αρχικηΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣEffect: Ένα διαφορετικό Success Academy που σου βρίσκει δουλειά

Effect: Ένα διαφορετικό Success Academy που σου βρίσκει δουλειά

Είναι αλήθεια, ότι οι θέσεις εργασίας έχουν μειωθεί στην Ελλάδα τα τελευταία χρόνια. Ωστόσο, παρατηρείται ένα παράδοξο φαινόμενο: Νέοι ψάχνουν για δουλειά χωρίς αποτέλεσμα και την ίδια στιγμή υπάρχουν εταιρίες που αναζητούν εργαζομένους χωρίς να μπορούν να βρουν. Κάπως έτσι, «γεννήθηκε» η Effect. Μια Success Academy, η οποία έχει ως στόχο να εφοδιάσει τους νέους με τα απαραίτητα soft skills και στη συνέχεια να τους «συνδέσει» με επιχειρήσεις που έχουν ανοιχτές θέσεις εργασίας.

Το It’s Possible πήγε στα γραφεία αυτής της ιδιαίτερης ακαδημίας. Ο συνιδρυτής της εταιρίας, Σωτήρης Μπαράτσας, μέσα από τη συνέντευξη που μας παραχώρησε, μιλά για το πώς ακριβώς ξεκίνησε αυτή η ιδέα, απαντά στο ερώτημα για το αν υπάρχουν θέσεις εργασίας στην Ελλάδα της κρίσης, ενώ παράλληλα ξεκαθαρίζει ότι η τύχη… δεν μπορεί να σου βρει δουλειά.

Πως προέκυψε η ιδέα για την Effect;

Σαν ιδέα ξεκίνησε να υλοποιείται τον Φεβρουάριο. Ωστόσο, για να φτάσουμε μέχρι εκεί, είχαμε πάρει ερεθίσματα από άλλες εμπειρίες που είχαμε. Τόσο εγώ όσο και η Μαριάνθη Νίκα, που το δημιουργήσαμε όλο αυτό, είχαμε εμπειρίες από φοιτητικούς οργανισμούς, προγράμματα πρακτικής άσκησης και projects που είχαν να κάνουν με την ενδυνάμωση των νέων και την ανάπτυξη δεξιοτήτων γενικότερα.

Βλέπαμε ένα παράδοξο: Νέους που έλεγαν ότι δεν υπάρχουν δουλειές και ευκαιρίες, ενώ την ίδια στιγμή έρχονταν σε εμάς εταιρίες μέσα από άλλα προγράμματα στα οποία συμμετείχαμε, και μας έλεγαν ότι ψάχνουν εργαζομένους και δεν βρίσκουν.

Σκεφτήκαμε: Τι γίνεται εδώ; Η μια πλευρά ψάχνει, η άλλη ψάχνει, και αυτά τα δύο δεν ενώνονται. Ξεκινήσαμε να ψάχνουμε για το τι φταίει πάνω σε αυτό το θέμα. Ρωτήσαμε και μιλήσαμε με πολλά άτομα από το πεδίο του recruitment. Μιλήσαμε επίσης με επιχειρηματίες και νέους.

Αυτό που καταλάβαμε, λαμβάνοντας υπόψη και τα σχετικά ταξίδια που έχουμε κάνει στο εξωτερικό, είναι το εξής: Ότι οι νέοι σε άλλες χώρες μαθαίνουν τα ίδια με εμάς, αλλά με εντελώς διαφορετικό τρόπο. Εκεί μαθαίνουν να κάνουν παρουσιάσεις, να υποστηρίζουν με επιχειρήματα τις απόψεις τους, να διαχειρίζονται το χρόνο τους και να βάζουν προτεραιότητες. Όλα αυτά είναι σημαντικά, γιατί οι εταιρίες όταν θέλουν να προσλάβουν ένα νέο άτομο, τους παίρνει πολύ χρόνο να του μάθουν το πώς να συνεργάζεται με άλλους, πώς να έχει μέθοδο και προτεραιότητες.

