αρχικηΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣSpitogatos: Η πλατφόρμα που ξεκίνησε ως startup το 2006 και σήμερα κυριαρχεί. Ο συνιδρυτής της μιλά στο It’s Possible

Spitogatos: Η πλατφόρμα που ξεκίνησε ως startup το 2006 και σήμερα κυριαρχεί. Ο συνιδρυτής της μιλά στο It’s Possible

Όταν μια παρέα φίλων, δημιουργούσε μια ιντερνετική πλατφόρμα για real estate το 2006, δεν φανταζόταν το τι θα ακολουθούσε. Ήταν ένα χόμπι. Μετά από 3 χρόνια έγινε η πρώτη ελληνική startup που «σήκωσε» χρηματοδότηση. Το project δεν ήταν κερδοφόρο μέχρι το 2012, ωστόσο οι άνθρωποι που βρίσκονταν πίσω από αυτό επέμειναν. Και το αποτέλεσμα τους δικαίωσε, αφού τώρα η ίδια πλατφόρμα κυριαρχεί στην αγορά της.

Α ναι, δεν έχουμε πει για ποιο brand μιλάμε. Είναι ο γνωστός σήμερα Spitogatos. Ο συνιδρυτής του, Δημήτρης Μελαχροινός, μιλά στο It’s Possible για όλη την ιστορία της πλατφόρμας, τα πρώτα χρόνια, τις δυσκολίες, ενώ αναφέρεται και στο τι πρέπει να κάνει τελικά ένας startupper έτσι ώστε να φτάσει στην πολυπόθητη χρηματοδότηση. Παράλληλα, αποκαλύπτει τι έγινε το βράδυ που ανακοινώθηκαν τα capital controls, όταν… εκτοξεύτηκε το ενδιαφέρον από ανθρώπους του εξωτερικού για αγορά ακινήτων στην Ελλάδα.

Ιδρύσατε τον Spitogato το 2006. Ο πρώτος κερδοφόρος μήνας ήρθε μετά από 6 ολόκληρα χρόνια, το 2012. Πως καταφέρατε να αντέξετε όλη αυτή την περίοδο;

Βγήκαμε live τον Μάιο του ’06, αλλά ουσιαστικά το δουλεύαμε από τα τέλη του 2005. Εγώ βρισκόμουν στην Αγγλία, εργαζόμουν κάπου αλλού και δεν χρειαζόμουν κάποιο έξτρα εισόδημα εκείνη την περίοδο. Και οι 4 συνιδρυτές τότε, είχαμε τις δουλειές μας.

Ξεκινήσαμε τον Spitogato ως ένα χόμπι. Όσο πέρναγε ο καιρός όμως, ασχολούμασταν με αυτό όλο και περισσότερο. Άρχισαν να υπάρχουν πολλά ξενύχτια, πολλές κλήσεις στο Skype. Το 2006 εγώ γύρισα στην Ελλάδα και μάλιστα έπρεπε να πάω στρατό. Ήμουν στον στρατό με Blackberry για να κάνω δουλειά για την πλατφόρμα, ενώ όταν είχα εξόδους πήγαινα σε ίντερνετ καφέ, συγκεκριμένα στο Ηράκλειο Κρήτης.

Από όλο αυτό τότε δεν βγάζαμε κάποια χρήματα. Γνωρίζαμε από την αρχική όταν σχεδιάζαμε τη γενικότερη στρατηγική μας, ότι θα πρέπει να κάνουμε υπομονή και ότι το project δεν θα μας φέρει άμεσα έσοδα. Για να πω την αλήθεια, εκείνη την περίοδο δεν φανταζόμασταν ότι ο Spitogatos θα γίνει η κύρια δουλειά μας.

