αρχικηΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣCityCrop: Μια ελληνική startup έχει τον τρόπο για να καλλιεργείς στο διαμέρισμα σου

CityCrop: Μια ελληνική startup έχει τον τρόπο για να καλλιεργείς στο διαμέρισμα σου

Πως θα σου φαινόταν, να μπορεί να καλλιεργήσεις φυτά, λαχανικά και βότανα, μέσα στο σπίτι σου, με τη χρήση μιας ειδικής, τετράγωνης συσκευής; Και μάλιστα, χωρίς να έχεις εξειδικευμένες γνώσεις. Αφού η συσκευή θα τα κάνει όλα για εσένα. Θα ρυθμίζει κάθε φορά τη σωστή θερμοκρασία στο εσωτερικό της, την υγρασία και το φωτισμό. Μπορεί αυτό το σενάριο να μοιάζει δύσκολο, κι όμως μια ελληνική startup το έχει κάνει πραγματικότητα.

Είναι η CityCrop, η οποία έχει δημιουργήσει μια συσκευή που κάνει ακριβώς την παραπάνω δουλειά. Το It’s Possible συνάντησε τον συνιδρυτή της εταιρίας, Χρήστο Ραυτογιάννη. Ο ίδιος μιλά για το πώς ξεκίνησε αυτή η ιδέα, πως ακριβώς λειτουργεί η συσκευή που έχουν φτιάξει, ποιες είναι οι δυσκολίες που έχουν αντιμετωπίσει μέχρι σήμερα, αλλά και τι γίνεται στο κομμάτι της χρηματοδότησης.

Πως προέκυψε η ιδέα για τη CityCrop;

Οι σπουδές μου είναι πάνω στην γεωπονία. Αφού τελείωσα, έπρεπε να κάνω κάπου πρακτική άσκηση. Προηγουμένως είχα κάνει ένα μάθημα σχετικό με υδροπονικά συστήματα, κάτι που μου άρεσε πάρα πολύ. Κάπως έτσι βρήκα ένα υδροπονικό θερμοκήπιο για να κάνω την πρακτική μου. Πήγα και ξεκίνησα να εργάζομαι εκεί, όμως η δουλειά ήταν πολύ δύσκολη. Το καλοκαίρι η θερμοκρασία μέσα στο θερμοκήπιο έφτανε τους 45 βαθμούς. Πέρα από αυτό, έχεις να αντιμετωπίσεις και την αμφισβήτηση των προϊόντων του θερμοκηπίου, αφού οι περισσότεροι δεν έχουν καλή γνώμη για αυτά.

Έτσι, το 2012, άρχισα να σκέφτομαι το πώς μπορώ να δημιουργήσω ένα μικρό θερμοκήπιο, το οποίο θα το έχει ο καθένας στο σπίτι του και θα ξέρει τι καλλιεργεί. Και θα έχει την ασφάλεια αυτού που τρώει.

Γενικότερα, σαν άνθρωπος μου άρεσε και μου αρέσει να ψάχνομαι. Η πιο ευχάριστη ώρα της ημέρας, είναι όταν ανοίγω το Indiegogo ή το Kickstarter και βλέπω διάφορα projects.

Πριν ξεκινήσω το τωρινό project, είχα δημιουργήσει μια εταιρία που ασχολούνταν κατασκευή και συντήρηση κήπων. Εκεί γνωρίστηκα με τον τωρινό συνέταιρο μου, Ευρυβιάδη Μακρύδη. Όσο γνωριζόμασταν καλύτερα, του είπα για την ιδέα μου, γίναμε συνεργάτες και καταθέσαμε μια πρόταση στο Egg. Αμέσως μετά, η ιδέα πήρε σάρκα και οστά.

