αρχικηΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣDelivery.gr: Η «πιάτσα των ντελίβερι» που δημιουργήθηκε από δύο φοιτητές το 2006 και έφτασε στην απόλυτη επιτυχία

Delivery.gr: Η «πιάτσα των ντελίβερι» που δημιουργήθηκε από δύο φοιτητές το 2006 και έφτασε στην απόλυτη επιτυχία

«Η μακρά πορεία προς την επιτυχία». Αυτός θα μπορούσε να είναι ένας εναλλακτικός τίτλος για την παρούσα συνέντευξη. Η ιστορία ξεκινά αρκετά πίσω, το 2006. Όταν δύο συμφοιτητές στην Πάτρα, αποφάσισαν να δημιουργήσουν την «πιάτσα των ντελίβερι», στο ίντερνετ. Παρόλο που τα τεχνολογικά δεδομένα τότε ήταν πολύ πιο φτωχά.

Εκείνη η πλατφόρμα που φτιάχτηκε πριν από περίπου 10 χρόνια, εξελίχτηκε σε ένα από τα πιο γνωστά ελληνικά success stories, στον χώρο της καινοτόμου επιχειρηματικότητας. Α ναι, δεν έχουμε αποκαλύψει ακόμα το brand name για το οποίο μιλάμε. Είναι το Delivery.gr.

Το It’s Possible συνάντησε τον συνιδρυτή της εταιρίας, Χρυσόστομο Φιλιππάκη, στα γραφεία της επιχείρησης. Ο ίδιος εξιστορεί όλη τη διαδρομή που ακολουθήθηκε, από την δημιουργία της πλατφόρμας (που μάλιστα τότε είχε άλλο όνομα), μέχρι σήμερα. Παράλληλα, απαντά στο ερώτημα για το αν το μέλλον βρίσκεται στα smartphones, ενώ σημειώνει επίσης ποια είναι τα στοιχεία εκείνα, που μπορούν να οδηγήσουν έναν νέο επιχειρηματία στην επιτυχία.

Πολλοί λένε, ότι οι Έλληνες έχουν περιορίσει το φαγητό ντελίβερι, λόγω της δύσκολης οικονομικής συγκυρίας. Ποια είναι η εικόνα που έχετε εσείς;

Εγώ μπορώ να μιλήσω με τα δεδομένα που έχουμε στα χέρια μας. Οι Έλληνες παραγγέλνουν ντελίβερι. Η κρίση, έκανε μια αλλαγή: από εκεί που υπήρχαν μεγάλοι τζίροι στα εστιατόρια, με τους περισσότερους πελάτες να κάνουν λογαριασμούς αξίας 70, 80 ή 100 ευρώ, τώρα αρκετοί άνθρωποι έχουν «τραβηχτεί» στο σπίτι. Αυτό είχε σαν αποτέλεσμα, το μεγαλύτερο ποσοστό των χρημάτων που πήγαινε στα εστιατόρια, να μεταφερθεί στην οικιακή ψυχαγωγία, άρα και στο ντελίβερι.

Κάπως έτσι, ένα μέρος των εστιατορίων δεν άντεξε και έκλεισε. Ενώ ένα άλλο κομμάτι εστιατορίων τι έκανε; Έβαλε ντελίβερι. Γιατί ο κόσμος όπως είπαμε μένει περισσότερο στο σπίτι. Πιστέψτε με, βάσει των στοιχείων που έχουμε, βλέπουμε πολύ συχνά παραγγελίες ντελίβερι αξίας π.χ. 30 ή 40 ευρώ.

Όλα αυτά που σας περιγράφω, έχουν σαν αποτέλεσμα να αναπτυχθεί η αγορά του ντελίβερι στην Ελλάδα τα τελευταία χρόνια. Και θα συνεχίσει να αναπτύσσεται. Ειδικά στις ηλικίες 18-28, βλέπουμε έντονη κινητικότητα και τα άτομα αυτά είναι απόλυτα εξοικειωμένα με το online ντελίβερι.

