της παγκόσμιας οικονομίας και συνεπώς των βιομηχανιών που την απαρτίζουν καθίσταται ολοένα εντονότερη, η ναυτιλία συνεχίζει να εξερευνά τις προοπτικές εναλλακτικών λύσεων πρόωσης των πλοίων. Μία από αυτές είναι αναμφίβολα η αξιοποίηση ηλεκτρικής ενέργειας, η οποία έχει ήδη υιοθετηθεί επιτυχώς σε ορισμένες χώρες, με τη Νορβηγία να διαδραματίζει πρωταγωνιστικό ρόλο.

Στο πλαίσιο αυτό η Πρεσβεία της Νορβηγίας στην Ελλάδα και η Isalos.net συνδιοργάνωσαν Συνέδριο με τίτλο «Electric Ferries: Establishing a new industry in Greece» το οποίο έλαβε χώρα την Τρίτη 31 Μαΐου 2022, στο Πλανητάριο του Ιδρύματος Ευγενίδου.

Κύριος στόχος της εκδήλωσης ήταν η ανταλλαγή απόψεων και εμπειριών μεταξύ Ελλήνων και Νορβηγών εκπροσώπων της ναυτιλιακής βιομηχανίας, με επίκεντρο τις προοπτικές των ηλεκτρικών πορθμείων και των πλοίων μικρών αποστάσεων στο σύνολό τους.

Ο γόνιμος διάλογος που έλαβε χώρα στο φιλόξενο Ίδρυμα Ευγενίδου επικεντρώθηκε σε δύο κύριους άξονες:

1.    τα διδάγματα που μπορεί να λάβει η Ελλάδα από τη νορβηγική πορεία στον εξηλεκτρισμό της ναυτιλίας μικρών αποστάσεων και
2.    τα βήματα που απαιτούνται σε υποδομές και ρυθμιστικό πλαίσιο προκειμένου τα ηλεκτρικά πλοία μικρών αποστάσεων να αποτελέσουν πραγματικότητα και στη χώρα μας.

Η διοργάνωση εκκίνησε με χαιρετισμούς από τους:

•    Α.Ε κ. Frode Overland Andersen, Πρέσβη της Νορβηγίας στην Ελλάδα και την Κύπρο
•    Δρα. Λεωνίδα Δημητριάδη Ευγενίδη, Προέδρου του Ιδρύματος Ευγενίδου και Πρεσβευτή Καλής Θέλησης του IMO στην Ελλάδα
•    Γεώργιο Σπ. Αλεξανδράτο, Αντιπρόεδρο του Ναυτικού Επιμελητηρίου Ελλάδος

Οι τρεις προαναφερθέντες εισηγητές επικεντρώθηκαν μεταξύ άλλων στη δυναμική της ηλεκτρικής ενέργειας στη ναυτιλία μικρών αποστάσεων και πως εκείνη συνιστά εφικτή και αποδεδειγμένη λύση. Επιπλέον, έγινε μια σύντομη αναφορά στις διεργασίες που πραγματοποιήθηκαν στη Νορβηγία το 2013 και 2014 προκειμένου να καταστεί πραγματικότητα ο εξηλεκτρισμός στη ναυτιλία μικρών αποστάσεων. Μάλιστα, τονίστηκε πως πολλές από τις τότε ισχύουσες συνιστώσες που οδήγησαν τη Νορβηγία στο να κάνει το πρώτο βήμα ισχύουν σήμερα και για την Ελλάδα.

Επιπλέον, δόθηκε βάρος στις ομοιότητες μεταξύ της Νορβηγίας και της Ελλάδας στο ναυτιλιακό στίβο αλλά και τη ναυτιλιακή παράδοση. Η Νορβηγία συνιστά πρωτοπόρο την αξιοποίηση της ηλεκτρικής ενέργειας στη ναυτιλία και δύναται να αποτελέσει σημαντικό «σύμμαχο» της Ελλάδας στον αγώνα της ενεργειακής μετάβασης της ακτοπλοΐας.

Το Συνέδριο συνέχισε με το πρώτο πάνελ ομιλητών το οποίο επικεντρώθηκε στα διδάγματα που δύναται να αποκομίσει η Ελλάδα από τον εξηλεκτρισμό των νορβηγικών πλοίων.

Στο συγκεκριμένο πάνελ συμμετείχαν οι εξής ομιλητές:

•    Δήμος Χαλκούσσης, General Manager, Diana Wilhelmsen Management Limited
•    Σταύρος Χατζηγρηγόρης, Chairman, MARTECMA
•    Δρ. Νικόλαος Λιάπης, Πρόεδρος, Ελληνικό Ινστιτούτο Ναυτικής Τεχνολογίας & Elinoil
•    Narve Mjøs, Program Director, Green Shipping Program (GSP)
•    Finn Arne Rognstad, SVP Sales & Business Development, Corvus Energy

Το πάνελ συντόνισε ο Καθηγητής Δημήτριος B. Λυρίδης από τη Σχολή Ναυπηγών Μηχανολόγων Μηχανικών του ΕΜΠ.