Η ομάδα της CityCrop

Τι ακριβώς κάνει η συσκευή που έχετε δημιουργήσει;

Ουσιαστικά είναι μια οικιακή συσκευή. Την οποία την έχεις σπίτι σου, τη συνδέεις στο Wifi, εμπεριέχει γλαστράκια με σπόρους (τα οποία τα προσφέρουμε εμείς), λες μέσω του ειδικού mobile application τι γλαστράκι έχεις τοποθετήσει μέσα, και έτσι η συσκευή αναγνωρίζει πιο φυτό έχεις βάλει εσύ και έτσι προσαρμόζει τις συνθήκες (υγρασία, θερμοκρασία, φωτισμό και κύκλο ποτισμάτων), ενώ στη συνέχεια ξεκινά να καλλιεργεί το φυτό.

Δηλαδή, η συσκευή έχει κάποια προγράμματα αποθηκευμένα;

Εμείς έχουμε προσθέσει στη συσκευή μια database με φυτά. Μαρούλια, σπανάκια, βότανα, μικρά φρούτα και πολλά άλλα. Η database αυτή είναι στο cloud και όταν η συσκευή συνδέεται στο ίντερνετ μπορεί να κατεβάζει το εκάστοτε πρόγραμμα. Οπότε ξέρει π.χ. ότι το μαρούλι θέλει την τάδε θεοκρασία, υγρασία, φωτισμό και πότισμα. Έτσι με το που δώσει ο χρήστης το input μέσω της εφαρμογής, η συσκευή καταλαβαίνει τι φυτό έχεις βάλει μέσα.

Δεν χρειάζεται να έχεις κάποιες γεωπονικές γνώσεις. Αν ξέρεις να χρησιμοποιείς ένα smartphone, μπορείς να καλλιεργήσεις.

Μιλάμε για κάτι πολύ καινούργιο για τα ελληνικά δεδομένα. Πως σχεδιάζετε να επικοινωνήσετε το project σας έτσι ώστε να πείσετε τον μέσο πολίτη για την χρησιμότητα του;

Αυτό είναι όντως ένα δύσκολο βήμα για εμάς. Το να εκπαιδεύσουμε, δηλαδή, τον χρήστη και να του δώσουμε να καταλάβει ότι το φυτό που καλλιεργεί εκεί μέσα είναι υγιεινό. Διότι πολλοί νομίζουν ότι όταν καλλιεργείς κάτι μέσα σε ένα κουτί ή με την υδροπονία, δεν είναι υγιεινό. Το βασικό που πρέπει να ξέρει ο άλλος, είναι ότι σίγουρα έχει φάει κάτι από υδροπονικό θερμοκήπιο, αφού πλέον υπάρχουν πολλά και στην Ελλάδα. Όπως π.χ. πολλές ντομάτες, που είναι πολύ καλής ποιότητας και γευστικές.

Μέχρι τώρα τα έχουμε πάει αρκετά καλά στο κομμάτι της επικοινωνίας. Μέσω εκθέσεων και άλλων δράσεων. Με τον κόσμο να δείχνει ότι ανταποκρίνεται πολύ καλά. Σίγουρα στο εξωτερικό το κατανοούν πιο γρήγορα, αφού είναι μέσα στις συνήθειες τους.

Μου θυμίζει λίγο την ιστορία που λέει συχνά ο ιδρυτής του Taxibeat. Ο οποίος έχει αναφέρει πως όταν ξεκίναγαν σαν εταιρία, έπρεπε να κάτσει να εξηγήσει στους οδηγούς ταξί το γιατί πρέπει να μπουν σε μια πλατφόρμα και πως θα τους ωφελήσει. Όταν μάλιστα πολλοί από αυτούς δεν είχαν καν smartphone ή tablet.

