Πολλοί αποκαλούν τη συγκεκριμένη πλατφόρμα ως το «Booking της Κίνας». Το Feel Like Home έχει «αποβιβαστεί» εδώ και περίπου 1 μήνα στην Ελλάδα και ήδη το ενδιαφέρον των ελληνικών επιχειρήσεων για να ενταχτούν εκεί είναι πολύ έντονο. Η συγκεκριμένη πλατφόρμα, ουσιαστικά λειτουργεί ως μια «πύλη» για τους Κινέζους τουρίστες. Έτσι οι επιχειρήσεις που εγγράφονται εκεί, έχουν περισσότερες πιθανότητες στο να προσεγγίσουν ταξιδιώτες από τη συγκεκριμένη τεράστια αγορά.
Το It’s Possible, συνάντησε το Υπεύθυνο του brand για την Ευρώπη και την Ελλάδα, Νίκο Καβούλη. Ο ίδιος εξηγεί το πώς ακριβώς λειτουργεί το Feel Like Home, τι γίνεται με το ιδιαίτερο σύστημα αξιολόγησης με τους δράκους, ενώ απαντά και στο ερώτημα για το αν μια μικρομεσαία επιχείρηση μπορεί να δραστηριοποιηθεί με επιτυχία σε μια πολύ μεγάλη αγορά, σαν αυτή της Κίνας.
Η πλατφόρμα Feel Like Home δραστηριοποιείται στην Ελλάδα εδώ και περίπου 1 μήνα. Καταρχήν, πως προέκυψε ο ερχομός στη χώρα μας;
Αρχικά προέκυψε ενδιαφέρον από κάποια ελληνικά ξενοδοχεία να ενταχθούν στην πλατφόρμα μας, και ξέροντας ότι η Ελλάδα αποτελεί δυνατό προορισμό για τους Κινέζους τουρίστες, αποφασίσαμε να το επεκτείνουμε και να κινηθούμε πιο εμπορικά εδώ. Μέχρι στιγμής η ανταπόκριση είναι μεγάλη. Περίπου 60 ξενοδοχεία έχουν κάνει αίτηση για να μπουν στην πλατφόρμα μας.
Πιστεύουμε ότι αυτό το νούμερο θα ανέβει αρκετά. Όχι μόνο για περιοχές όπως η Μύκονος και η Σαντορίνη, που είναι ήδη γνωστοί προορισμοί στους Κινέζους, αλλά και για μέρη που είναι λιγότερο διαφημισμένα στην Κίνα. Όπως είναι οι Δελφοί, η αρχαία Ολυμπία, το κέντρο της Αθήνας και η Θεσσαλονίκη. Έτσι ώστε να αξιοποιήσουμε το τεράστιο market των Κινέζων, που θα μπορούσαμε να φιλοξενήσουμε στη χώρα μας.
Άρα λοιπόν συνολικά σαν brand, είδατε κάποιες προοπτικές στην Ελλάδα, σε ότι αφορά τον τουρισμό.
Ειδικά την περίοδο της κρίσης, μη ξεχνάμε ότι ο τουρισμός είναι μια βιομηχανία που ουσιαστικά στηρίζει τη χώρα μας. Αν δεν υπήρχε ο τουρισμός, τα πράγματα θα ήταν πολύ χειρότερα. Είμαστε σαν χώρα σε πολύ υψηλό επίπεδο, στην τουριστική βιομηχανία. Και για αυτό θα πρέπει να το αξιοποιήσουμε και να το προωθήσουμε όσο καλύτερα μπορούμε.
Τι ακριβώς κάνει η πλατφόρμα και για τι μέγεθος μιλάμε σε διεθνές επίπεδο;
Στην πλατφόρμα μπορούν να συμμετέχουν ξενοδοχεία και εστιατόρια, να οποία θέλουν να πιστοποιηθούν ως «Chinese friendly». Με αυτό εννοούμε, ότι ο Κινέζος τουρίστας θα έχει κάποια πράγματα που θα τον βοηθήσουν να συνεννοηθεί, ενώ επίσης θα βρει πράγματα που θα τον βοηθήσουν στην καθημερινότητα του.
Φυσικά, μας έρχονται αιτήσεις και από άλλες επιχειρήσεις. Για παράδειγμα, από καζίνο ή ζωολογικούς κήπους. Οτιδήποτε δηλαδή, μπορεί να μπει κάτω από την «ομπρέλα» του «Chinese friendly».