Τα πρώτα χρήματα που βγάλαμε δεν ήταν από διαφημιστικά έσοδα, άλλωστε τότε δεν είχαμε και μεγάλη επισκεψιμότητα, έτσι ώστε να δικαιολογήσουμε κάτι τέτοιο. Τα πρώτα χρήματα ήρθαν από κάποιες συνεργασίες που κάναμε με μεσίτες, οι οποίοι καταχωρούσαν τα ακίνητα τους στην πλατφόρμα μας και αυτά παράλληλα προβάλλονταν και στη δική τους ιστοσελίδα. Αυτό ήταν και στρατηγικά καλό για εμάς, γιατί δημιουργήσαμε μια οικειότητα με τους μεσίτες, γίναμε μέρος της καθημερινότητας τους. Κάπως έτσι κινηθήκαμε τα πρώτα χρόνια.

Από ότι καταλαβαίνω τα πρώτα χρόνια κύλισαν σχετικά ομαλά

Τα πιο δύσκολα ήταν τα 3 πρώτα χρόνια. Μετά έπρεπε να πάρουμε σημαντικές αποφάσεις. Σε εκείνη τη χρονική στιγμή μας προσέγγισαν οι επενδυτές από την Oxygen Capital ,και έγινε η πρώτη μεγάλη επένδυση. Από εκεί και πέρα είχαμε κάποια χρήματα τα οποία τα επενδύσαμε για να επαγγελματικοποιήσουμε διαδικασίες, να πάμε σε κανονικά γραφεία, να έρθουν νέα και καλά μέλη στην ομάδα. Σιγά- σιγά κάναμε και διαφήμιση.

Ανεβαίναμε σε επίπεδων εσόδων. Από το Σεπτέμβρη του ’12 κάναμε πιο επιθετική την πολιτική μας. Και αποβάλαμε κάποιες «παιδικές ασθένειες» που είχαμε τόσο εσωτερικά, όσο και προς τα έξω. Φτάσαμε σε ένα σημείο που ήμασταν έτοιμοι για να κάνουμε το μεγάλο άλμα και ήταν επίσης η αγορά έτοιμη, οπότε κάπως έτσι οδηγηθήκαμε στην επιτυχία του σήμερα.

Ο συνιδρυτής του Spitogatos.gr, Δημήτρης Μελαχροινός

Από τη στιγμή που ένας νέος επιχειρηματίας ιδρύει μια εταιρία κατά τη γνώμη σας για πόσο χρονικό διάστημα θα πρέπει να επιμείνει στο project του, χωρίς να έχει χρηματικό κέρδος;

Δεν υπάρχει κάτι στάνταρ. Βλέπεις σε τι αγορά κινείται κάποιος. Για παράδειγμα, αν κάποιος κινείται στα στενά πλαίσια της Ελληνικής αγοράς, μπορεί να πιάσει πιο γρήγορα το «ταβάνι» του. Από την άλλη, αν κάποιος είναι σε μια χώρα αλλά έχει σκοπό να πουλήσει το project του διεθνώς, θέλει περισσότερο χρόνο. Εκεί μπορείς να είσαι ζημιογόνος για αρκετό καιρό, αρκεί να έχεις ανάπτυξη. Δεν κοιτάς, δηλαδή, μονάχα την κερδοφορία, αλλά τους συνολικούς αριθμούς.

Αν κάθε χρόνο διπλασιάζεις τα έσοδα σου και έχεις επενδυτές που το βλέπουν, θα καταλάβουν πολύ καλά ότι αυτό το πράγμα έχει νόημα. Και κάποια στιγμή θα έρθει και η κερδοφορία.

Προφανώς για όλη την διαδικασία που περιγράφω, θες επενδυτές που να επενδύουν και να επανεπενδύουν έτσι ώστε να «τρέχει» το εγχείρημα. Εμείς πάντα λέγαμε, ότι δεν θέλουμε το ταμείο μας να πέσει κάτω από τις 100.000 ευρώ . Δεν έπεσε ποτέ και έτσι είχαμε το μυαλό μας εστιασμένο στην ανάπτυξη.