Επειδή οι εταιρίες γνωρίζουν ότι τέτοιες δεξιότητες δύσκολα θα τις βρουν από κάποιον που μόλις βγήκε από μια σχολή, στις περισσότερες αγγελίες για junior θέσεις, ζητούν 1-5 χρόνια προϋπηρεσία. Πρακτικά δηλαδή, θέλουν να τους τα έχει μάθει κάποιος άλλος. Μιλάμε για ένα φλέγον θέμα, που αφήνει πολλά παιδιά που μόλις αποφοίτησαν, έξω από την αγορά εργασίας.

Τι ακριβώς κάνετε ως Success Academy;

Πρακτικά, στο Success Academy θέλουμε να μάθουμε στους νέους τις δεξιότητες που δεν έμαθαν στον πανεπιστήμιο. Όμως, αυτά τα soft skills έχουν ένα «μυστικό»: Δεν μπορεί κάποιος να τα αναπτύξει με παραδοσιακούς τρόπους εκπαίδευσης. Αν δηλαδή εγώ κάνω ένα ωραίο σεμινάριο για leadership, δεν σημαίνει ότι όσοι το παρακολουθήσουν θα γίνουν leaders ξαφνικά.

Χρειάζεται εξάσκηση ημέρα με την ημέρα. Είναι ο μόνος τρόπος για να τα καταφέρεις. Στην ακαδημία μας πραγματοποιούμε ένα πρόγραμμα που κρατά 8 εβδομάδες. Τα παιδιά, με διαδραστικό τρόπο, έρχονται σε επαφή με κορυφαίους εισηγητές.

Είναι, δηλαδή, συγκεκριμένο και σύντομο το χρονικό διάστημα που αναφέρετε

Ναι, ήταν 6 εβδομάδες και το κάναμε 8 τώρα. Αυτό βέβαια έχει πολύ έρευνα από πίσω του. Εμείς λέμε ότι δεν γίνεται κάποιος μόνο με τη θεωρία να αναπτύξει τα συγκεκριμένα skills. Η βασική  μας καινοτομία λοιπόν, ανάμεσα σε άλλες, είναι ότι στους συμμετέχοντες που έρχονται εδώ, τους δίνεται ένα πραγματικό project από μια εταιρία, έτσι ώστε να αναπτύξουν τις δεξιότητες τους. Πάνω σε αυτό, τα παιδιά σχεδιάζουν το business model και το γενικότερο πλάνο. Μαθαίνουν όλα όσα λέμε, στην πράξη. Όπως το πώς να δουλεύουν ομαδικά ή το πώς να παίρνουν feedback.

Είναι λίγο σαν διαγωνισμός. Τα παιδιά βλέπουν αν οι άλλες ομάδες που έχουν δημιουργηθεί, είναι πιο μπροστά ή πιο πίσω. Και έτσι, μέσα από την όλη διαδικασία δοκιμάζονται, όπως θα γινόταν στην αγορά εργασίας.

Λέτε ότι δίνονται κάποια projects από εταιρίες. Από τα όσα έχετε δει, οι νέοι άνθρωποι στην Ελλάδα, γνωρίζουν το πώς να χειριστούν κάτι τέτοιο; Διότι, νομίζω ότι αν πάμε σε ένα πανεπιστήμιο και δώσουμε στους φοιτητές ένα έτοιμο project, ακόμα και μαζί με χρηματοδότηση, πιθανότατα δεν θα ξέρουν τι να κάνουν

Είχα μια κουβέντα με τον HR Manager γνωστής εταιρίας, ο οποίος μου είπε –όπως τον πληροφόρησαν συνάδελφοι του από το εξωτερικό- ότι οι απόφοιτοι  Έλληνες που πηγαίνουν για να δουλέψουν σε εταιρίες στο εξωτερικό, νιώθουν σαν να μην έχουν μάθει τίποτα στη σχολή τους. Παίρνει πολλούς μήνες στις εκάστοτε εταιρίες, για να τους μάθουν να συνεργάζονται με άλλους, να μιλάνε ευγενικά στους πελάτες και να διαχειρίζονται με σωστό τρόπο ένα project. Στο τεχνικό κομμάτι γενικότερα, «το έχουν» τα παιδιά. Εκεί που υστερούν, είναι στο κομμάτι της μεθόδου.