Για να μπει κάποιος στην πλατφόρμα, κάνει μια αίτηση και εμείς έχουμε ένα σύστημα που βαθμολογούμε την κάθε επιχείρηση με ένας έως πέντε δράκους. Εμείς με το που λάβουμε την αίτηση, στέλνουμε άνθρωπο της εταιρίας έτσι ώστε να κάνει το έλεγχο και να επιβεβαιώσει ότι όλα αυτά που δηλώνει ο ιδιοκτήτης είναι αλήθεια. Από εκεί και πέρα, ανάλογα με το μέγεθος του ξενοδοχείου και τους δράκους που έχει λάβει, πηγαίνει ανά άτακτα χρονικά διαστήματα ένας mystery shopper που ελέγχει αν τηρούνται αυτά που έχουμε πει. Η συγκεκριμένη διαδικασία γίνεται χωρίς να το γνωρίζει από πριν ο ιδιοκτήτης, φυσικά. Έτσι ώστε να πετύχουμε μεγαλύτερη αξιοπιστία σαν πλατφόρμα. Αν διαπιστώσουμε ότι κάτι δεν τηρείται, αρχικά γίνεται μια επισήμανση και αν πάλι δεν συμμορφωθεί, τότε η επιχείρηση πηγαίνει σε πιο κάτω αξιολόγηση δράκων. Μπορώ να σας πω βέβαια, επειδή οι επιχειρηματίες βλέπουν τα οφέλη που τους παρέχουμε, δεν έχουν τύχει έλεγχοι στους οποίους να διαπιστωθούν σημαντικές ελλείψεις.
Σε ότι αφορά το brand που ρωτήσατε, ουσιαστικά ξεκίνησε από τους μεγαλύτερους τουριστικούς προορισμούς των Κινέζων. Οι οποίοι είναι η Γαλλία, η Αυστραλία, η Νέα Ζηλανδία και η Ινδία. Αυτές ήταν κυρίως οι πρώτες χώρες που ξεκίνησαν να έχουν δραστηριότητα πάνω στο Feel Like Home. Τώρα επεκτεινόμαστε και σε άλλες χώρες, στοχεύοντας κυρίως στην Ευρώπη- άρα και στην Ελλάδα. Σε όλη τη διαδρομή μας, έχουμε συνεργασίες με τουριστικά γραφεία της Κίνας.
Το Feel Like Home, είναι μια πλατφόρμα που δημιουργήθηκε για να κάνει τα ταξίδια των Κινέζων πιο εύκολα.
Ένα ιδιαίτερο χαρακτηριστικό είναι η βαθμολογία των επιχειρήσεων… με δράκους, όπως είπατε. Με ποιον τρόπο λειτουργεί το σύστημα αξιολόγησης;
Οι 5 δράκοι είναι μια δική μας βαθμολογία, ξεκινώντας από το 1 και φτάνοντας έως τους 5 δράκους. Το οποίο δείχνει κατά πόσο μια επιχείρηση είναι Chinese friendly. Ξεκινώντας από πολύ απλά πράγματα, όπως είναι η μετάφραση του εταιρικού website στα κινέζικα που ουσιαστικά δίνει και τον πρώτο δράκο, φτάνουμε στους 5 δράκους όπου εκεί πρέπει να τηρούνται συγκεκριμένα ωράρια στο πρωινό (οι Κινέζοι τρώνε νωρίς), πρέπει να υπάρχουν στο μενού πράγματα που τρώνε οι Κινέζοι, να υπάρχει Κινέζος υπάλληλος στην επιχείρηση ή να διαθέτουμε παντόφλες καθώς οι άνθρωποι αυτοί δεν κυκλοφορούν με τα παπούτσια μέσα στα δωμάτια.
Ένας Κινέζος μεταπτυχιακός φοιτητής, στο Πανεπιστήμιο του Μακάου, έκανε μια έρευνα που ήταν και η μεταπτυχιακή του διατριβή, πάνω στο πόσο επηρεάζεται ο Κινέζος τουρίστα από το σύστημα των 5 δράκων. Το πόσο πιο ελκυστικό γίνεται, δηλαδή, ένα ξενοδοχείο όσο ανεβαίνει στην κλίμακα. Η έρευνα έδειξε ότι τα ξενοδοχεία που είναι αξιολογημένα από την πλατφόρμα μας, έχουν 80% περισσότερες πιθανότητα να προτιμηθούν, σε σχέση με άλλα που δεν είναι. Και επίσης, φάνηκε ότι έχει τρομερή σημασία το πόσους δράκους έχει ένα ξενοδοχείο. Όλοι οι τουρίστες θέλουν να πάνε στα καλύτερα.