Είναι αλήθεια ότι πάμε να φέρνουμε μια καινούργια συσκευή στην αγορά. Εγώ το συγκρίνω περισσότερο με τον φούρνο μικροκυμάτων. Όταν βγήκε πριν κάποιες 10ετίες, όλοι νομίζανε ότι αν ζεστάνεις το φαγητό εκεί και το καταναλώσεις, θα βλάψεις την υγεία σου. Ακόμα και σήμερα, αρκετοί άνθρωποι το δεν έχουν ξεπεράσει. Άρα και στην περίπτωση μας ο χρήστης θέλει κάποια εκπαίδευση.

Εργάζεστε για το CityCrop εδώ και 2 χρόνια περίπου. Ποιες είναι οι δυσκολίες που έχετε αντιμετωπίσει μέχρι εδώ;

Καταρχήν, πρέπει να σας πω ότι όταν ξεκινήσαμε εμείς, μετά από μια εβδομάδα ήρθαν τα capital controls. Αυτό δεν ήταν κάποια εταιρική δυσκολία, αλλά αφορούσε το γενικότερο περιβάλλον που επηρέαζε και εμάς φυσικά. Εκείνες τις ημέρες υπήρχε μια ανησυχία και νιώσαμε λίγο… άτυχοι. Στην συνέχεια προσαρμοστήκαμε, όπως πιστεύω έκανε όλος ο κόσμος. Τα capital controls μας δυσκόλεψαν βέβαια στο να παραγγέλνουμε πράγματα από το εξωτερικό. Έπρεπε να παραγγέλλουμε αρκετά πράγματα που δεν τα βρίσκαμε εύκολα στην Ελλάδα.

Η επόμενη δυσκολία, επειδή δεν είχαμε χρήματα σαν startup, ήταν να μαζέψουμε τα πρώτα μέλη για την ομάδα μας. Είναι δύσκολο να βρεις κάποιον που έχει ταλέντο και γνώσεις, να τον βάλεις να δουλέψει και στην ουσία να μην τον πληρώσεις.

Αυτό πρακτικά πως το καταφέρατε; Γιατί φαντάζομαι το αναλάβατε εσείς προσωπικά

Προσπάθησα να πουλήσω το όραμα της εταιρίας. Να εξηγήσω ότι φτιάχνουμε κάτι καινούργιο, κάτι καινοτόμο. Συναντήσαμε πάνω από 25 υποψηφίους, οπότε αν κάποιος δεν έδειχνε να ενδιαφέρεται ιδιαίτερα για το προϊόν, δεν μας άρεσε και εμάς. Θέλαμε αυτοί που θα μπουν να το αγαπάνε για να δουλεύουν και πιο ευχάριστα.

Στη συνέχεια υπήρξε κάποιο μετοχικό κεφάλαιο της εταιρίας, είχαμε κάποια stock options και φυσικά όταν βγούμε επίσημα στην αγορά υπάρχει και η προοπτική του μισθού. Και εμείς θα θέλαμε να έχουμε μισθό για τους εαυτούς μας. Δύο χρόνια χωρίς μισθό είναι δύσκολα.

Στο κομμάτι της χρηματοδότησης πως κινείστε και τι είναι αυτό που έχετε δει γενικότερα στην Ελλάδα;

Εμείς πέρυσι το καλοκαίρι μπήκαμε στον accelerator του Startup Bootcamp στο Λονδίνο. Οπότε πλέον κάνουμε επαφές και με επενδυτές εκεί. Στο Λονδίνο είναι λίγο πιο εύκολο να «σηκώσεις» λεφτά, σε σχέση με εδώ. Φυσικά, δεν ισχύει αυτό που λένε ότι «θα πας και θα λάβεις στάνταρ λεφτά». Κάτι τέτοιο δεν υπάρχει πουθενά.

Το κακό στην Ελλάδα, είναι ότι δεν υπάρχουν πολλοί επενδυτές που να επενδύουν σε hardware product. Όντως, ένα τέτοιο προϊόν είναι πολύ πιο δύσκολο, ενώ έχει πολλές διαδικασίες για να φτάσει να βγει στην αγορά. Μιλάμε και για κοστοβόρες διαδικασίες. Για να βγει ένα hardware προϊόν στην αγορά θες τουλάχιστον 18 μήνες. Αν η εταιρία έχει λεφτά, αλλιώς θέλεις πολύ περισσότερο.

