αρχικηΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣΠως είναι το οτοστόπ στην digital εποχή; Το HopIn έχει την απάντηση και ο συνιδρυτής του μιλά στο It’s Possible

Πως είναι το οτοστόπ στην digital εποχή; Το HopIn έχει την απάντηση και ο συνιδρυτής του μιλά στο It’s Possible

Φανταστείτε μια Αθήνα με λιγότερα αυτοκίνητα στους δρόμους, λιγότερο καυσαέριο και ανθρώπους που μετακινούνται μαζί, μέσω αυτού που λέμε συνεπιβίβαση. Μια τέτοια πόλη θέλουν και οι Έλληνες που βρίσκονται πίσω από το HopIn. Μια mobile εφαρμογή, μέσω της οποία κάποιος μπορεί να βρει ένα άλλο άτομο που θέλει να κάνει την ίδια διαδρομή με αυτόν, και να πάνε μαζί εκει.

Ένα οτοστόπ, στην digital εποχή. Με τα πλεονεκτήματα που προσφέρουν οι νέες τεχνολογίες. Πως όμως ακριβώς λειτουργεί η συγκεκριμένη εφαρμογή; Ποια είναι η διαφορά από το μοντέλο της Uber; Είναι, άραγε, το μέλλον της καινοτόμου επιχειρηματικότητας στα smartphones; Το It’s Possible συνάντησε τον συνιδρυτή του HopIn, Νικηφόρο Δούκα, και ο ίδιος δίνει τις δικές του απαντήσεις.

Την ώρα που πολλοί νέοι φεύγουν στο εξωτερικό, εσείς επιλέγετε να μείνετε στην Ελλάδα και να δημιουργήσετε ένα application. Πως πήρατε αυτή την απόφαση;

Η ιδέα προέκυψε το 2013. Για την ακρίβεια, τότε είχα πρόταση για δουλειά και την απέρριψα για να ξεκινήσω την εφαρμογή. Η απόφαση πάρθηκε επειδή μου άρεσε η ιδέα, και οι προοπτικές που είχε. Το συζήτησα με τον φίλο μου και συνιδρυτή της εφαρμογής. Αυτός είχε κάνει μια προεργασία, και το συνεχίσαμε μαζί.

Μετά από πολλές συζητήσεις καταλήξαμε στο ότι αξίζει να προχωρήσουμε αυτό το project και μπορούμε να τα καταφέρουμε. Έπειτα, κάναμε την έρευνα μας, για να δούμε αν υπάρχει κάτι παρόμοιο στην Ελλάδα.
Η ιδέα του carpooling υπάρχει από παλιά, σε διάφορες χώρες, ακόμα και από την εποχή του οτοστόπ. Μετά περάσαμε στις web πλατφόρμες: Δηλαδή, δήλωνε ένας χρήστης την αφετηρία και τον προορισμό του και έψαχνε σε μια λίστα για κάποιον άλλον που θα «συμπίπτουν» οι διαδρομές τους, έτσι ώστε να μεταφερθούν μαζί
Εμείς σκεφτήκαμε ότι θέλουμε να κάνουμε κάτι τέτοιο για μέσα στην πόλη. Να το χρησιμοποιεί ο χρήστης καθημερινά. Βέβαια, σε αυτό χρειάζεται και η κατάλληλη τεχνολογία. Δεν γίνεται δηλαδή να ψάχνεις κάθε ημέρα, σε μια τεράστια λίστα, για να βρίσκεις διαδρομές π.χ. Χαλάνδρι- κέντρο, στις 9:00 το πρωί.

Εμείς σκεφτήκαμε να φτιάξουμε μια εφαρμογή, η οποία θα χρησιμοποιείται μέσω smartphones και εκεί θα «ταιριάζουμε» τις διαδρομές των χρηστών μεταξύ τους. Δηλαδή, ο χρήστης θα μπορεί να βλέπει άμεσα, το ποιοι άλλοι χρήστες ταιριάζουν στη διαδρομή του.

Η ιδέα για το HopIn πως προήλθε;

Θέλαμε να καταπολεμήσουμε το εξής παράδοξο: χιλιάδες άνθρωποι κάθε ημέρα πηγαίνουν σε ένα σημείο, άλλοι χιλιάδες άνθρωποι θα θέλανε να πάνε σε πολύ παρόμοιο σημείο και όλοι αυτοί απλά δεν «συνδέονται». Αυτό δεν πρέπει να γίνεται.

