αρχικηΟΙΚΟΝΟΜΙΑΆνοδος για 2η συνεχόμενη χρονιά στον τζίρο των σούπερ μάρκετ- Ποιους τύπους καταστημάτων προτιμούν οι καταναλωτές

Άνοδος για 2η συνεχόμενη χρονιά στον τζίρο των σούπερ μάρκετ- Ποιους τύπους καταστημάτων προτιμούν οι καταναλωτές

Στα επίπεδα του 2015 και πολύ μακριά από τα προ μνημονίου επίπεδα επανήλθε ο τζίρος των σούπερ μάρκετ το 2018. Η ανάκαμψη αυτή, για δεύτερη συνεχή χρονιά, οφείλεται, βεβαίως, σε σημαντικό βαθμό στην επαναλειτουργία του δικτύου της πρώην «Μαρινόπουλος» υπό την «Ελληνικές Υπεραγορές Σκλαβενίτης» (ΕΥΣ), χωρίς φυσικά να παραγνωρίζεται, για παράδειγμα, η θετική επίδραση της μείωσης της ανεργίας.

Σύμφωνα με τα στοιχεία της IRI, ο τζίρος των σούπερ μάρκετ ενισχύθηκε κατά περίπου 2,6% το 2018 σε σύγκριση με το 2017, έναντι αύξησης 2,3% το 2017 σε σύγκριση με το 2016. Σε απόλυτους αριθμούς και λαμβάνοντας υπόψη, πρώτον, ότι οι μετρήσεις δεν περιλαμβάνουν τη νησιωτική Ελλάδα και, δεύτερον, ότι δεν συγκαταλέγονται τα επί ζυγίω (χύμα) προϊόντα, καθώς και τα προϊόντα bazaar (ρούχα, εξοπλισμός κουζίνας κ.ά.), ο τζίρος διαμορφώθηκε το 2018 σε 5,23 δισ. ευρώ από 5,1 δισ. ευρώ το 2017 και 5 δισ. ευρώ το 2016. Το 2015, οι πωλήσεις είχαν διαμορφωθεί σε 5,3 δισ. ευρώ, ενώ το 2009 ανέρχονταν σε 6,1 δισ. ευρώ.

Το μεγαλύτερο μέρος των πωλήσεων γίνεται στα μεγάλα σούπερ μάρκετ (1.000 έως 2.500 τ.μ.), με το μερίδιό τους να ανέρχεται σε 39,4%, ακολουθούν τα μεσαία καταστήματα (400 έως 1.000 τ.μ.) με μερίδιο 35,8%, ενώ τα υπερμάρκετ (καταστήματα πάνω από 2.500 τ.μ.) έχουν μερίδιο στις συνολικές πωλήσεις 11,7%. Οι πωλήσεις σε αυτό τον τύπο καταστημάτων αυξήθηκαν κατά 15,9% το 2018 σε σύγκριση με το 2017, γεγονός που αποδίδεται στην επαναλειτουργία των υπερμάρκετ της «Μαρινόπουλος» μετά τη μεταβίβασή τους στην ΕΥΣ.

Καθόλου ευκαταφρόνητο δεν είναι το μερίδιο των μικρών καταστημάτων (έως 400 τ.μ.), καθώς φθάνει το 13,1%. Πρόκειται για τα μικρά καταστήματα που αναπτύσσουν ολοένα και περισσότερο οι οργανωμένες αλυσίδες λιανεμπορίου, είτε με ιδιόκτητα καταστήματα είτε μέσω δικαιόχρησης (franchising), και τα οποία ασκούν ισχυρές πιέσεις στην κατηγορία της λεγόμενης μικρής λιανικής, που περιλαμβάνει τα περίπτερα, τα μίνι μάρκετ, τα καταστήματα ψιλικών που δεν ανήκουν σε αλυσίδες. Σε αυτά τα συνολικά 24.000 σημεία πώλησης εκτιμάται ότι γίνεται τζίρος ίσος με το 23% της συνολικής αξίας των λεγόμενων ταχυκίνητων αγαθών, δηλαδή των βασικών ειδών σούπερ μάρκετ που αγοράζονται συχνότερα από τους καταναλωτές (π.χ. γαλακτοκομικά, αναψυκτικά κ.ά.). Συγκριτικά πλεονεκτήματα αυτού του τύπου καταστημάτων είναι, όπως ανέφερε χθες σε συνέδριο για τη μικρή λιανική ο κ. Στ. Κομνηνός από την Exceed Consulting, η εγγύτητα, το διευρυμένο ωράριο λειτουργίας, αλλά και η προσωπική επαφή. Επίσης, συχνά μικροί προμηθευτές που δυσκολεύονται να τοποθετήσουν τα προϊόντα στα ράφια των μεγάλων σούπερ μάρκετ τα δοκιμάζουν πρώτα στη μικρή λιανικής, κάτι που συνέβη με συγκεκριμένες μάρκες κρουασάν και ενεργειακού ποτού. Για να ανταγωνιστούν, ωστόσο, τις αλυσίδες, πρέπει να βελτιώσουν την καθαριότητα και την αισθητική και να παρέχουν νέες υπηρεσίες, όπως, για παράδειγμα, η κατ’ οίκον παράδοση παραγγελιών.

Πηγή: Καθημερινή

ΔΕΝ ΥΠΑΡΧΟΥΝ ΣΧΟΛΙΑ

Αφήστε ένα σχόλιο

16 − fourteen =