Το 2009 γίνατε η πρώτη ελληνική startup που έλαβε (μεγάλη μάλιστα) χρηματοδότηση. Θέλω να μου πείτε καταρχήν εσείς πως φτάσατε μέχρι εκεί. Και δεύτερον, βάσει της εμπειρίας σας, τι πρέπει να κάνει τελικά ένας startupper, έτσι ώστε να φτάσει στη πολυπόθητη χρηματοδότηση;

Τότε, ουσιαστικά δεν κάναμε εμείς την πρώτη προσέγγιση σε επενδυτές. Αυτοί από την πλευρά τους κοίταζαν να επενδύσουν σε online businesses -και στο real estate- οπότε έχοντας αυτό τον στόχο επικοινώνησαν μαζί μας. Έτυχε, σε εκείνη την χρονική περίοδο να ξεκινήσουμε και κάποιες συζητήσεις με ένα αντίστοιχο site της Ισπανίας. Το «Spitogato της Ισπανίας», αν μπορούμε να το πούμε έτσι. Όλη αυτή η διαδικασία στην οποία μπήκαμε, διήρκεσε για μεγάλο χρονικό διάστημα. Περίπου 1 χρόνο. Κάτι που είναι λογικό, αφού δεν είναι όπως τώρα που τα funds έχουν έτοιμα συμβόλαια από deals που έχουν κάνει. Εκείνη την περίοδο, χρειάζονταν οι δικηγόροι να τα ετοιμάσουν όλα από την αρχή.

Εμείς κοιτάγαμε σε όλη αυτή τη διάρκεια το site να αναπτύσσεται και παράλληλα κάναμε πολλές συναντήσεις με τους υποψήφιους επενδυτές. Υπήρχαν φυσικά και διαφωνίες, όπως σε κάθε διαπραγμάτευση, όλα ξεπεράστηκαν όμως και το τέλος ήταν θετικό, φτάνοντας στην χρηματοδότηση των 750.000 ευρώ από την Oxygen Capital.

Σε ότι αφορά το τι πρέπει να κάνει ένας startupper, θα πρέπει να πω ότι είναι δύο κυρίως τα πράγματα που κοιτά ένα fund: Πρώτον, είναι η ομάδα. Εμείς ήμασταν μια ομάδα που ίσως δεν είχε το απαραίτητο «δέσιμο», ωστόσο ήμασταν μια συμπληρωματική ομάδα, με εμπειρία από το εξωτερικό. Δεν ήμασταν φοιτητές, είχαμε κάνει κάποια πράγματα πριν.

Και βέβαια είχαμε φτάσει και το προϊόν σε ένα σημείο. Έβγαζε χρήματα το site, λειτουργούσε, έμπαινε ο κόσμος να ψάξει για σπίτια. Το ’09 είχαμε περίπου 100.000 μοναδικούς επισκέπτες το μήνα, κάτι που για την εποχή ήταν ένα μεγάλο νούμερο.

Άρα λοιπόν, αυτά είναι τα δύο πράγματα που πρέπει να προσέξει κάποιος: να έχει καλή ομάδα και καλό προϊόν στα χέρια του.

Όταν δημιουργήσατε την πλατφόρμα σας, η χρήση του ίντερνετ και των Social Media ήταν πολύ πιο περιορισμένη. Τι ήταν αυτό που είδατε τότε και σας έκανε να πιστέψετε ότι αυτή η πλατφόρμα θα πετύχει;

Θυμάμαι μια ατάκα που έλεγε ένας καθηγητής που είχα στο μεταπτυχιακό μου στην Αμερική. Έλεγε ότι το ίντερνετ είναι: cheaper, better, faster. To πίστευα αυτό και επίσης πίστευα ότι μπορεί να εφαρμοστεί στο real estate.

Έβλεπα βέβαια και το τι γινόταν σε άλλες χώρες, αλλά και το πώς είχα βρει εγώ σπίτι στην Αγγλία, χρησιμοποιώντας μια αντίστοιχη πλατφόρμα.

Ήμουν σίγουρος ότι αυτό θα γίνει κάποια στιγμή και στην Ελλάδα. Υπήρχαν το 2006 φυσικά εταιρίες στον χώρο, που κάνανε κάτι τέτοιο, αλλά χωρίς τόση εστίαση στο online κομμάτι. Εμείς το κάναμε αυτό. Χωρίς βέβαια να πάρουμε το ρίσκο να αφήσουμε τις κανονικές δουλειές μας αμέσως. Βλέπαμε τους χρήστες που προσελκύαμε, όλα τα επιμέρους στοιχεία που έχουν να κάνουν με αυτό, και το αν οι συγκεκριμένοι αριθμοί βελτιώνονται όσο περνά ο καιρός. Παρατηρούσαμε επίσης το πόσες αγγελίες υπάρχουν στο site και από ποιες περιοχές.

