αρχικηΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣVitabroad: H startup που θέλει να βάλει την Ελλάδα στον παγκόσμιο χάρτη του ιατρικού τουρισμού

Vitabroad: H startup που θέλει να βάλει την Ελλάδα στον παγκόσμιο χάρτη του ιατρικού τουρισμού

Έχουμε ακούσει αρκετές φορές, για ιστορίες νέων ανθρώπων που δημιούργησαν startups στην Ελλάδα της κρίσης. Και παρά τις δυσκολίες, κάποιοι από αυτούς κατάφεραν να φτάσουν στην επιτυχία. Τώρα πάμε σε κάτι ακόμα πιο τολμηρό: Να φτιάξεις μια καινοτόμο επιχείρηση, σε έναν κλάδο που ουσιαστικά δεν έχει ακόμα αναπτυχθεί στη χώρα μας, τον ιατρικό τουρισμό. Αυτό έκαναν η Κατερίνα Εξακουστίδου, μαζί με τον συνεργάτη της, Άκη Πανταζή. Δημιουργώντας την Vitabroad. Μια εταιρία που οργανώνει συνολικά το ταξίδι κάποιου ασθενή, που θα έρθει στην Ελλάδα για μια ιατρική επέμβαση ή θεραπεία.

Έτσι, οι δύο ιδρυτές προσπαθούν από το 2014, όχι μόνο να φτιάξουν το δικό τους drand name, αλλά να φτιάξουν και το brand της Ελλάδας, ως ιατρικό προορισμό. Ακούγεται δύσκολο; Ίσως να είναι. Το It’s Possible συνάντησε την Κατερίνα Εξακουστίδου. Στη συνέντευξη που παραχώρησε η ίδια, μιλά για το πώς έχει εξελιχτεί όλη αυτή η επιχειρηματική πορεία και ποιες είναι οι δυσκολίες που αντιμετώπισε. Αναφέρεται στα μεγάλα «όχι» που έχει πει μέχρι τώρα και το κατά πόσο έχει τη δυνατότητα ένας νέος επιχειρηματίας να το κάνει αυτό στη εποχή μας. Ενώ για πρώτη φορά, αποκαλύπτει τα σχέδια της, αναφορικά με το νέο online booking application καθαρά για οδοντιατρικό τουρισμό, που θα βγει στον «αέρα» στις αρχές του 2017.

Πως προέκυψε η ιδέα για τη VitaBroad;

Προέκυψε από τον συνδυασμό της δικής μου εργασιακής εμπειρίας, του συνεργάτη μου, Άκη Πανταζή, αλλά και τις σπουδές μας. Συγκεκριμένα, εγώ έχω σπουδάσει μάρκετινγκ και διοίκηση επιχειρήσεων, όμως επαγγελματικά ήμουν πάντα στον τομέα της υγείας. Οπότε αυτό βοήθησε στο να δημιουργήσω ένα δίκτυο γιατρών και κλινικών. Ο συνεργάτης μου δούλευε πάντα στο κομμάτι της συμβουλευτικής και των προγραμμάτων ΕΣΠΑ, ενώ επειδή είναι οικονομολόγος βοήθησε πολύ επίσης στο οικονομικό σκέλος της επιχείρησης μας.

Η αλήθεια είναι ότι εγώ δεν το ‘χω και τόσο στο οικονομικό. Οπότε συνολικά μοιράστηκαν οι ρόλοι. Σίγουρα, οι αποφάσεις σε μια τέτοια επιχείρηση παίρνονται από κοινού, ωστόσο η εμπειρία του καθενός, μπορεί να δώσει κάτι παραπάνω σε συγκεκριμένους τομείς.

Η Vitabroad προέκυψε όταν ήμουν σε μια συμβουλευτική που ασχολούνταν με ιατρικά projects, εκεί είδα μέσα από διάφορες έρευνες ότι υπάρχει ιατρικός τουρισμός και έμαθα περισσότερες πληροφορίες για αυτό. Είδα επίσης ότι δεν υπήρχε κάποια εταιρία που να ασχολείται με αυτό στην Ελλάδα. Επειδή λοιπόν ήθελα πάντα να ξεκινήσω κάτι δικό μου, αποφάσισα να δραστηριοποιηθώ στο συγκεκριμένο κομμάτι και να ξεκινήσουμε την όλη διαδικασία.