%ce%bd%ce%b9%ce%ba%ce%bf%cf%82-%ce%b9%cf%89%ce%b1%ce%bd%ce%bd%ce%bf%cf%85-x%cf%81%cf%85%cf%83%ce%bf%cf%83%cf%84%ce%bf%ce%bc%ce%bf%cf%82-%cf%86%ce%b9%ce%bb%ce%b9%cf%80%cf%80%ce%b1

Οι ιδρυτές του Delivery.gr (από αριστερά): Νίκος Ιωάννου και Χρυσόστομος Φιλιππάκης

Εσείς αποφασίσετε να τολμήσετε επιχειρηματικά πριν από αρκετά χρόνια και να δημιουργήσετε το Delivery.gr. Πως «γεννήθηκε» αυτή η ιδέα;

Αυτή θα μπορούσε να είναι μια «ρομαντική startup ιστορία». Βέβαια, το project μας δεν δημιουργήθηκε σε ένα γκαράζ, όπως έχει γίνει σε άλλες περιπτώσεις. Εγώ και ο άλλος συνιδρυτής, Νίκος Ιωάννου, ήμασταν συμφοιτητές στην Πάτρα το 2006. Εκεί, μια νύχτα που πεινούσαμε, μου είπε ο Νίκος: «Έχω μια ιδέα να σου πω, την οποία την έχω εδώ και 2 χρόνια. Και αφορά το ντελίβερι». Και συμπλήρωσε: «Δεν μπορώ να βλέπω άλλα φυλλάδια ντελίβερι. Πρέπει να φτιάξουμε ένα site και να βάλουμε όλα αυτά τα φυλλάδια μέσα. Να φτιάξουμε το Patrasdelivery.gr».

Εν τω μεταξύ, εγώ είχα ζήσει πιο πριν στην Αμερική. Εκεί είχα συναναστραφεί με κάποιους Άραβες και μερικούς Εβραίους. Εκεί έμαθα τη μαγική λέξη «πιάτσα». Συγκεκριμένα, μια φορά είχα πάει σε κάποια Εβραϊκή περιοχή στις ΗΠΑ, με πολλά καταστήματα. Και ρωτώ έναν μαγαζάτορα: «Πως είναι δυνατόν εσύ, ο διπλανός και ο παραδιπλανός να πουλάτε το ίδιο είδος; Υπάρχει ανταγωνισμός εδώ; Τι ακριβώς γίνεται;». Μου απάντησε το εξής: «Όταν δεν θα αγοράσει ο πελάτης από εμένα, θα πάρει από το δίπλα μαγαζί. ‘Η από το λίγο πιο πέρα κατάστημα. Εδώ υπάρχει πιάτσα».

Επιστρέφουμε τώρα στη συζήτηση της Πάτρας. Όταν ο Νίκος μου είπε να φτιάξουμε το Patrasdelivery.gr, μου ήρθε στο μυαλό η συζήτηση που είχα στις ΗΠΑ με το μαγαζάτορα. Και λέω στον συνιδρυτή μου: «Θα φτιάξουμε την πιάτσα του ντελίβερι».

Αυτή ήταν και η λέξη- κλειδί, που έλεγα στα πρώτα μαγαζιά ντελίβερι, όταν πήγα να «πουλήσω» το προϊόν μας. «Γιατί να μπούμε;» με ρώταγαν οι καταστηματάρχες. «Γιατί εδώ είναι η πιάτσα» τους εξηγούσα.

Στη συνέχεια το project αναπτύχθηκε. Κάναμε την αθηναϊκή version με το Athensdelivery.gr, μετά το Thessalonikidelivery.gr και μετά δημιουργήθηκε το γνωστό σήμερα brand Delivery.gr που εξυπηρετεί όλη την Ελλάδα.

Τι χρειάζεται να κάνει κάποιος έτσι ώστε να παραγγείλει φαγητό μέσω της πλατφόρμας;

Εμείς έχουμε όλους τους δυνατούς τρόπους, έτσι ώστε να παραγγείλεις κάποιος ντελίβερι. Ανάλογα με το τι τύπος είναι. Καταρχήν μπορεί να παραγγείλει τηλεφωνικά, αφού υπάρχει αρκετός κόσμος που είναι «offline» και θέλουμε να εξυπηρετηθεί. Δεύτερος τρόπος είναι online, μέσω του υπολογιστή. O τρίτος τρόπος είναι «on the go», δηλαδή μέσω του mobile. Και ο τέταρτος τρόπος είναι μέσω των γνωστών bots που έχουμε στην πλατφόρμα μας.

deliveryhand_delivery-1-gr-1

Στο εξωτερικό βλέπουμε αντίστοιχες πλατφόρμες, να έχουν εξελιχτεί σε τεράστιες επιχειρήσεις. Όπως για παράδειγμα, το γερμανικό Delivery Hero, που έχει επεκταθεί σε πάνω από 30 χώρες. Υπάρχουν πιθανότητες να δούμε ένα τέτοιο success story με αφετηρία την Ελλάδα;

Αυτή είναι μια ωραία ερώτηση. Νομίζω ότι έχει να κάνει με την κουλτούρα που υπάρχει σε μια χώρα. Κάτι που ξεκινά από την Παιδεία, και φτάνει μέχρι την αγορά εργασίας. Όλη αυτή η κουλτούρα είναι μια διαδρομή. Θα έπρεπε να υπάρχει μια συνολική προετοιμασία για επιχειρηματικότητα, από το σχολείο. Ειδικά παλιότερα, το εργασιακό μοντέλο πως ήταν στην Ελλάδα; Παίρναμε ένα πτυχίο, και με αυτό κοιτούσαμε να μπούμε στο δημόσιο ή σε κάποια ιδιωτική επιχείρηση ως υπάλληλοι.