Ο μόνος λόγος για τον οποίο συμβαίνει τώρα, είναι ότι δεν υπάρχουν τα μέσα, η πληροφόρηση και η κουλτούρα του carpooling. Διότι η συνεπιβίβαση συμφέρει. Πρώτα από όλα, τον επιβάτη γιατί δεν περιμένει πολλά ΜΜΜ ή δεν πηγαίνει μόνος του με το αυτοκίνητο. Αφού υπάρχει η δυνατότητα να μετακινούνται πολλοί άνθρωποι με ένα όχημα. Και έτσι θα αφαιρέσουμε και αυτοκίνητα από τους δρόμους.

Εσείς δημιουργήσατε μια επιχείρηση με έναν φίλο σας. Από την άλλη, υπάρχει η άποψη που λέει ότι «δεν είναι και πολύ σωστό να φτιάχνουμε επιχειρήσεις με φίλους και συγγενείς». Στην περίπτωση σας δούλεψε;

Σε εμάς έχει δουλέψει. Προσωπικά δεν θα το περιόριζα σε αυτό το κομμάτι. Γενικά, νομίζω ότι δεν υπάρχουν στάνταρ. Ωραίες οι συμβουλές, σε άλλους ταιριάζουν, σε άλλους δεν ταιριάζουν. Τελικά, έρχεται ένα αποτέλεσμα και σε αυτό πάνω λες «αυτή η συμβουλή δούλεψε».

Οι ιδρυτές του HopIn, Βαγγέλης Πήττας και Νικηφόρος Δούκας

Οι ιδρυτές του HopIn, Βαγγέλης Πήττας και Νικηφόρος Δούκας

Ποια είναι τα βήματα που πρέπει να κάνει κάποιος, για να πάει στον προορισμό του χρησιμοποιώντας την εφαρμογή;

Καταρχήν πρέπει να κατεβάσει την εφαρμογή από το Apple Store ή το Google Play. Στη συνέχεια πρέπει να κάνει μια εγγραφή, η οποία γίνεται είτε με μέσω Facebook, είτε με email και password. Προτείνουμε το Facebook, διότι αυτό θα του δώσει και άλλα στοιχεία που θα τον βοηθήσουν στη χρησιμοποίηση της εφαρμογής. Για παράδειγμα, του δείχνουμε φίλους του από το FB που χρησιμοποιούν ήδη το HopIn, και μπορεί να τους κάνει «φίλους» και στην εφαρμογή μας. Μπορείς ακόμα να δεις αν ένας χρήστης με τον οποίον ταιριάζει η διαδρομή σου, έχει κοινούς φίλους με εσένα στο FB.

Επίσης ζητάμε το κινητό τηλέφωνο, για να το ταυτοποιήσουμε. Αν κάνεις εγγραφή με email, ζητάμε και τα βασικά σου στοιχεία. Αφού κάνεις την εγγραφή, προτείνουμε να φτιάξεις το προφίλ σου. Αυτό είναι σημαντικό, γιατί είναι αυτό που σε διαχωρίζει από το «άγνωστο» οτοστόπ. Βάζεις τη φωτογραφία σου και επίσης μπορείς να βάλεις κάποια στοιχεία για εσένα.

Μετά να φτιάξεις την καθημερινή ή εβδομαδιαία διαδρομή που κάνεις. Εκεί έχουμε μια οθόνη που μπορείς να βάλεις ένα δρομολόγιο. Αν για παράδειγμα, είσαι εργαζόμενος κάπου και έχεις ένα σταθερό δρομολόγιο κάθε ημέρα, ίδιες ώρες, τότε μπορείς να το εισάγεις μια φορά και να μην ξανά ασχοληθείς με αυτό. Δεν χρειάζεται καν να κοιτάς αν υπάρχουν διαθέσιμοι χρήστες. Το προηγούμενο βράδυ, θα σου σταλεί μια ειδοποίηση που θα σε ενημερώνει ότι υπάρχουν κάποιοι χρήστες που έχουν εισάγει μια διαδρομή που διασταυρώνεται με τη δική σου. Κάνοντας ένα κλικ, μπορείς να δεις ποιοι χρήστες διασταυρώνονται μαζί σου.