Έτσι δημιουργήσαμε μια εταιρία ιατρικού τουρισμού. Με απλά λόγια, φτιάχνουμε ολοκληρωμένα πακέτα για τους ασθενείς του εξωτερικού, που θέλουν να έρθουν στην Ελλάδα για να κάνουν μια επέμβαση. Τα πακέτα περιλαμβάνουν το ιατρικό κομμάτι, τη διαμονή τους, τα μεταφορικά τους και οτιδήποτε άλλο μπορεί να χρειαστεί ο ασθενής και ο συνοδός του.

Τι ακριβώς είναι ο ιατρικός τουρισμός;

Ιατρικός τουρισμός είναι όταν ένας ασθενής, ψάχνει να βρει θεραπεία ή επέμβαση εκτός συνόρων. Γιατί μπορεί να συμβαίνει αυτό; Λόγω του ότι υπάρχουν λίστες αναμονής στη χώρα προέλευσης, μπορεί να υπάρχουν υψηλά κόστη εκεί, υπάρχουν επίσης επεμβάσεις που δεν καλύπτονται από τα ασφαλιστικά ταμεία. Ακόμα, μπορεί να υπάρχουν χαμηλά ποσοστά επιτυχίας σε συγκεκριμένες επεμβάσεις, εκεί όπου διαμένει ο ασθενή.
Παράλληλα, η αλήθεια είναι ότι ο ιατρικός τουρισμός έχει γίνει και λίγο μόδα. Όταν πρόκειται, για παράδειγμα, για αισθητικές επεμβάσεις, όπου υπάρχει λίγο και το κομμάτι τις «ιδιωτικότητας», δεν θέλει δηλαδή ο ασθενής να τον δουν φίλοι και γνωστοί, τότε νιώθει λίγο πιο ασφαλής να το κάνει σε μια άλλη χώρα.

Η συνιδρύτρια της VitaBroad, Κατερίνα Εξακουστίδου

Η συνιδρύτρια της VitaBroad, Κατερίνα Εξακουστίδου

Ποια είναι αυτή τη στιγμή η θέση της Ελλάδας στο παγκόσμιο χάρτη, σε ότι αφορά τον ιατρικό τουρισμό;

Αυτή τη στιγμή που μιλάμε, η χώρα μας δεν υπάρχει στον χάρτη του ιατρικού τουρισμού. Γίνονται αρκετές ιδιωτικές προσπάθειες, βέβαια. Από ιδιωτικά κέντρα, από γιατρούς μεμονωμένους και από κλινικές.
Υπάρχουν και κάποιες εταιρίες σαν εμάς, που βλέπουν τη δυναμική που έχει ο χώρος, αλλά σε πολλές περιπτώσεις οι κινήσεις τους δεν έχουν ουσία. Δεν το πάνε ένα βήμα παραπέρα. Πιστεύουν ότι με το να φτιάξουν ένα website, θα βρουν αμέσως πελάτες που θα έρθουν στην Ελλάδα, κάτι το οποίο δεν είναι τόσο απλό. ‘Η θεωρούν ότι θα επισκεφτούν ένα συνέδριο και θα βρουν κόσμο από εκεί. Δεν προσπαθούν να φτιάξουν κάτι, συνολικότερα.

Χρειάζεται πολύ μεγαλύτερη και σοβαρότερη προσπάθεια, έτσι ώστε να αναπτυχθεί ο κλάδος.