Για να μπορέσει να φτάσει μια καινοτόμος επιχείρηση σε τοπ επίπεδο, χρειάζεται μια διαδρομή. Πρέπει να έχεις την ιδέα και να έχεις κάποιες βασικές γνώσεις στο πως λειτουργεί ο τριτογενής τομέας, δηλαδή οι ηλεκτρονικές πλατφόρμες.

Ας υποθέσουμε ότι αυτά τα έχει κάποιος. Βρίσκεται όμως μέσα στο ελληνικό πλαίσιο, αφού μιλάμε για τη χώρα μας. Ποιο είναι το πρόβλημα εδώ: παρόλο που υπάρχουν πολλοί άνθρωποι που έχουν τις παραπάνω προδιαγραφές, δεν είναι εύκολο να βρουν τους οικονομικούς πόρους που θα τους επιτρέψουν να «εκτοξευτούν». Το startup οικοσύστημα στην Ελλάδα, έχει κάνει βήματα τα τελευταία χρόνια βέβαια. Όταν ξεκινούσαμε εμείς πριν από περίπου 10 χρόνια, η κατάσταση ήταν πολύ χειρότερη. Δεν υπήρχε σχεδόν καμία οργάνωση. Ωστόσο, έστω και με τα εργαλεία που είχαμε στην διάθεση μας, καταγράψαμε ανάπτυξη.

Σήμερα είναι αρκετά πιο εύκολα τα πράγματα. Ακόμα κι αν κάποιος ξεκινήσει από την Ελλάδα, μπορεί να ακολουθήσει τις κατάλληλες «διαδρομές», κι αν έχει τα skills και την όρεξη, να φτάσει σε ξένες αγορές. Παρά τα προβλήματα. Άλλωστε η ζωή είναι ουσιαστικά μια επίλυση προβλημάτων.

Αν μπορούσατε να γυρίσετε το χρόνο πίσω, τι θα κάνατε διαφορετικά;

Σε ότι αφορά το κομμάτι του επέκτασης στο εξωτερικό που συζητάγαμε και πριν, θα κάναμε διαφορετικά ένα πράγμα: θα πηγαίναμε γρήγορα σε investors. Να παρουσιάσουμε σε 3,4 ή 5 επενδυτές το project μας. Με στόχο το scale up.

Ενώ εσείς τι ακριβώς κάνατε; Το «τρέξατε» με δικά σας κεφάλαια το project σας;

Ναι, εμείς από την αρχή το διαχειριζόμασταν μόνοι μας, και ότι έσοδα είχαμε τα ρίχναμε πάλι στην επιχείρηση έτσι ώστε να γίνει ανατροφοδότηση. Αυτό από μια μεριά είναι καλό. Από την άλλη έχεις ένα όριο μέχρι που μπορείς να αναπτυχθείς.

Και μέχρι σήμερα έτσι πορευόμαστε, με δικά μας κεφάλαια, παρόλο που έχουν γίνει συζητήσεις με χρηματοδότες κατά καιρούς. Ακόμα κι έτσι όμως, έχουμε φτάσει σε ένα υψηλό επίπεδο, για τα ελληνικά δεδομένα.

Μπορεί να αναπτυχθεί μια καινοτόμος επιχείρηση χωρίς χρηματοδότηση;

Θα σας πω τι κάναμε εμείς. Ειδικά την περίοδο που ξεκινούσαμε, δουλεύαμε και σε παράλληλες δουλειές. Ήμασταν εργαζόμενοι ήδη κάπου, όταν προέκυψε η ιδέα. Συνεχίσαμε τις δουλειές μας, και με τα χρήματα που βγάζαμε τροφοδοτούσαμε το project μας.