Οι εισηγητές αναφέρθηκαν εκτενώς στους χρηματοοικονομικούς, νομικούς, τεχνικούς και λειτουργικούς σκοπέλους που συνάντησε το εγχείρημα εξηλεκτρισμού της ναυτιλίας μικρών αποστάσεων στη Νορβηγία.

Έπειτα, οι ομιλητές στάθηκαν στις προκλήσεις που αντιμετωπίζει η Ελλάδα προκειμένου να πραγματοποιήσει το αντίστοιχο τεχνολογικό «βήμα», στις κυριότερες εκ των οποίων συμπεριλαμβάνονται η ελλιπής δυναμική της Ελλάδας στην ηλεκτρική ενέργεια, η έλλειψη τεχνογνωσίας και ανθρωπίνου δυναμικού αλλά και η απουσία ενός ρυθμιστικού πλαισίου από την ελληνική Πολιτεία.

Στο πλαίσιο αυτό, συζητήθηκε το ενδεχόμενο μιας υβριδικής λύσης σε αρχικό στάδιο. Εκτός αυτού, αναφέρθηκε ο κρίσιμος ρόλος της βελτιστοποίησης των δρομολογίων για τη δόμηση ενός λειτουργικού υβριδικού ή πλήρως ηλεκτρικού μοντέλου ναυτιλίας μικρών αποστάσεων.

Το δεύτερο πάνελ εστιάστηκε στις προκλήσεις και τις δυνητικές προοπτικές της Ελλάδας στον εξηλεκτρισμό της ναυτιλίας μικρών αποστάσεων. Εισηγητές στο δεύτερο πάνελ ήταν οι:

•    Αλεξάνδρα Σδούκου, Γενική Γραμματέας Ενέργειας και Ορυκτών Πρώτων Υλών, Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας
•    Καπτ. Γεώργιος Κουμπενάς, Πρόεδρος της Ένωσης Εφοπλιστών Κρουαζιερόπλοιων και Φορέων Ναυτιλίας και COO της Celestyal Cruises
•    Έλπη Πετράκη, Πρόεδρος της WISTA Hellas και Αντιπρόεδρος της Ένωσης Εφοπλιστών Ναυτιλίας Μικρών Αποστάσεων
•    Ελένη Πολυχρονοπούλου, Πρόεδρος της HEMEXPO και Αντιπρόεδρος της EPE S.A.
•    Πάνος Ξενοκώστας, Πρόεδρος και CEO της ONEX Shipyards & Technologies Group

Το πάνελ συντόνισε ο κ. Πάνος Ζαχαριάδης, Τεχνικός Διευθυντής της Atlantic Bulk Carriers Management Ltd.

Οι ομιλητές αναφέρθηκαν στις πρωτοβουλίες που έχει λάβει η Ελλάδα τα τελευταία έτη προκειμένου να μεταμορφώσει την ενεργειακή της εξίσωση. Σημειώθηκε ότι ο εξηλεκτρισμός της ακτοπλοΐας θα πραγματοποιηθεί ούτως ή άλλως και πως στο εν λόγω εγχείρημα η υποστήριξη του κράτους είναι κρίσιμη.

Επιπλέον, προκειμένου η ναυπηγική βιομηχανία της Ελλάδας να είναι σε θέση να ανταπεξέλθει στις μελλοντικές απαιτήσεις του ναυπηγικού στίβου σχολιάστηκε πως είναι σημαντικό να αποκτηθεί η σχετική τεχνογνωσία. Προκειμένου να καταστεί εφικτή η ναυπήγηση ηλεκτρικών πορθμείων στην Ελλάδα είναι κρίσιμη η συνεργασία με χώρες που διαθέτουν την εν λόγω τεχνογνωσία. Στο πλαίσιο αυτό, η συνεργασία της Ελλάδας και της Νορβηγίας δύναται να καταστεί καθοριστική.

Επίσης, οι ομιλητές στάθηκαν στο γεγονός πως και οι εταιρείες που ανήκουν στη βιομηχανία ναυτιλιακού εξοπλισμού πρέπει να προσαρμοστούν στις απαιτήσεις του μέλλοντος και είναι έτοιμες να κάνουν το επόμενο βήμα αλλά και να συνεργαστούν με εταιρείες εδραιωμένες στον κλάδο που κατέχουν την απαραίτητη τεχνογνωσία.

Τέλος, οι εισηγητές επεσήμαναν ότι όλες οι απαραίτητες δράσεις θα πρέπει να λάβουν χώρα άμεσα ενώ σημειώθηκε ο κρίσιμος ρόλος της πολιτικής βούλησης σε συγκεκριμένα θέματα, προκειμένου το Κράτος να είναι αρωγός σε τέτοιες πρωτοβουλίες με θετικό αντίκρισμα στην κοινωνία και το περιβάλλον.

ΔΕΝ ΥΠΑΡΧΟΥΝ ΣΧΟΛΙΑ

Αφήστε ένα σχόλιο

1 × three =