Σε παλαιότερη συνέντευξη σας, έχετε πει ότι αντιμετωπίσατε αρκετές δυσκολίες στην προσπάθεια σας, όπως την υψηλή φορολογία και τις εισφορές. Θα ήθελα να μου πείτε για ποιες από αυτές τις δυσκολίες ήσασταν προετοιμασμένοι και ποιες σας ξάφνιασαν;

Εμάς η μεγαλύτερη δυσκολίας είχε να κάνει με την ενημέρωση. Δεν γνωρίζουν πολλοί άνθρωποι στην Ελλάδα τι είναι ο ιατρικός τουρισμός. Αυτό μας δυσκολεύει εντός και εκτός συνόρων. Γιατί όταν σπαταλάς χρόνο για να εξηγήσεις στους ανθρώπους που ζουν στη χώρα σου, τι ακριβώς είναι η υπηρεσία που προσφέρεις, αυτό σε δυσκολεύει και στις επαφές σου στο εξωτερικό. Διότι αν οι «μέσα» δεν ξέρουν, τότε οι «έξω» δεν ξέρουν δύο φορές. Δεν ξέρουν την Ελλάδα ως προορισμό για ιατρικό τουρισμό.

Γνωρίζαμε ότι θα βρούμε δυσκολίες σε αυτό το κομμάτι. Όμως, στους «εντός» που έχουν σχέση με τον ιατρικό τουρισμό, περιμέναμε ότι θα κάνουν ένα βήμα παραπάνω, για να μπορέσουμε να χτίσουμε το πράγμα για το οποίο συζητάμε. Περιμέναμε για παράδειγμα, ότι μέχρι σήμερα θα υπήρχε νομοθετικό πλαίσιο. Περιμέναμε ότι κάποιοι γιατροί θα έβαζαν στην άκρη λίγο το οικονομικό και θα δίνανε «πακέτα» σε χαμηλότερο κόστος. Μπορεί τα «πακέτα» μας να είναι πιο φθηνά σε σχέση π.χ. με της Βρετανίας, αλλά θα μπορούσαν να είναι ακόμα πιο δελεαστικά. Εδώ παίζει ρόλο και το ΦΠΑ. Θα μπορούσαμε ως Ελλάδα να μην βάζουμε ΦΠΑ στους ιατρικούς τουρίστες.

Και όταν ως startupper έχεις φτιάξει ένα πλάνο, αλλά στην πράξη βλέπεις ότι τα πράγματα είναι διαφορετικά, τι κάνεις;

Αναπροσαρμόζεις το πλάνο σου ανάλογα με τα δεδομένα που έχεις. Αν θέλουμε να μιλήσουμε χοντρικά, το πράττεις αυτό περίπου κάθε 6μηνο. Αναπροσαρμόζεις τις αποφάσεις που έχεις πάρει, λαμβάνεις άλλες αποφάσεις και προχωράς στην υλοποίηση τους. Με στόχο να εξελίξεις το project σου και το όραμα το οποίο έχεις.

dsc01320-orangepeelΑν μπορούσατε να γυρίσετε το χρόνο πίσω, τι θα κάνατε διαφορετικά;

Θα είχαμε κάνει το project πιο εξειδικευμένο. Δηλαδή, θα είχαμε κάνει μεγαλύτερο focus σε συγκεκριμένα ιατρικά πεδία. Θα φτιάχναμε το business plan μας έτσι, ώστε να κινηθούμε σε αυτόν τον δρόμο.

Το Δεκέμβριο του 2015 βγήκατε πρώτοι στον διαγωνισμό «The Squzee» που έγινε στο Orange Grove. Και λάβατε το έπαθλο των 15.000 ευρώ. Τι περιθώρια για επιχειρηματική ανάπτυξη σας έδωσαν αυτά τα χρήματα;

Ήμασταν αρκετά φειδωλοί στην διαχείριση των χρημάτων. Κάναμε προσεκτικές κινήσεις. Ουσιαστικά τα χρησιμοποιήσαμε για να χτίσουμε συνεργασίες στο εξωτερικό και να μπορέσουμε να έχουμε μια παραπάνω αναγνωσιμότητα, από ότι είχαμε μέχρι εκείνη τη στιγμή.

Άρα λοιπόν, το μεγαλύτερο μέρος των χρημάτων επενδύθηκε στο κομμάτι του μάρκετινγκ και της δικτύωσης.

Τελικά, είναι εύκολο για μια ελληνική startup να φτάσει σε κάποια χρηματοδότηση; Είτε μέσω ιδιωτών επενδυτών, είτε μέσω ΕΣΠΑ, είτε μέσω κάποιου διαγωνισμού. Πολλοί νέοι επιχειρηματίες μάλιστα, έχουν αυτό το ζήτημα πολύ ψηλά στην ατζέντα τους.