Στη συνέχεια, από τη στιγμή που άρχισε να αναπτύσσεται το προϊόν μας, όπως είναι λογικό αρχίσαμε να έχουμε κάποια έσοδα. Τα οποία επίσης «ρίχναμε» στην επιχείρηση. Καταφέραμε να πείσουμε το ελληνικό κοινό και να πάρουμε κομμάτι της αγοράς. Το μειονέκτημα στο μοντέλο που σας περιγράφω, είναι ότι για να κάνεις αυτό που λέμε organic growth χρειάζεται πολύς χρόνος. Εξού και τα 10 χρόνια διαδρομής που έχουμε. Βέβαια, το αισιόδοξο είναι ότι η σημερινή τεχνολογία βοηθάει στο να γίνουν τα πράγματα λίγο πιο γρήγορα, ακόμα και χωρίς εξωτερική χρηματοδότηση.

delivery-gr-webΈχετε μια δυναμική παρουσία στα Social Media. Μάλιστα δημιουργείτε και να τα δικά σας βίντεο, ενώ χρησιμοποιείται και τα γνωστά bots, μέσω του FB Messenger. Πόσο σημαντικά είναι, τελικά, τα Social Media για έναν επιχειρηματία εν έτη 2016 και τι αποτελέσματα βλέπετε εσείς από αυτά;

Το βασικότερο από όλα στο μάρκετινγκ, είναι να ξέρεις ποιο είναι το κοινό σου. Έχουμε το offline κοινό, και το online. Το offline κοινό είναι συνήθως ηλικίας 40+ και εκεί χρειάζεται διαφήμιση με τους παραδοσιακούς τρόπους. Το online κοινό, που εστιάζεται στις νέες ηλικίες, χρησιμοποιεί μαζικά τα Social Media, άρα όσο εσύ σαν επιχείρηση έχεις παρουσία εκεί, το προϊόν σου γίνεται πιο γνωστό.

Τα Social Media είναι από τα πρώτα πράγματα που πρέπει να ασχοληθεί μια νέα επιχείρηση, ειδικά αν θέλει να εστιάσει σε ένα κοινό ηλικίας 18-30.

Σε παλαιότερη συνέντευξη σας, αναφέρατε ότι πάνω από το 50% των παραγγελιών στην πλατφόρμα σας, γίνεται μέσω smartphones. Θεωρείτε ότι τα «έξυπνα» κινητά είναι πλέον ο κύριος μοχλός έτσι ώστε να αναπτυχθεί μια καινοτόμος επιχείρηση;

Αν εξαιρέσουμε την πρόσφατη υπόθεση με τη Samsung και τα προβληματικά Note 7, κάτι το οποίο επηρέασε αρνητικά την mobile αγορά αφού μιλάμε για ένα ζήτημα ασφαλείας, κατά τα άλλα, οι μεγάλες εταιρίες οι οποίες κυριαρχούν στην τεχνολογία, που για μένα είναι η Google και το Facebook, ρίχνουν όλο το βάρος εκεί. Στη mobile αγορά.

Η Google, για παράδειγμα, το ονομάζει «micro moments». Το οποίο σημαίνει ότι οτιδήποτε συμβαίνει στη ζωή σου και σχετίζεται με την αναζήτηση σου για κάποιο προϊόν, εγώ θέλω να είμαι εκεί. Και αυτό το ισχυροποιεί μέσω του mobile. Όλη η δύναμη σου, είναι στο κινητό σου. Αναπόφευκτα, μέσα στα επόμενα 2-3 χρόνια, όλα οδηγούν εκεί.

Τι θα συμβουλεύατε τους νέους επιχειρηματίες που κινούνται στην Ελλάδα;

Θα πρέπει να σας πω ότι προσωπικά δεν μου αρέσει να δίνω συμβουλές. Αυτό που μπορώ να κάνω είναι να μεταφέρω την εμπειρία μου, και να μιλήσω για το ποιες δεξιότητες που τοποθετούν εμάς σήμερα στην αγορά.

Το πιο σημαντικό πράγμα είναι η υπομονή. Επίσης να έχεις όρεξη και να είσαι ένας άνθρωπος που σου αρέσει η έρευνα.

Τι σημαίνει έρευνα: για το οτιδήποτε σε απασχολεί, να δημιουργείς ερωτήματα. Να είσαι συνέχεια σε «κίνηση». Πρέπει να έχεις μια νοοτροπία να λύνεις προβλήματα. Και να σου αρέσει όλη αυτή η διαδικασία. Αν θέλεις να είσαι ένας startupper, πρέπει να διαθέτεις πολλά στοιχεία. Και όπως είπα, να έχεις υπομονή. Εμείς την είχαμε και τώρα είμαστε εδώ.

ΔΕΝ ΥΠΑΡΧΟΥΝ ΣΧΟΛΙΑ

Αφήστε ένα σχόλιο

four × 1 =