Ήμασταν και είμαστε άνθρωποι των αριθμών. Όταν παρατηρούσαμε ότι αυτά τα στατιστικά βελτιώνονται, το πιστεύαμε ακόμα περισσότερο. Βλέπαμε μάλιστα, ότι χωρίς να κάνουμε ιδιαίτερο μάρκετινγκ, ο Spitogatos άρεσε στον κόσμο και η φήμη του εξαπλωνόταν από στόμα σε στόμα.

Εμείς θέλαμε εξ αρχής να φτιάξουμε ένα site που να μην μπορεί να αντιγραφτεί. Ένα απλό site για real estate μπορεί ο καθένας να φτιάξει. Όλο αυτό το concept που φτιάξαμε όμως εμείς, με το συγκεκριμένο όνομα και με τον γάτο- σήμα κατατεθέν, είναι κάτι το οποίο δεν αντιγράφεται. Δημιουργεί μια οικειότητα.

Με ποιον ακριβώς λειτουργεί η πλατφόρμα;

Στον Spitogato μπορεί κάποιος να ψάξει για κάποιο ακίνητο. Με διάφορους τρόπους: π.χ. να γράψει το όνομα μιας περιοχής ή να ψάξει στον χάρτη. Να κάνει μια πλήρη αναζήτηση ακινήτου και να δει πάρα πολλές επιλογές από ιδιώτες, μεσίτες και κατασκευαστές. Αυτές μπορεί να τις ταξινομήσει με όποιον τρόπο θέλει, να βάλει όσα φίλτρα θέλει. Μπορεί μέσω της mobile εφαρμογής να ψάξει για ακίνητα που βρίσκονται κοντά του ή να σχεδιάσει ένα πολύγωνο στο χάρτη και να δει μονάχα μέσα σε αυτό τι γίνεται.

Μόλις βρει το ακίνητο που τον ενδιαφέρει, μπορεί να επικοινωνήσει με τον αγγελιοδότη είτε τηλεφωνικά, είτε να συμπληρώνοντας την ειδική φόρμα. Φυσικά, υπάρχουν και άλλες λειτουργικότητες στην πλατφόρμα: αν για παράδειγμα, κάποιος δεν βρει το ακίνητο που θέλει, μπορεί να συμπληρώσει μια αίτηση ζήτησης και να επικοινωνήσει με πολλούς μεσίτες ταυτόχρονα. Και εκείνοι θα τον καλέσουν, αν έχουν κάτι για την περίπτωση του.

Υπάρχουν και συμπληρωματικά πράγματα που έχουμε στο site. Μπορεί π.χ. κάποιος να βρει μεταφορέα. Δηλώνοντας την διαδρομή του και στέλνοντας το αίτημα του σε κάποιους μεταφορείς με τους οποίους συνεργαζόμαστε. Γενικότερα διαθέτουμε πολλές υπηρεσίες που έχουν να κάνουν με το σπίτι. Και στον Spitogato, αλλά και στις άλλες σελίδες που διαθέτουμε και είναι το Spiti24.gr και το tospitimou.gr.

Αυτή τη στιγμή ποια είναι η θέση σας στην αγορά; Μπορείτε να μας πείτε κάποιους αριθμούς;

Όταν ξεκινήσαμε το 2006 είχαμε 100 επισκέψεις τη μέρα. Τώρα στον Spitogato έχουμε πάνω από 5.000 επισκέψεις την ώρα. Σε επίπεδο ετήσιο για το 2016, συνολικά και τα 3 sites μας έφτασαν τις 40.000.000 επισκέψεις. Και πάνω από 1 δισ. page views.