Εμείς έχουμε φτιάξε δομές που τους υποστηρίζουν σε αυτό. Ένα παράδειγμα είναι ότι παίρνουμε παιδιά που έχουν συμμετάσχει στην ακαδημία μας σε προηγούμενους κύκλους, και τώρα τους βάζουμε να κοουτσάρουν τις νέες ομάδες. Βοηθούν τους νεότερους στο κομμάτι της μεθόδου και του feedback.

Γενικότερα, οι άνθρωποι που παραδίδουν τα μαθήματα από ποιους χώρους προέρχονται και με ποια κριτήρια επιλέγονται;

Οι περισσότεροι είναι επαγγελματίες Trainers, στελέχη επιχειρήσεων ή επιχειρηματίες. Όλοι τους είναι κορυφαίοι στο αντικείμενο τους. Επιλέγουμε τους εκάστοτε ανθρώπους, επειδή τους έχουμε δει εμείς οι ίδιοι ή γιατί τους καλέσαμε κάποιες φορές, διαπιστώσαμε το πώς δουλεύουν και διευρύναμε τη συνεργασία μας.

Ο κανόνας μας είναι να αποφεύγουμε τους ακαδημαϊκούς. Γιατί αυτοί δεν έχουν πάντα πραγματική επαφή με το τι συμβαίνει στην αγορά. Θέλουμε άτομα που είναι μέσα στον εργασιακό χώρο, έχουν διαχειριστεί ομάδες, ξέρουν για τι πράγμα μιλάνε, έχουν τα πραγματικά παραδείγματα να αναφέρουν και έτσι πάντα βγαίνει ένα πολύ καλό αποτέλεσμα.

Άρα ουσιαστικά, εσείς εκεί διαφοροποιείστε από τις παραδοσιακές σχολές. Έχετε, δηλαδή, ανθρώπους που είναι μέσα στην αγορά ακόμα και τη στιγμή που παραδίδουν το μάθημα τους στην ακαδημία σας

Ακριβώς. Επίσης τα workshops που κάνουμε, δεν σχετίζονται με τεχνική γνώση. Δεν μαθαίνουμε για παράδειγμα οικονομικά ή λογιστική. Όλες οι εκπαιδεύσεις που κάνουμε είναι πάνω σε soft skills. Πέρα από αυτό, οι συμμετέχοντες μαθαίνουν και λίγο πιο «ψαγμένα» πράγματα, όπως το πώς να δημιουργούν site για τον εαυτό τους και το πως να αρθρογραφούν οι ίδιοι.

Στο τέλος του προγράμματος τους δικτυώνουμε με εταιρίες. Έρχονται εταιρίες για να κάνουν παρουσιάσεις για την κουλτούρα τους και τις διαθέσιμες θέσεις εργασίας που έχουν. Πολλές φορές μάλιστα κάνουν άμεσα προσλήψεις από εμάς.

Τα τελευταία χρόνια οι θέσεις εργασίας στην Ελλάδα έχουν μειωθεί. Βάσει της εικόνας που έχετε, υπάρχουν αυτή τη στιγμή ανοιχτές θέσεις; Και πως βοηθάτε εσείς έτσι ώστε να «συνδεθούν» αυτές με τους ενδιαφερόμενους;

Όντως η κρίση είναι πραγματική και οι θέσεις εργασίας έχουν μειωθεί. Ωστόσο, υπάρχουν κλάδοι στους οποίους βλέπουμε νέες θέσεις εργασίας. Όπως ο τουρισμός και η πληροφορική.

Σίγουρα υπάρχουν θέσεις εργασίας για τους καλύτερους.

Νομίζω ότι πάντα ίσχυε αυτό. Οι καλύτεροι ποτέ δεν δυσκολεύονταν να βρουν δουλειά. Ακόμα και εμείς οι ίδιοι ή άτομα στο δίκτυο μας, δεν είχαμε ποτέ πρόβλημα στο να βρούμε μια θέση εργασίας. Δεν έχουμε κάνει ποτέ αίτηση για δουλειά. Πάντα μας προσέφεραν θέσεις και μάλιστα πολλές φορές λέγαμε ότι «έχουμε κι άλλες προτάσεις». Αν αποδείξεις ότι μπορείς να δώσεις value στην εκάστοτε εταιρία, τότε αυτή θα σε προσλάβει, ανεξάρτητα από τα πτυχία που διαθέτεις.