Καταρχήν, δεν νομίζω ότι η χρηματοδότηση είναι ο μοναδικός δρόμος, μέσα από τον οποίο μπορεί να πορευτεί μια startup. Βέβαια, σημαντικό ρόλο παίζει και η ιδέα. Αν χρειάζονται χρήματα για να φτιάξεις ένα prototype, ναι προφανώς θα ψάξεις για χρηματοδότηση.

Αλλά και πάλι, πριν από αυτό μπορείς να κάνεις άλλα πράγματα, που θα σου δώσουν ένα παραπάνω value, όταν στη συνέχεια πας στον επενδυτή. Για εμάς ποτέ δεν ήταν πρώτος μας στόχος η χρηματοδότηση. Σίγουρα, μας βοήθησαν τα χρήματα που πήραμε από το διαγωνισμό και από ένα ΕΣΠΑ στην αρχή της πορείας μας. Γιατί και ως startupper πόσα δικά σου χρήματα να έχεις στην άκρη για να ζήσεις και για να επενδύσεις; Σε γενικές γραμμές πάντως, θεωρώ ότι δεν είναι εύκολο μια ελληνική startup να φτάσει στην χρηματοδότηση.

Τι είναι αυτό που ίσως παίζει τον σημαντικότερο ρόλο; Η ιδέα; Ο ιδρυτής; Η ομάδα; Το timing; Οι γνωριμίες;

Όλα παίζουν τον ρόλο τους. Εμείς είχαμε τον μέντορα μας από το Orange grove, και ο συγκεκριμένος άνθρωπος επένδυσε σε εμάς. Αυτό έγινε γιατί θέλουμε να τον έχουμε στην ομάδα μας. Είναι πολύ σημαντικό πράγμα να έχεις το ίδιο όραμα με κάποιον που θα επενδύσει χρήματα σε εσένα. Αν δεν έχεις το ίδιο όραμα, σε 1 χρόνο τελείωσε η ιστορία.

Επίσης, σε αυτό που ρωτήσατε, παίζει ρόλο το κατά πόσο δείχνεις ότι ψάχνεις μόνο για λεφτά. Υπάρχουν και αυτές οι περιπτώσεις.

Παίζει ακόμα ρόλο το αν έχεις ήδη κάποια πελατεία, μέχρι να κάνεις την κρούση στον υποψήφιο χρηματοδότη.
Εμείς λόγω και του αντικειμένου, ποτέ δεν ψάξαμε για χρηματοδότη. Ήρθανε κάποια στιγμή δύο εταιρίες να συζητήσουμε για επένδυση. Δεν προχωρήσαμε όμως, γιατί δεν είχαμε την ίδια νοοτροπία.

Δηλαδή, ήρθαν δύο εταιρίες, εκδηλώσανε ενδιαφέρον για να σας χρηματοδοτήσουν και εσείς αρνηθήκατε;

Όντως οι επαφές αυτές δεν προχωρήσανε. Στην μια περίπτωση αρνηθήκαμε εμείς από την μεριά μας, στην δεύτερη ήταν πιο συγκυριακό.

Αν και προσωπικά μου αρέσουν τα μεγάλα «όχι», θέλω όμως να ρωτήσω: κατά την γνώμη σας, έχουμε την πολυτέλεια να λέμε «όχι» στην εποχή μας;

Είναι ανάλογα τι στόχους και τι όραμα έχει ο καθένας. Δεν νομίζω ότι μπορούμε να το βάλουμε σε ένα καλούπι αυτό. Εμείς προφανώς συζητάμε την κάθε πρόταση, αλλά παράλληλα βάζουμε και ένα πλαίσιο.
Από τη στιγμή που θα ξεκινήσουν συζητήσεις για μια χρηματοδότηση, μέχρι το τελικό deal, υπάρχουν σκαμπανεβάσματα. Και είναι δύσκολο να προβλέψεις το ποια τελικά είναι η σωστή απόφαση. Από την μια θα έχεις πάρει π.χ. τα χρήματα, αλλά τα χρήματα δεν είναι το παν. Αν τα χρήματα σου αλλάξουν όλη την κοσμοθεωρία για την ιδέα σου, τότε αυτό μάλλον δεν είναι καλό. Εκτός αν δεν σε ενδιαφέρει η ιδέα σου. Και θέλεις απλά να φτιάχνεις projects και να τα πουλάς.

