αρχικηΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣΤα σνακ από το Κιλκίς που έχουν φτάσει μέχρι τη Χιλή και την Ιαπωνία

Τα σνακ από το Κιλκίς που έχουν φτάσει μέχρι τη Χιλή και την Ιαπωνία

img_0905

«Όταν η κατάσταση γίνεται ζόρικη, οι ζόρικοι συνεχίζουν» έλεγε κάποτε ένας Αμερικανός πολιτικός και φαίνεται ότι κάπως έτσι έχουν πράγματα στην περίπτωση της Wellaby’s. Μια ελληνική εταιρία με έδρα το Κιλκίς που κατασκευάζει γευστικά σνακ και καταφέρνει να αναπτύσσεται, παρά την κρίση. Με «όπλο» τις εξαγωγές. Αφού τα προϊόντα της ταξιδεύουν σε συνολικά 15 χώρες, σε όλο τον πλανήτη.

Ο Δημήτρης Στρατάκης, μιλά στο It’s Possible. Ο ίδιος μαζί με τον αδερφό του, Αλέξανδρο, είναι οι ιδρυτές της επιχείρησης. Τελικά, μπορούν τα ελληνικά προϊόντα να έχουν πρωταγωνιστικό ρόλο στο εξωτερικό; Υπάρχουν ευκαιρίες μέσα στην κρίση; Αλλά και πως πρέπει να διαχειριστεί ένας επιχειρηματίας μια ενδεχόμενη αποτυχία; Ο Mr Wellaby’s δίνει τις δικές του απαντήσεις.

Η έδρα σας είναι εκτός Αττικής. Αυτό στην πράξη είναι θετικό ή αρνητικό;

Επιλέξαμε το Κιλκίς καταρχήν για λόγους επενδυτικούς, αφού υπάρχουν καλύτερα επενδυτικά προγράμματα . Και διότι σαν βιομηχανική περιοχή είναι πολύ καλά οργανωμένη. Για την δική μας εταιρία, είναι απολύτως θετικό ότι έχουμε την έδρα μας εκτός Αττικής. Μια επιχείρηση σαν τη δική μας που είναι 100% εξαγωγική, δεν έχει συγκεκριμένο λόγο για να εδρεύει στην Αθήνα. Δεν βασίζουμε το μερίδιο των πωλήσεων μας και την ανάπτυξη μας στην ελληνική αγορά. Προφανώς, αν μια εταιρία κάνει έστω και το 50% των πωλήσεων στην Ελλάδα –άρα το μεγαλύτερο μέρος θα αφορά την Αθήνα- τότε μάλλον υποχρεούται να στήσει δίκτυο πωλήσεων, πωλητές και τη γενικότερη οργάνωση στην πρωτεύουσα.

Επειδή το λιμάνι της Θεσσαλονίκης και οι διασυνδέσεις από εδώ είναι εξαιρετικές, εμείς είχαμε αρκετά μεγάλο όφελος από αυτό. Επίσης, το ότι είμαστε στην περιφέρεια, μας βοηθάει και στο κομμάτι των Δημοσίων Υπηρεσιών και τις γραφειοκρατίας. Μπορεί να εξακολουθεί να είναι δύσκολο, αλλά και πάλι είναι πιο γρήγορη και εύκολη η επίλυση τέτοιων προβλημάτων όταν είσαι σε μικρότερες περιφέρειες.

Βέβαια, υπάρχει και ένα μειονέκτημα. Αυτό είναι η εύρεση στελεχών. Όχι τόσο απλών εργαζομένων, αλλά κυρίως στελεχών υψηλής ποιότητας. Οι επιλογές μας είναι λιγότερες και πολλές φορές χρειάζεται να φέρουμε με «μεταγραφή» κάποιον που είναι αποφασισμένος να μείνει εδώ. Κάποιοι άλλοι έρχονται και από τη Θεσσαλονίκη, το οποίο βέβαια απαιτεί χρόνο και έχει ένα μεταφορικό κόστος.