Βέβαια, από την πλευρά μας δεν θέλουμε να γίνουμε ένα πρόγραμμα εγγυημένης απασχόλησης. Αν και θα μπορούσαμε.  Η λογική μας είναι απλή: Αν για παράδειγμα, ένα παιδί πάει σε μια εταιρία και αυτή κλείσει, θα μπορέσει να βρει την επόμενη δουλειά;  Τα προγράμματα που σου βρίσκουν μια θέση είναι cool, αλλά ακόμα πιο cool είναι να είσαι ικανός να βρίσκεις πάντα την επόμενη δουλειά που θέλεις. Τέτοια άτομα θέλουμε να δημιουργήσουμε.

Πτυχία, προϋπηρεσία, γνωριμίες, τύχη. Μπορείτε να βάλετε αυτά τα στοιχεία σε μια σειρά, ξεκινώντας από αυτό που είναι πιο σημαντικό για να βρει κάποιος εργασία;

Πιστεύω ότι τελευταίος παράγοντας είναι η τύχη. Σε μια εποχή που όντως οι θέσεις εργασίας είναι λίγες, πολύ δύσκολα μπαίνεις οπουδήποτε με τύχη.

Μια εταιρία δεν μπορεί να πάρει το ρίσκο και να προσλαμβάνει άτομα στην τύχη. Αρκετοί άνθρωποι την χρησιμοποιούν ως δικαιολογία για την επιτυχία των άλλων. Η τύχη είναι ένα από τα πρώτα πράγματα που απομυθοποιούμε εδώ, και έτσι το κατατάσσω σίγουρα στην τελευταία θέση.

Στην Τρίτη θέση βάζω τα πτυχία. Παλιότερα είχαν πολύ μεγαλύτερη βαρύτητα. Στην Ελλάδα, επειδή είμαστε πάντα πίσω σε σχέση με τις αγορές του εξωτερικού, παίζουν ακόμα κάποιο ρόλο. Ενώ έχει αποδειχτεί, όπως λένε μεγάλες εταιρίες του εξωτερικού, ότι δεν έχει καμία σχέση το πόσα πτυχία έχει κάποιος, με την απόδοση που θα έχει στη δουλειά του. Εταιρίες όπως η Google, δεν έχουν ως προϋπόθεση το να διαθέτει κάποιος πτυχίο, για να τον προσλάβουν.

Στη δεύτερη θέση θα βάλω τις γνωριμίες, αν και δεν μου αρέσει καθόλου αυτή η λέξη. Προτιμώ τη λέξη δίκτυο. Διότι, δεν εννοώ αυτό που λέμε «βύσμα». Να έχω π.χ. έναν θείο που θα με βάλει σε μια θέση. Κι αυτό υπάρχει δυστυχώς ακόμα στην Ελλάδα. Πολλοί λένε ότι «θα τελειώσω τις σπουδές μου και θα πάω στην δουλειά του θείου μου». Από την άλλη, το δίκτυο σημαίνει ότι γνωρίζεις ανθρώπους σε διάφορες θέσεις και μπορείς να πάρεις καθοδήγηση και συμβουλές. Οι άνθρωποι αυτού ξέρουν τη δουλειά σου. Κάτι που σε βοηθά να κάνεις βήματα στην πορεία σου. Στο συγκεκριμένο κομμάτι εστιάζουμε πολύ εμείς ως ακαδημία.

Το μεγαλύτερο ρόλο αυτή τη στιγμή παίζει η προϋπηρεσία. Όμως δεν μιλώ μόνο για την προϋπηρεσία σε θέσεις απασχόλησης. Έχει σημασία τι εθελοντικά πράγματα έχεις κάνει, αν έχει συμμετάσχει σε διαγωνισμούς, αν έχεις κάνει Erasmus στο εξωτερικό. Όλα αυτά δείχνουν ότι είσαι ενεργός και δεν κάθεσαι.