Να πούμε σε αυτό το σημείο, ότι η βαθμολογία των δράκων, δεν έχει καμία σχέση με το γνωστό σύστημα των αστεριών που έχουν τα ξενοδοχεία. Μπορεί, για παράδειγμα, να είναι ένα ξενοδοχείο 3 αστέρων, αλλά να είναι βαθμολογημένο με 5 δράκους. Και ένα ξενοδοχείο 5 αστέρων να βαθμολογηθεί με 2 δράκους.
Εννοείτε προφανώς ότι έχετε τα δικά σας κριτήρια αξιολόγησης
Ακριβώς. Και τα κριτήρια μας έχουν να κάνουν μόνο με το πόσο Chinese friendly είσαι. Δεν έχουν καμία σχέση με τη συνολική διαβίωση, το πόσο luxury ή το πόσα εστιατόρια έχει το ξενοδοχείο. Θα πρέπει να τηρούνται τα κριτήρια μας. Συνήθως βέβαια, αυτά τα δύο είναι αλληλένδετα, γιατί όπως καταλαβαίνετε το μπάτζετ ενός 5αστερου ξενοδοχείου είναι πολύ μεγαλύτερο, και μπορεί να πετύχει τους στόχους εύκολα. Θα πρέπει να σας πω πάντως, ότι ακόμα και στην Ελλάδα, έχουμε αιτήσεις από απλά διαμερίσματα που θέλουν να πάρουν τους 5 δράκους.
Ποιες είναι οι γενικότερες προοπτικές που ανοίγονται από την Κίνα, που θα κάνουν έναν επιχειρηματία να «κοιτάξει» προς τα εκεί;
Οι Κινέζοι τουρίστες, είναι μια ιδιαίτερη ομάδα τουριστών. Η οποία θέλει πολλά πράγματα για να νιώσει άνετα.
Αν ένα ξενοδοχείο παραμείνει με τα στάνταρ που έχει, θα μπορεί να τραβήξει Ευρωπαίους τουρίστες ή από άλλες χώρες της Ασίας. Αλλά οι Κινέζοι θέλουν συγκεκριμένα πράγματα που αφορούν τη διαβίωση τους. Για παράδειγμα, δεν τρώνε εύκολα με πιρούνι, όπως δεν τρώμε εμείς με ξυλάκια.
Που σημαίνει ότι αν μπει κάποιος στην πλατφόρμα και να μάθει πράγματα για το πώς θα κάνει τους Κινέζους χαρούμενους, του ανοίγεται η πόρτα για μια καινούργια αγορά τουριστών. Και όχι σε αυτή που είχε ήδη. Δεν θα μεγαλώσει π.χ. τον αριθμό των Ευρωπαίων τουριστών που έτσι κι αλλιώς είχε.
Μιλώντας συγκεκριμένα για την Ελλάδα, μη ξεχνάμε ότι οι κινεζικοί κολοσσοί όπως η Cosco και η Alibaba, επενδύουν στη χώρα μας. Που σημαίνει ότι ο αριθμός ακόμα και των επαγγελματικών ταξιδιών από την Κίνα θα αυξηθεί. Δημιουργώντας ένα ακόμα πιο μεγάλο market.
Επίσης, ένα ακόμα σημαντικό στοιχείο, είναι ότι οι Κινέζοι ταξιδεύουν σε γκρούπ. Δεν πρόκειται να έρθει ένα ζευγάρι, να κάτσει δύο ημέρες στο ξενοδοχείο σου και να φύγει. Ακόμα και μια κράτηση να λάβεις, θα είναι ίσως 10-15 άτομα. Αυτό είναι ακόμα ένα πράγμα που πρέπει να αξιοποιήσεις.