Στην καταχώρηση της διαδρομής, αν είσαι οδηγός πρέπει να βάλεις και το αυτοκίνητο σου. Ζητάμε τα βασικά στοιχεία, όπως χρώμα, μοντέλο και αριθμό πινακίδας. Να σημειώσω ότι η πινακίδα δεν φαίνεται σε όλους. Φαίνεται μόνο όταν χρήστης επιβιβάζεται στο όχημα, για να υπάρχει μια ασφάλεια ότι μπαίνει στο σωστό.
Αν είσαι επιβάτης και καταχωρείς τη διαδρομή, πρέπει να εισάγεις το πόσα χρήματα θες να δώσεις για τη διαδρομή που θα κάνεις. Όταν έχεις βάλει μια διαδρομή, π.χ. Κηφισιά- Κέντρο, εμείς υπολογίζουμε πόσο είναι το κόστος της διαδρομής. Ώστε να διαμοιραστούν τα έξοδα. Έτσι δίνουμε ένα προτεινόμενο χρηματικό ποσό.

Εσείς προτείνετε το κόστος να πηγαίνει μισό- μισό, αν κατάλαβα καλά;

Δεν είναι ακριβώς μισό, γιατί είναι συγκεκριμένος ο αλγόριθμος που υπάρχει. Είναι διάφορα έξοδα σε ένα αυτοκίνητο γενικά πέρα από την βενζίνη, όπως η ασφάλεια και τα τέλη. Τώρα, ταιριάζουμε έναν με έναν χρήστη. Δεν πάει δηλαδή ο οδηγός να πάρει ένα επιβάτη, και μετά άλλον, και μετά κάποιον ακόμα. Και μετά να αφήσει τον κάθε έναν ξεχωριστά.

Δεν πάτε στο μοντέλο της Uber δηλαδή

Το μοντέλο της Uber έχει τη μεγάλη διαφορά ότι ο οδηγός δεν πάει στην δουλειά του. Αυτή είναι η διαφορά του carpooling με την Uber και τα ταξί γενικότερα. Στο carpooling ο οδηγός θα δηλώσει τη διαδρομή του, και μόνο αν «ταιριάζει» στην διαδρομή του ο επιβάτης, θα τον πάρει.

Επειδή ακριβώς υπάρχει διαμοιρασμός εξόδων, δεν σε συμφέρει να κάνεις τη διαδρομή του επιβάτη, αλλά να τον παραλάβεις μόνο αν ταιριάζει στο δικό σου δρομολόγιο.
Στην Uber επειδή υπάρχουν ουσιαστικά επαγγελματίες οδηγοί, δεν τους νοιάζει το αν θα κάνουν πολλές στάσεις. Στο carpooling, όσο λιγότερη παράκαμψη κάνει ο οδηγός και όσο λιγότερο χρόνο χάσει, τόσο καλύτερο για αυτόν.

Πολλοί βλέπουν το carpooling ως έναν φθηνό τρόπο μεταφοράς. Εμείς δεν το βλέπουμε μόνο έτσι. Το ένα κομμάτι είναι το οικονομικό, το άλλο είναι το κοινωνικό. Όλη μας η εφαρμογή, με τον τρόπο που είναι στημένη, προωθεί το κοινωνικό κομμάτι. Έχει log in με Facebook, δίκτυο φίλων, comments, rating, chat, φωτογραφίες.

Σκοπός είναι να φτιάξουμε μια κοινότητα συνεπιβατισμού, στην οποία οι χρήστες θα αλληλοβοηθούνται και θα κερδίζουν όλοι. Ενώ παράλληλα θα γνωρίζεις καινούργιο κόσμο, μέσα από αυτή τη διαδικασία.