Έχετε δημιουργήσει την επιχείρηση σας εδώ και περίπου 1μισι χρόνο. Ποια είναι η καλύτερη και ποια η δυσκολότερη στιγμή στην μέχρι τώρα διαδρομή;

Θα ξεκινήσω από τα θετικά. Πάντα μου αρέσει να ξεκινάω από τα θετικά. Το καλύτερο για εμάς, είναι όταν μετά από μερικούς μήνες μιλάμε με άτομα που συμμετείχαν στο πρόγραμμα και μας ευχαριστούν. Μας λένε: «από εκεί που ήμουν σε μια μιζέρια και δεν ήξερα τι να κάνω, ξαφνικά βλέπω έναν κόσμο ευκαιριών μπροστά μου». Μας λένε ότι κάνουν αιτήσεις, βρίσκουν θέσεις εργασίας και σιγά- σιγά ανεβαίνουν. Αυτό εμάς μας κάνει να «φωτίζουμε» ολόκληροι. Επίσης, μας αρέσει ότι πολλά από τα παιδιά που τελειώνουν, μετά κάνουν αίτηση για να συμμετέχουν στην ακαδημία ως team coaches. Σε ότι αφορά την εταιρία αυτή κάθε αυτή, είμαστε χαρούμενοι που ξεκινήσαμε 2 άτομα και τώρα είμαστε 5. Μεγαλώνουμε συνεχώς.

Τα δύσκολα από την άλλη, είναι αρκετά. Θα πρέπει να σας πω, ότι όταν το ξεκινήσαμε όλο αυτό σαν ιδέα, ήμασταν 6 άτομα. Στη συνέχεια κερδίσαμε ένα βραβείο και καταλάβαμε ακόμα πιο έντονα ότι το project θα γίνει πραγματικότητα και θα εξελιχθεί. Εκείνη τη στιγμή έπρεπε να κάτσουμε και να δούμε για ποιον είναι προτεραιότητα αυτό. Τελικά, μείναμε δύο άτομα. Αφού οι υπόλοιποι είχαν άλλες δουλειές και προτεραιότητες. Εκεί νιώθεις λίγο… σαν να σε εγκατέλειψαν όλοι. Είναι οι δυσκολίες του startupper, που συνήθως δεν στις λέει κανείς. Παρόλο που έγινε αυτό, μέσα σε 2 μήνες φτιάξαμε εταιρία, χτίσαμε το πιλοτικό πρόγραμμα και βρήκαμε άτομα για να συμμετέχουν στο εγχείρημα.

Πως θα θέλατε να είναι η Effect σε 3 χρόνια από σήμερα;

Θέλουμε να το επεκτείνουμε πάρα πολύ. Είμαστε τυχεροί, γιατί πριν μερικές ημέρες κερδίσαμε σε ένα διαγωνισμό που έκανε η Nissan και επιλεχθήκαμε ως εκπρόσωποι της «Generation N». Πρακτικά, αυτό που κερδίσαμε πέρα από επικοινωνιακή υποστήριξη, είναι ένα αυτοκίνητο Nissan για ένα χρόνο. Έτσι θα μπορέσουμε πολύ πιο γρήγορα να μεταφέρουμε το πρόγραμμα και σε άλλες πόλεις. Ίσως με μια πιο short μορφή.

Ένας ακόμα στόχος που θα ήθελα να έχουμε πετύχει σε 3 χρόνια, είναι να γίνουμε ένα international academy και να έρχονται άνθρωποι από όλη την Ευρώπη. Να εκπαιδεύονται πάνω σε πράγματα που ζητά η αγορά εργασίας και μετά να βρίσκουν δουλειά.

*Στη κεντρική φωτογραφία εικονίζονται, από αριστερά: Ηλέκτρα Χατζοπούλου (PR & Partnerships Manager), Σωτήρης Μπαράτσας (Συνιδρυτής) και Άντρια Γιάτσου (Marketing Manager)

ΔΕΝ ΥΠΑΡΧΟΥΝ ΣΧΟΛΙΑ

Αφήστε ένα σχόλιο

three × one =