Πλέον έχουμε στόχο να ανέβουμε 20% πιο πάνω, μέσα στο 2017. Μαζί τα 3 sites μας έχουν 56% μερίδιο αγοράς, το οποίο είναι είναι ένα νούμερο σχεδόν τριπλάσιο από τον ανταγωνισμό. Αλλά και από μόνος του ο Spitogatos έχει ένα μερίδιο 30- 35%.

Σε ότι αφορά τα «εσωτερικά» σας, πόσοι εργαζόμενοι ξεκινήσατε το project και πόσοι είστε σήμερα;

Ξεκινήσαμε 4 άτομα, και μάλιστα όπως είπα στην αρχή το είχαμε σαν χόμπι. Από τους 4, σε full time ήμασταν 2 με το ζόρι. Ήταν λίγο δύσκολα τα πράγματα. Αυτή τη στιγμή είμαστε 36. Και ανάλογα από το πώς θα πάνε τα πλάνα μας και στο εξωτερικό, πιστεύω ότι μέχρι το τέλος του 2017 θα είμαστε γύρω στους 50.

Σε συνέντευξη σας το Νοέμβριο του 2014, είχατε πει ότι ο Spitogatos έχει επηρεαστεί από την μείωση της κίνησης στην ελληνική αγορά ακινήτων. Ωστόσο, με τις κατάλληλες κινήσεις, είχατε σημειώσει ότι καταφέρνετε να αυξήσετε το μερίδιο σας στην αγορά. Ποια είναι η εικόνα σήμερα, περίπου 2 χρόνια μετά;

Ως προς την αγορά, δεν έχει αλλάξει σχεδόν τίποτα. Πωλήσεις δεν γίνονται πολλές. Γίνονται μόνο ενοικιάσεις. Έχει μπει και το AirBnb στο παιχνίδι και έχει επηρεάσει αρνητικά επίσης τις ενοικιάσεις. Από εκεί και πέρα οι τιμές έχουν πέσει λίγο ακόμα, σε σχέση με 2 χρόνια πριν. Από την άλλη, η ζήτηση δεν έχει αυξηθεί και τόσο πολύ.
Αυτό που έχει ενδιαφέρον, είναι ότι υπάρχει δυνητικά μεγάλο ενδιαφέρον από το εξωτερικό. Για να αγοράσουν ακίνητα στην Ελλάδα, κυρίως τα πιο ακριβά. Αυτή την περίοδο, για παράδειγμα, υπάρχουν πολλοί Τούρκοι που θέλουν να αγοράσουν σπίτια. Σε αυτό ίσως έχει παίξει ρόλο και η κατάσταση που επικρατεί στην Τουρκία τώρα, η οποία κάνει πολλούς ανθρώπους να θέλουν να φύγουν από εκεί.

Θα πρέπει επίσης να σας πω, ότι το βράδυ που ανακοινώθηκαν τα capital controls, είδαμε κατευθείαν την επισκεψιμότητα στην αγγλική έκδοση μας να τριπλασιάζεται. Μέσα σε λίγα λεπτά, από τις σχετικές ανακοινώσεις. Ήταν εντυπωσιακό. Και έμεινε έτσι μέχρι την ημέρα που υπογράψαμε την τότε συμφωνία. Γίνεται εύκολα κατανοητό λοιπόν, ότι υπάρχει πολύ ενδιαφέρον από ανθρώπους του εξωτερικού, οι οποίοι παρακολουθούν τις εξελίξεις και είναι έτοιμοι να κινηθούν, αν παρουσιαστεί ευκαιρία.

Αν γυρνούσατε το χρόνο πίσω, τι θα κάνατε διαφορετικά σε αυτή σας την επιχειρηματική προσπάθεια με τον Spitogato;

Παλιά ήμασταν λίγο πιο φοβισμένοι. Δεν γνωρίζαμε 100% την αγορά. Ήμασταν πιο εσωστρεφείς γενικότερα και κοιτάγαμε πολύ τα νούμερα. Δεν είχαμε επίσης πολλές επαφές με media. Ακόμα και τώρα είμαστε εσωστρεφείς ως ένα βαθμό. Είναι κάτι που θέλουμε να το φτιάξουμε και θα έπρεπε να το είχαμε διορθώσει από την αρχή.
Επίσης στο κομμάτι του mobile μπήκαμε αργά. Πριν από περίπου 1 χρόνο. Θα μπορούσαμε να είχαμε κινηθεί πιο γρήγορα και να έχουμε τώρα μια πολύ καλύτερη established θέση σε αυτό το πεδίο.