Έχουμε κάνει επαφές με επενδυτές στην Ελλάδα, άλλα είδαμε μια διστακτικότητα λόγω του hardware product. Ήμαστε τώρα σε συζητήσεις με ένα VC στο Λονδίνο, ελπίζουμε όλα να πάνε καλά.

Έχετε μείνει για αρκετό διάστημα στο Λονδίνο. Ποιες είναι οι διαφορές που είδατε στο startup οικοσύστημα εκεί, σε σχέση με το αντίστοιχο ελληνικό; Πέρα από το προφανές, ότι μιλάμε για πολύ μεγαλύτερη αγορά εκεί

Εκεί είναι τελείως διαφορετική η οικονομική κατάσταση. Ακόμα και μετά το Brexit, παραμένει μια καλή αγορά. Το πρώτο πράγμα που καταλάβαμε πηγαίνοντας εκεί πέρα, είναι ότι παίζουμε επί ίσης όροις. Ενώ όταν ήμασταν στην Ελλάδα και προσπαθούσαμε να ανταγωνιστούμε τις εκεί εταιρίες, τα πράγματα ήταν πολύ διαφορετικά.

Έχουμε τα ίδια resources. Χρήματα δεν έχουμε τα ίδια, γιατί προέρχονται από εμάς και κάποια λεφτά που πήραμε από το Bootcamp, αλλά είπαμε να ζήσουμε κιόλας με αυτά, αφού το κόστος ζωής στο Λονδίνο είναι πολύ υψηλό.

Αλλά τώρα συγκρίνουμε μια αγορά σαν της Ελλάδας, που σε ότι αφορά τον παγκόσμιο startup χάρτη είναι εξαιρετικά μικρή, με το Λονδίνο που είναι μια πολύ μεγάλη αγορά. Πριν το Brexit ήταν σίγουρα η μεγαλύτερη αγορά στην Ευρώπη. Στη χώρα μας τώρα έχουμε αρχίσει και έχουμε κάποια Exits, όπως έγινε με το Taxibeat ή την Avocarrot. Στο Λονδίνο έχουν γίνει αμέτρητα Exits.

Ποια είναι τα μελλοντικά σας σχέδια;

Άμεσος στόχος μας είναι να κλείσουμε τον γύρο χρηματοδότησης. Όσο πιο γρήγορα γίνεται. Από τη στιγμή που πάρουμε τα χρήματα που θέλουμε, σε 6 με 8 μήνες θα είμαστε στην αγορά. Τότε θα μπορεί ο καθένας να μπει στο site μας, να παραγγείλει τη συσκευή και σε περίπου 3-4 ημέρες να την έχει σπίτι του. Ήδη έχουμε γύρω στις 40 προαναγγελίες, κυρίως από το εξωτερικό.

Στη συνέχεια θέλουμε να βγει σε μαζική παραγωγή η συσκευή και να συνεργαστούμε με κάποιους wholesalers, όπως γνωστά καταστήματα ηλεκτρικών ειδών. Μέτα θέλουμε να αναπτύξουμε και άλλα projects, όπως το να δημιουργήσουμε θερμοκήπιο μέσα σε κοντέινερ, το οποίο θα βρίσκεται σε σούπερ μάρκετ, και θα μπορεί να πηγαίνει εκεί ο πελάτης και να αγοράζει φρέσκα λαχανικά.

Το όνειρο μας, είναι μετά από μερικά χρόνια να υπάρχει μια συσκευή μας, σε κάθε σπίτι.

ΔΕΝ ΥΠΑΡΧΟΥΝ ΣΧΟΛΙΑ

Αφήστε ένα σχόλιο

7 + 2 =