Εμάς επειδή μας ενδιαφέρει πολύ αυτό που κάνουμε, και θέλουμε να επηρεάσει μελλοντικά το πώς θα χτιστεί ο ιατρικός τουρισμός στην Ελλάδα, παίζει σημαντικό ρόλο το ποιοι θα είναι δίπλα μας.

111111oriko-xoroΠοια είναι τα μελλοντικά επιχειρηματικά σας σχέδια;

Όπως είπα πιο πριν, δραστηριοποιούμαστε στον ιατρικό τουρισμό, ο οποίος περιλαμβάνει όλες τις επεμβατικές θεραπείες. Από την πλαστική μέχρι την καρδιοχειρουργική. Μέσα στον περίπου 1μισι χρόνο που λειτουργούμε επίσημα, είδαμε ότι το μεγαλύτερο μας challenge είναι να χτίσουμε τη φήμη της Ελλάδας ως ιατρικό προορισμό. Αυτό μας δυσκολεύει στο να δραστηριοποιηθούμε σε όλα τα κομμάτια που αφορούν τον ιατρικό τουρισμό.
Δεν μπορείς σαν εταιρία μόνη σου, να προσπαθήσεις να φτιάξεις το δικό σου brand για κάθε ειδικότητα, και ταυτόχρονα το brand της Ελλάδας ως ιατρικό προορισμό. Είναι απόλυτα λογικό. Από την άλλη, μιλώντας και με αρκετούς ανθρώπους στο εξωτερικό, είδαμε ότι πρέπει να κάνουμε περισσότερο focus στο τι θα πρέπει να προσφέρουμε.

Αποφασίσαμε λοιπόν, από την αρχή του νέου έτους, να βγάλουμε στην αγορά ένα online booking application, το Vitabroad Dental, καθαρά για οδοντιατρικό τουρισμό. Θα είναι υπό την «ομπρέλα» της Vitabroad, αλλά θα πρόκειται για μια ξεχωριστή υπηρεσία. Από την εμπειρία μας είδαμε ότι ο οδοντιατρικός τουρισμός είναι κάτι που μπορούμε να χτίσουμε πιο εύκολα. Στόχος φυσικά, είναι παράλληλα να ανοίξει η αγορά.

Αν είχατε μπροστά σας ένα νέο άνθρωπο, ο οποίος θα σας έλεγε ότι θέλει να ιδρύσει μια καινοτόμο επιχείρηση στην Ελλάδα, θα τον παροτρύνατε τον το πράξει ή όχι;

Είναι μια μοναδική εμπειρία. Οπότε ναι θα τον παρότρυνα να το κάνει. Εκτός του ότι δικτυώνεσαι, παράλληλα μπαίνεις σε ένα περιβάλλον τελείως διαφορετικό, στο οποίο υπάρχουν άνθρωποι που θέλουν να αλλάξουν τον κόσμο, και να βάλουν το κομμάτι της ηθικής μέσα στην επιχειρηματικότητα.

Παράλληλα, σου δίνονται και άλλες ευκαιρίες. Δηλαδή, ακόμα και αν η ιδέα σου δεν προχωρήσει, είναι πολύ πιθανό να βρεις μια διέξοδο μέσα από αυτόν το οικοσύστημα. Προσωπικά είχα δύο προτάσεις τον τελευταίο καιρό, καθαρά για το πεδίο των startups και της καινοτομίας. Σου ανοίγονται ευκαιρίες.

Όντως είμαστε σε δύσκολη περίοδο και γενικά υπάρχουν πολλά αρνητικά στην Ελλάδα. Αλλά αν δεν τα αλλάξουμε και εμείς ποιος θα τα αλλάξει; Έστω, να προσπαθήσουμε να τα αλλάξουμε.

ΔΕΝ ΥΠΑΡΧΟΥΝ ΣΧΟΛΙΑ

Αφήστε ένα σχόλιο

two × four =