Ένα ακόμα λάθος ήταν ότι κάναμε κάποια πράγματα, απλά για να τα κάνουμε. Όπως το Holiday Rent που βγάλαμε το 2011, και λειτουργούσε όπως περίπου το Airbnb χωρίς όμως online booking. Δεν το αναπτύξαμε σωστά και μετά το αφήσαμε στην άκρη. Αν είχαμε δώσει περισσότερους πόρους εκεί και το κάναμε λίγο καλύτερα, ίσως να είχαμε δημιουργήσει ένα «ελληνικό AirBnb».

Επειδή αναφέρετε το AirBnb, θέλω να ρωτήσω: Μπορεί μια ελληνική πλατφόρμα να ανταγωνιστεί τέτοια μεγάλα brands του εξωτερικού;

Μπορεί, αρκεί να μην προσπαθήσει να τα αντιγράψει. Αν πας να κάνεις ακριβώς το ίδιο, θα χάσεις. Θα πρέπει να βρεις τα στοιχεία που θα σε διαφοροποιήσουν ή να εντοπίσεις ένα κενό στην αγορά. Μόνο έτσι. Μη ξεχνάμε ότι τα μεγάλα brands έχουν στη διάθεση τους και μεγάλα μπάτζετ. Μπορούν να κάνουν όποιες κινήσεις θέλουν.

Δεν είναι το πρόβλημα τα χρήματα για εκείνους. Ίσως ο μεγαλύτερος «πονοκέφαλος» τους να είναι τα νομικά ζητήματα, τα προκύπτουν σε αρκετές χώρες στις οποίες δραστηριοποιούνται. Προσωπικά πάντως πιστεύω στο sharing economy, και είμαι σίγουρος ότι πλατφόρμες όπως το AirBnb ή το Uber θα βρουν τον τρόπο να ξεπεράσουν όλα αυτά τα θέματα. Είναι κάτι που δεν μπορείς να το μπλοκάρεις στην εποχή μας. Καλό είναι βέβαια, να μπορεί και το κράτος να έχει κάποια έσοδα από αυτά.

Ποια είναι τα σχέδια σας για το προσεχές μέλλον;

Στην Ελλάδα θέλουμε να διατηρήσουμε τη δυνατή στρατηγική θέση που έχουμε και να την αναπτύξουμε όσο γίνεται. Θέλουμε να συμβαδίζουμε με τις νέες τεχνολογίες και να εξελίσσουμε συνέχεια τα προϊόντα που έχουμε.

Στόχος μας είναι επίσης να μπορέσουμε να φέρουμε ζήτηση για ακίνητα από το ανθρώπους του εξωτερικού, να γίνουν συναλλαγές και να βοηθήσουμε από την μεριά μας, την όλη κατάσταση.

Θέλουμε επίσης να μπούμε και σε άλλες χώρες, στις οποίες έχουμε το μέγεθος για να κάνουμε μια καλή κίνηση. Δεν μπορούμε αυτή τη στιγμή να διαχειριστούμε μια παρουσία π.χ. στη Γαλλία που είναι μια πολύ μεγάλη αγορά. Κοιτάμε κυρίως τη νοτιοανατολική Ευρώπη.

Έχουμε ήδη μπει σε κάποιες χώρες, όχι όμως με κάποιο portal, αλλά παρέχοντας υπηρεσίες σε μεσίτες. Με αυτό τον τρόπο έχουμε παρουσία σε Σερβία, Κροατία, Βοσνία, Μαυροβούνιο και Μάλτα. Είναι πολύ πιθανό να δημιουργήσουμε σύντομα και websites σε αυτές τις χώρες.

ΔΕΝ ΥΠΑΡΧΟΥΝ ΣΧΟΛΙΑ

Αφήστε ένα σχόλιο

two × three =