Μπορείτε να μας περιγράψετε με απλά λόγια τι είναι η Wellaby’s;

Είμαστε μια εταιρία που κάνει καινοτόμα και γευστικά προϊόντα σνακ. Η καινοτομία είναι στο ότι οι συνταγές μας δεν είναι οι κλασσικές συνταγές με αλεύρι σιταριού, που χρησιμοποιούν οι περισσότεροι. Εμείς χρησιμοποιούμε ειδικά άλευρα, όπως αλεύρι φακής, αλεύρι ρεβιθιού και φτιάχνουμε προϊόντα τα οποία δεν έχουν τίποτα να ζηλέψουν από ένα σνακ ή κράκερ που βρίσκει κάποιος στην αγορά. Με τη διαφορά ότι έχουν πλεονεκτήματα όπως: είναι χωρίς γλουτένη, πολύ καλύτερα διατροφικά, συστατικά τα οποία έχουν από μόνα τους πλεονεκτήματα, υψηλή περιεκτικότητα σε πρωτεΐνη σε κάποια από τα προϊόντα μας. Ενώ σημαντική είναι και η μη ύπαρξη αλλεργιογόνων συστατικών.

Οι ιδρυτές της Wellaby's, Δημήτρης Στρατάκης και Αλέξανδρος Στρατάκης

Οι ιδρυτές της Wellaby’s, Δημήτρης Στρατάκης και Αλέξανδρος Στρατάκης

Η ιδέα πως προέκυψε;

Η αρχική ιδέα αφορούσε ένα προϊόν, το οποίο ακόμα το πουλάμε, και λέγεται Cheese ups. Τότε ουσιαστικά αγοράσαμε και φέραμε τεχνολογία στην Ελλάδα, για να παράξουμε αυτό το προϊόν σε βιομηχανικό επίπεδο. Βασίσαμε το πλάνο μας πάνω σε αυτή την ιδέα, αφού θεωρούσαμε ότι το συγκεκριμένο προϊόν θα μας δώσει μεγάλη ώθηση στις εξαγωγές, όπως κι έγινε. Σήμερα, 6 χρόνια μετά, έχουμε αναπτύξει μια τεράστια γκάμα προϊόντων. Με μεγάλη εξειδίκευση στην έρευνα και ανάπτυξη.

Σε παλαιότερη συνέντευξη σας, είχατε δηλώσει ότι πρέπει «να μαθαίνεις από τις αποτυχίες σου και αν εκμεταλλεύεσαι τις ευκαιρίες με τον καλύτερο δυνατό τρόπο». Η περίοδος της κρίσης, πέρα από τις όποιες δυσκολίες, εμπεριέχει και ευκαιρίες;

Ευκαιρίες πάντα υπάρχουν. Κάποιος μπορεί να πει μάλιστα, ότι σε περίοδο κρίσης υπάρχουν ακόμα περισσότερες ευκαιρίες. Το θέμα είναι να έχεις τη διάθεση και τις ικανότητες να αξιοποιήσεις αυτές τις ευκαιρίες. Πολλές φορές κοιτάμε κάποιον που έχει φτάσει στην επιτυχία και λέμε «πως το έκανε, είναι πολύ δύσκολο». Το βασικό σε όλα είναι να πεις στο εαυτό σου: «έχω τη διάθεση να προσπαθήσω και να βρω τον τρόπο με τον οποίο θα πετύχω».
Διότι όλοι όσοι ξεκίνησαν και πέτυχαν κάτι, είναι βέβαιο ότι δεν τα ήξεραν όλα από πριν, δεν γνωρίζανε πως θα εξελιχθεί αυτή η διαδικασία της δημιουργίας και που θα τους φέρει αυτή η περιπέτεια.

Θα έλεγα σε αυτούς που θέλουν να δουν τον εαυτό τους να δημιουργεί, ότι χρειάζεται μια καλή ιδέα και ένα όραμα για το που θέλουν να πάνε, αλλά το σημαντικό είναι πάντα να ξεκινάς με το πρώτο βήμα και κάποια πράγματα να τα βρίσκεις και να είσαι έτοιμος να τα λύσεις στην πορεία.

dsc03754

Και στο κομμάτι της «αποτυχίας», αυτό πως πρέπει να το διαχειριστεί ένας νέος επιχειρηματίας;

Η έννοια της αποτυχίας είναι καταρχήν ένα βαθιά εσωτερικό θέμα. Ο καθένας πρέπει να βρει δύναμη και χαρακτήρα, έτσι ώστε να καταλάβει τι είναι για τον ίδιο αποτυχία.