Πολλοί επιχειρηματίες λένε, ότι επειδή οι αριθμοί στην κινεζική αγορά είναι πολύ μεγάλοι, είναι δύσκολο για ένα ελληνικό μικρομεσαίο brand να κινηθεί με επιτυχία εκεί και να το διαχειριστεί. Τι λέτε για αυτό;
Ουσιαστικά εμείς δεν πάμε να ξεκινήσουμε μια νέα δραστηριότητα ή μια νέα επιχείρηση. Αλλά, προμοτάρουμε ένα προϊόν που υπάρχει ήδη και είναι αξιολογημένο παγκοσμίως ως ένα από τα καλύτερα προϊόντα. Μιλώ για τον ελληνικό τουρισμό, που είναι στο σχετικό TOP-10 παγκοσμίως. Ως πλατφόρμα, κατευθύνουμε τον Κινέζο τουρίστα να πάει σε μια επιχείρηση που τον σέβεται και η οποία έχει κάνει κάποια προσπάθεια έτσι ώστε αυτός να νιώθει σαν στο σπίτι του. Από εκεί προέρχεται άλλωστε και το όνομα «Feel like Home» που έχει η εταιρία μας.
Πιστεύουμε ότι δεν είναι δύσκολο, ακόμα και για μια μικρή επιχείρηση, να κάνει ένα τέτοιο άνοιγμα και να έχει κάποια δραστηριότητα. Από την άλλη, επειδή ακριβώς η Κίνα είναι μια τεράστια αγορά, πολλές φορές οι επιχειρηματίες περιμένουν ότι μέσα σε μια ημέρα… θα τους επισκεφτούν 1.000 Κινέζοι τουρίστες. Δεν είναι φυσικά αυτός ο σκοπός. Η πραγματικότητα είναι η εξής: αν το ξενοδοχείο σου είχε 1% πιθανότητα να έρθουν Κινέζοι τουρίστες, με την εγγραφή στην πλατφόρμα, θα έχει 70-80% πιθανότητες. Δουλεύουμε πάνω στις πιθανότητες να έρθει ο τουρίστας. Δεν σημαίνει ότι με το που θα μπεις στην πλατφόρμα, θα αρχίσουν να έρχονται στην επιχείρηση σου «κύματα» Κινέζων.
Δεν μπορεί η Ελλάδα, αλλά και η οποιαδήποτε χώρα, να έχει π.χ. 150.000 τουρίστες, και από την επόμενη ημέρα να έχει 2 εκατομμύρια. Πρέπει να είμαστε όλοι σοβαροί και συνειδητοποιημένοι στο τι κάνουμε.
Ποια είναι τα μελλοντικά σχέδια του Feel Like Home στην Ελλάδα;
Σε ότι αφορά την χώρα μας, το επόμενο βήμα είναι να δημιουργήσουμε πλήρη ταξιδιωτικά πακέτα για Κινέζους τουρίστες, τα οποία θα προβάλλονται μέσα από την πλατφόρμα και θα στοχεύουν στους κινέζικους γάμους. Όπως είναι γνωστό, η Ελλάδα είναι ένας από τους προορισμούς που αγαπάνε, ειδικά η Σαντορίνη. Θα προσπαθήσουμε να βγάλουμε και άλλες περιοχές σε τέτοιου είδους πακέτα. Εμείς θα οργανώνουμε το πώς θα έρθουν οι επισκέπτες, το που θα μείνουν, πως θα γίνει ο γάμος, συμπεριλαμβάνοντας τη διακόσμηση και όλες τις σχετικές εργασίες. Παράλληλα φυσικά, έχουμε στα σχέδια μας να μεγαλώσουμε και τον αριθμό των ξενοδοχείων που έχουν μπει στην πλατφόρμα μας.
Το αρνητικό σε όλα αυτά που συζητάμε, είναι ότι δεν συνδεόμαστε απευθείας ως χώρα με κάποια αεροπορική γραμμή. Είναι λίγο δύσκολο, δηλαδή, για έναν Κινέζο να φτάσει στη χώρα μας. Θεωρώ, ότι όσο μεγαλώνουν οι επενδύσεις των Κινέζων εδώ, ίσως να δούμε να δημιουργείται μια γραμμή. Κάτι τέτοιο θα βοηθούσε πάρα πολύ.
Αναφορικά με την δραστηριότητα μας στην Ευρώπη, θα κάνουμε διάφορες κληρώσεις στην Κίνα, στις οποίες οι νικητές θα κερδίσουν διανυκτερεύσεις σε ευρωπαϊκούς προορισμούς. Θα καλύπτονται όλα τα έξοδα από εμάς, με στόχο να μάθουν τις ευρωπαϊκές πόλεις οι Κινέζοι. Μάλιστα, θα προσπαθήσουμε να κάνουμε γνωστές κάποιες πιο «εναλλακτικές» πόλεις έτσι ώστε να δείξουμε ότι όλη η Ευρώπη θέλει και μπορεί να υποδεχτεί Κινέζους τουρίστες.