αρχικηΟΙΚΟΝΟΜΙΑΣτο τραπέζι ο κατώτατος μισθός: Τι συζητούν δανειστές και ελληνική κυβέρνηση

Στο τραπέζι ο κατώτατος μισθός: Τι συζητούν δανειστές και ελληνική κυβέρνηση

katwt1-thumb-large-rain

Ο μισθός με τον οποίο αμείβονται περίπου 400.000 ανειδίκευτοι εργάτες στη χώρα, αλλά αποτελεί ταυτόχρονα το «θεμέλιο» πάνω στο οποίο «χτίζονται» όλες οι αμοιβές των μισθωτών αναμένεται να αποτελέσει το πιο δύσκολο κομμάτι της διαπραγμάτευσης μεταξύ του Υπουργού Εργασίας, κ. Γιώργου Κατρούγκαλου και των ανωτάτων κλιμακίων των θεσμών σε σχέση με το νέο Εργασιακό στo πλαίσιo της 2ης αξιολόγησης του προγράμματος προσαρμογής.

Μέχρι στιγμής, βρίσκονται τρεις προτάσεις στο τραπέζι των δύο πλευρών σε σχέση με τον τρόπο καθορισμού του κατώτατου μισθού:

Η μία ανήκει στους δανειστές, οι οποίοι επιμένουν –όπως έχει διατυπωθεί εμφατικά στο συμπληρωματικό Μνημόνιο- στη διατήρηση του υφισταμένου θεσμικού πλαισίου που διαμορφώθηκε το 2013 που προβλέπει την διαμόρφωση του κατώτατου μισθού από την Κυβέρνηση μετά από διαβούλευση με τους κοινωνικούς εταίρους (ΓΣΕΕ, ΣΕΒ, κλπ) και εμπειρογνώμονες.

Αντίθετα , σύμφωνα με ρεπορτάζ του Capital.gr, η κυβέρνηση υποστηρίζει την επαναφορά του προ του 2013 θεσμικού πλαισίου, σύμφωνα με το οποίο ο κατώτατος μισθός καθορίζεται αποκλειστικά από τους κοινωνικούς εταίρους στα πλαίσια της Εθνικής Γενικής Συλλογικής Σύμβασης Εργασίας.

Από την πλευρά τους, τα μέλη της διεθνούς Επιτροπής των ειδικών στο πόρισμα που δημοσίευσαν στις 30/9 (και το οποίο θα αποτελέσει τη «βάση» της διαπραγμάτευσης για το νέο Εργασιακό) προτείνουν –στην πλειοψηφία τους – τον καθορισμό του κατώτατου μισθού από τους κοινωνικούς εταίρους , κατόπιν διαβουλεύσεων με εμπειρογνώμονες.

«Εμβόλιμα» στον κατώτατο μισθό και στον τρόπο καθορισμού του μπαίνουν άλλα τέσσερα σημεία διαπραγμάτευσης κυβέρνησης –θεσμών επί του νέου Εργασιακού που σχετίζονται με τον κατώτατο μισθό, όπως αυτά συστήνονται από το πόρισμα της διεθνούς επιτροπής ειδικών:

– Υποκατώτατος μισθός των νέων

Στο πόρισμα της επιτροπής των ειδικών για το νέο Εργασιακό προβλέπεται ότι υποκατώτατος μισθός πρέπει να αντιστοιχεί στο 90% του κατώτατου μισθού (σ.σ. 526 ευρώ) για τον 1ο χρόνο της εργασιακής εμπειρίας και στο 95% (σ.σ. 556 ευρώ) για το 2ο χρόνο εργασιακής εμπειρίας. Σύμφωνα με το ισχύον πλαίσιο, ο υποκατώτατος μισθός ανέρχεται στο 87% του κατώτατου για όσους είναι έως 25 ετών. Η διάταξη αυτή είναι «παράνομη» σύμφωνα με την Ευρωπαϊκή Χάρτα των Κοινωνικών Δικαιωμάτων, δεδομένου ότι διαφοροποιεί τις αμοιβές με κριτήριο την ηλικία των εργαζομένων, υποστηρίζει ο Υπ. Εργασίας, κ. Γιώργος Κατρούγκαλος αλλά και η πλειοψηφία της επιτροπής των ειδικών .

– Επιχειρησιακές συμβάσεις

Ο κατώτατος μισθός μπορεί να πέσει κάτω από εθνικά καθορισμένο επίπεδο σε επιχειρησιακό επίπεδο. Η πλειοψηφία της επιτροπής ειδικών εκτιμά ότι σε «συγκεκριμένα ζητήματα» μπορεί να υπάρξει απόκλιση μεταξύ όσων προβλέπονται σε μία επιχειρησιακή συλλογική σύμβαση και όσων προβλέπει όχι μόνο μία κλαδική σύμβαση (όπως ισχύει ήδη ) αλλά και η Εθνική Γενική Συλλογική Σύμβαση Εργασίας. Η σύσταση αυτή ανοίγει «παράθυρο» για τον καθορισμό ενός βασικού μισθού σε μία επιχείρηση κατώτερου από τον κατώτατο μισθό που προβλέπεται σε εθνικό επίπεδο (ανεξαρτήτως του τρόπου καθορισμού του).

– Ωράριο

Ο κατώτατος μισθός μπορεί να πληγεί, φυσικά, και διαμέσου της μείωσης του ωραρίου σε μία επιχείρηση, μιας και μαζί με τις ώρες λειτουργίας μίας επιχείρησης μειώνεται και η αμοιβή για τους εργαζομένους σ΄ αυτούς. Το πόρισμα των ειδικών υποστηρίζει μία τέτοια «λύση» προς αποφυγή των ομαδικών απολύσεων σε μία επιχείρηση, με τον όρο ότι οι εργαζόμενοι της επιχείρησης αυτής θα λαμβάνουν ένα επίδομα από το Δημόσιο το οποίο θα καλύπτει τις μισθολογικές απώλειες που φέρνει το μειωμένο ωράριο.

– Ωριμάνσεις

Το ύψος κατώτατου μισθού μπορεί να αμφισβητηθεί και από τον τρόπο καθορισμού των μισθολογικών ωριμάνσεων οι οποίες δίνονται με βάση την εργασιακή εμπειρία (δηλαδή των αυξήσεων στους βασικούς μισθούς καθώς αυξάνοντα τα έτη απασχόλησης). Στο πόρισμα των επιτροπής ειδικών συστήνεται ότι οι κοινωνικοί πρέπει να «διαπραγματεύονται» γι’ αυτό έτσι δεν θα πρέπει να θεωρείται θεσμικά κατοχυρωμένη η αύξηση του κατώτατου μισθού κατά 10% ανά τριετία , όπως ισχύει με βάση το υπάρχουν πλαίσιο.

ΔΕΝ ΥΠΑΡΧΟΥΝ ΣΧΟΛΙΑ

Αφήστε ένα σχόλιο

2 × 4 =