Εσύ πρέπει να κρίνεις για τον εαυτό σου, αν κάτι είναι επιτυχία ή αποτυχία.

Από εκεί και πέρα, το τελικό αποτέλεσμα θα δείξει αν κάτι πέτυχε ή όχι. Πολλές φορές, ακόμα αν δεν πέτυχε οικονομικά ένα εγχείρημα, έχω δει ανθρώπους που από την εμπειρία που κέρδισαν, τις γνώσεις αλλά και την εξέλιξη που είχαν ως άνθρωποι, το αποτέλεσμα στην επόμενη προσπάθεια τους ήταν εντυπωσιακό.

Άρα δεν ξέρεις τι είναι αυτό που θα σου φέρει το τέλος μιας προσπάθειας, διότι ένα εγχείρημα ίσως να μην πετύχει οικονομικά, αλλά μπορεί εσύ σαν επιχειρηματίας και άνθρωπος να εξελιχτείς με τέτοιο τρόπο ώστε να έχεις πολύ καλά αποτελέσματα στην επόμενη σου προσπάθεια. ‘Η θα μπορείς να είσαι ένα πολύ χρήσιμο στέλεχος σε κάποια μεγάλη εταιρία.

Κάνετε εξαγωγές σε πολλές χώρες σε όλο τον κόσμο. Πως δραστηριοποιήστε σε αυτό το κομμάτι;

Οι βασικές χώρες στις οποίες στοχεύουμε είναι η Αγγλία, οι ΗΠΑ και η Αυστραλία. Συνολικά εξάγουμε σε 15 χώρες. Και φτάνουμε μέχρι τη Χιλή, την Ιαπωνία, τη Νότιο Αφρική και διάφορες άλλες χώρες ανά τον κόσμο. Οι πωλήσεις μας γίνονται και με ιδιωτική ετικέτα, αλλά και με τη δική μας μάρκα, τη Wellaby’s.

unismackism15_1Μπορούν, κατά την γνώμη σας, τα ελληνικά προϊόντα να έχουν πρωταγωνιστικό ρόλο σε διεθνές επίπεδο;

Η αλήθεια είναι ότι τα ελληνικά προϊόντα διατροφής έχουν πολλή υψηλή απήχηση στο εξωτερικό. Υπάρχει μια τάση στο εξωτερικό, που θέλει τα ελληνικά προϊόντα συνυφασμένα με την ποιότητα και την υγιεινή διατροφή. Πιστεύω υπάρχουν μεγάλες προοπτικές, αλλά για να επαλειφθεί σωστή ανάπτυξη πρέπει και οι επιχειρηματίες να κάνουν εξαγωγές πιο οργανωμένα και όχι κατακερματισμένα, έτσι ώστε να μπορέσει όλο αυτό να φτάσει σε ένα υψηλό επίπεδο.

Και να σκέφτεσαι το scale. Δηλαδή, όχι μόνο το πώς θα πουλήσω 10 κοντέινερ, αλλά το πως αν ανοίξω και χτίσω την αγορά, θα μπορώ μετά να εξυπηρετήσω 100 ή 1.000 κοντέινερ.

Ποια είναι τα επιχειρηματικά σχέδια σας για το προσεχές μέλλον;

Αυτή τη στιγμή είμαστε 100% εξαγωγική εταιρία. Μας ενδιαφέρει η ελληνική αγορά όμως, και μέχρι το τέλος του έτους θα έχουμε λανσάρει μαζί με ένα συνεργάτη μας προϊόντα στην εγχώρια αγορά. Φυσικά, θα δώσουμε έμφαση και στην περαιτέρω ανάπτυξη των εξαγωγών μας στις ξένες χώρες που δραστηριοποιούμαστε.

Τελευταίο σχόλιο

Αφήστε ένα σχόλιο

2 × three =