Για το χρηματικό ποσό που λέγαμε παραπάνω, εμείς προτείνουμε μια τιμή. Αλλά αφήνουμε το χρήστη να βάλει και δική του τιμή αν θέλει, δεν τον αναγκάζουμε να βάλει τη δική μας. Μπορεί να ζητήσει και δωρεάν διαδρομή, στην περίπτωση π.χ. που οι δύο χρήστες είναι φίλοι ή συμφοιτητές. Προς τα πάνω υπάρχει «ταβάνι» στο χρηματικό ποσό, έτσι ώστε ο οδηγός να μην μπορεί να βγάλει κάποιο έσοδο από την διαδικασία. Αν κάποιος κάνει αίτημα για συνεπιβίβαση, εμφανίζεται μια ένδειξη στον οδηγό και μπορεί να κάνει αποδοχή ή απόρριψη του αιτήματος.

Ο συνιδρυτής του HopIn, Νικηφόρος Δούκας

Ο συνιδρυτής του HopIn, Νικηφόρος Δούκας

Κατά την γνώμη σας, μπορούν τέτοιες εφαρμογές να καταπολεμήσουν επίσης το πρόβλημα του μποτιλιαρίσματος που βλέπουμε σε πολλές περιοχές στη χώρα μας;

Φυσικά μπορούν. Έχουμε δύο προβλήματα που δημιουργούνται από τη μη ύπαρξη του carpool. Από τη μία το μποτιλίαρισμα, και από την άλλη τα υπερφορτωμένα μέσα μαζικής μεταφοράς. Έχω συνομιλήσει με πολλούς φοιτητές, και έχουν πρόβλημα με τη συχνότητα των δρομολογίων των ΜΜΜ και δεύτερον μπορεί να περάσουν 3 και 4 λεωφορεία που είναι γεμάτα και δεν μπορούν να μπουν. Με τη συνεπιβίβαση, βοηθάς στην αποσυμφόρηση αυτών των πραγμάτων. Παράλληλα, υπάρχουν λιγότεροι ρύποι.

Στο εξωτερικό λειτουργεί πολύ καλά το μοντέλο της «συνεπιβίβασης». Σε ότι αφορά τους Έλληνες θεωρείτε ότι το έχουν στη κουλτούρα τους, το να κάνουν μια διαδρομή στο αυτοκίνητο ενός αγνώστου ανθρώπου ή το βλέπουν κάπως πιο διστακτικά;

Στην Ελλάδα υπάρχει δυσπιστία γενικά. Σκεφτείτε ότι πριν ακόμα τη διαμόρφωση του τελικού μας μοντέλο, είχαμε ακούσει δυσπιστία σε αυτό το κομμάτι. Για αυτό κάνουμε όλο και περισσότερες κίνησες για να διώξουμε αυτό το φαινόμενο.

Εκτός από τα κλασσικά πράγματα που κάνουμε, δηλαδή η ταυτοποίηση τηλεφώνου, το log in με Facebook, ο αριθμός πινακίδας, η αξιολόγηση μεταξύ χρηστών, έχουμε και το δίκτυο πιστοποίησης που έχουμε φτιάξει. Πρόκειται για συνεργασίες με μεγάλα πανεπιστήμια ιδιωτικά και δημόσια, είτε μεγάλες εταιρίες στο άμεσο μέλλον. Για παράδειγμα, ένα πανεπιστήμιο έχει ταχτοποιημένους όλους τους ανθρώπους που φοιτούν εκεί. Επίσης οι φοιτητές έχουν ένα πανεπιστημιακό email το οποίο δεν μπορεί να το έχει κάποιος εκτός σχολής. Μέσα από το hopIn λοιπόν, μπορεί να εισάγει αυτό το email και έτσι ξέρουμε ότι ο χρήστης ανήκει σε κάποιο συγκεκριμένο πανεπιστήμιο. Αυτό εμφανίζεται αμέσως στο προφίλ του, ως «πιστοποιημένος χρήστης», με το logo και τη σφραγίδα του πανεπιστημίου.

Για αυτό το λόγο επεκτεινόμαστε και στις σχολές. Επίσης, αυτές έχουν κάθε λόγο να μας αξιοποιήσουν, αφού κερδίζουν πολλά. Κερδίζουν προσφορά μετακίνησης στους φοιτητές, άρα ουσιαστικά μεγαλύτερη πληρότητα στις αίθουσες. Παράλληλα, το ίδρυμα παίρνει μέρος σε ένα κοινωνικό project, μέσω του οποίου «πρασινίζει» το περιβάλλον.

Πριν μερικές ημέρες, το Facebook ανακοίνωσε ότι αυξήθηκαν οι χρήστες του στο γ’ τρίμηνο του 2016. Και ένα μεγάλο μέρος αυτών, χρησιμοποιούν την πλατφόρμα μέσω κινητών. Το HopIn απευθύνετε χρήστες smartphones. Θεωρείτε ότι το μέλλον της καινοτόμου επιχειρηματικότητας είναι εκεί;

Αυτή τη στιγμή αν συγκρίσεις smartphones και desktop σίγουρα θα επιλέξεις smartphones. Και όλες οι startups που ξεκινούν σήμερα, φτιάχνουν πρώτα εφαρμογές για κινητά. Μετά επεκτείνονται στο desktop. Αυτό συμβαίνει γιατί βλέπουν ότι ο κόσμος κινείται γύρω από τα smartphones, και κάπως έτσι αυτά γίνονται ο κύριος μοχλός της καινοτόμου επιχειρηματικότητας.

Όμως, το κομμάτι του desktop δεν είναι αμελητέο. Κανείς δεν θέλει να το διώξει τελείως. Το βάζει σε δεύτερη μοίρα, αλλά μια startup θα φτιάξει και web πλατφόρμα, για να «πιάσει» και τους χρήστες που τους είναι πιο εύχρηστος ο υπολογιστής.

Οι άνθρωποι του Facebook μάλιστα έχουν δηλώσει, ότι αν ήξεραν αυτό που θα γίνει με τα smartphones, θα είχαν φτιάξει πρώτα mobile εφαρμογή και μετά web πλατφόρμα.

app-variousΠοια είναι τα μελλοντικά σχέδια σας, αναφορικά με το HopIn;

Προς το παρόν δραστηριοποιούμαστε στην Αθήνα. Ωστόσο, έχει δημιουργηθεί το Facebook Group «Thess Carpooling» στη Θεσσαλονίκη, με αφορμή το «κίνημα οτοστόπ» που φτιάχτηκε λόγω των μεγάλων απεργιών του ΟΑΣΘ. Οι άνθρωποι που το έχουν οργανώσει, θέλουν να αναπτύξουν το μοντέλο του carpooling στην Θεσσαλονίκη. Είναι ανεξάρτητη ομάδα, αλλά για να αναπτύξουν το σχέδιο τους θέλουν να συνεργαστούν μαζί μας. Αυτό θα μας βοηθήσει κι εμάς να αναπτυχθούμε στην συγκεκριμένη πόλη.

Από εκεί και πέρα, εμείς επικεντρωνόμαστε στα πανεπιστήμια και γενικότερα σε συνεργασίες. Μόλις καταφέρουμε να πιάσουμε μια κρίσιμη μάζα χρηστών στην Αθήνα, θέλουμε στη συνέχεια να επεκταθούμε σε άλλες πόλεις. Και μόλις το καταφέρουμε αυτό, να πάμε έπειτα σε άλλες χώρες.

Εσείς έχετε τρέξει το HopIn χωρίς κάποια εξωτερική χρηματοδότηση. Θεωρείτε ότι μπορεί να αναπτυχθεί μια καινοτόμος επιχείρηση στην Ελλάδα, με δικά της μόνο κεφάλαια;

Ναι, και είμαι απόλυτος σε αυτό. Σίγουρα δεν μπορείς να φτάσεις σε παγκόσμιο επίπεδο χωρίς χρηματοδότηση. Θεωρώ όμως, ότι πρώτα πρέπει μια ομάδα να βρει την ταυτότητα της, να φτιάξει ένα προϊόν το οποίο έχει απήχηση στον κόσμο, να το τρέξει για ένα χρονικό διάστημα και μετά να ψάξει για χρηματοδότηση. Αν δεν είσαι σίγουρος και έτοιμος για αυτό που θέλεις να φτιάξεις, δεν θα σε εμπιστευτεί κανένας επενδυτής. Αν έχεις αποδείξει, έστω και σε αρχικό στάδιο, ότι το project σου έχει αξία, τότε ο επενδυτής θα σε ακούσει.

ΔΕΝ ΥΠΑΡΧΟΥΝ ΣΧΟΛΙΑ

Αφήστε ένα σχόλιο

sixteen + 14 =