αρχικηΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣΤο ελαιόλαδο made in… Μυτιλήνη που φυτεύει δέντρα στην Αφρική

Το ελαιόλαδο made in… Μυτιλήνη που φυτεύει δέντρα στην Αφρική

DSC_0464-768x514

Επέστρεψε στην Ελλάδα, μέσα στην κρίση, πριν από περίπου 3 χρόνια. Στο παρελθόν η ζωή του είχε μοιραστεί ανάμεσα στην Αμερική και τις Βρυξέλλες. Ο Στρατής Καμάτσος πήρε το ρίσκο, ήρθε στη χώρα μας και σήμερα είναι ο ιδιοκτήτης του ελαιολάδου Evo3, που παράγεται στη Μυτιλήνη.

Το ακόμα πιο ξεχωριστό στοιχείο σε αυτή την ιστορία, είναι ότι για κάθε ένα μπουκάλι που πουλάει το Evo3, φυτεύεται ένα δέντρο στην Αφρική. Πως μπορεί να γίνει άραγε αυτό; Αλλά και πως αποφάσισε ο ίδιος να έρθει στην Ελλάδα των μνημονίων; Ο Στρατής Καμάτσος, δίνει τις δικές του απαντήσεις, στη συνέντευξη που παραχώρησε στο It’s Possible.

Βρισκόμαστε στην Ελλάδα των μνημονίων, της υψηλής φορολογίας και των Capital Control. Πόσο εύκολο είναι να δραστηριοποιηθεί επιχειρηματικά κάποιος, σε αυτό το περιβάλλον;

Είναι δύσκολο. Γίνεται, αλλά είναι δύσκολο. Από την αρχή ακόμα, όταν δημιουργείς μια επιχείρηση είναι αρκετά μεγάλο το κόστος. Έχεις να πληρώσεις εισφορές και φόρους άμεσα. Αν σε αυτά προσθέσεις και έναν λογιστή ή δικηγόρο που πιθανότατα θα χρειαστείς, τα χρήματα που χρειάζονται γίνονται περισσότερα. Δεν είναι όπως στην Αμερική, που η δημιουργία μιας εταιρίας είναι πολύ πιο εύκολη και γρήγορη. Επίσης, εδώ στην Ελλάδα οι νόμοι και η φορολογία αλλάζουν συνεχώς. Οπότε πρέπει συνέχεια να ενημερώνεσαι και να κάνεις το επιχειρηματικό σου πλάνο.

Αξιοποιήσατε το ελαιόλαδο, στην επιχειρηματική σας προσπάθεια. Πως οδηγηθήκατε σε αυτή την επιλογή;

Ο παππούς μου ήταν αγρότης και κατάφερε μάλιστα να επιβιώσει σε δύσκολες εποχές και να συντηρήσει τα 5 παιδιά που είχε. Όλα αυτά μέσω της παραγωγής ελαιόλαδου. Μετά από χρόνια ανέλαβε ο πατέρας μου την επιχείρηση. Και στη συνέχεια εγώ.

Εγώ ζούσα για χρόνια στο εξωτερικό. Όταν ήρθα στην Ελλάδα, σκέφτηκα ότι πρέπει να δραστηριοποιηθώ επιχειρηματικά. Έτσι αφού υπήρχε η επιχείρηση με το ελαιόλαδο, το οποίο είναι ένα «δυνατό» ελληνικό προϊόν, αποφάσισα να κάνω αυτή την επιλογή.

Πάντα είχα βέβαια στο μυαλό μου να προωθήσω αυτό το ελληνικό παραδοσιακό προϊόν στο εξωτερικό. Έτσι ώστε να υπάρχει όφελος για εμένα σαν επιχειρηματίας, για την Μυτιλήνη αλλά και για την Ελλάδα.

Ο ιδιοκτήτης του Evo3, Στρατής Καμάτσος.

Ο ιδιοκτήτης του Evo3, Στρατής Καμάτσος.

Γυρίσατε στην Ελλάδα πριν από 3 χρόνια. Στην καρδιά της κρίσης μάλιστα. Μετανιώσατε για αυτή σας την επιλογή ή όχι;

Μικρός μετάνιωνα για αποφάσεις. Τώρα δεν μετανιώνω για τίποτα. Όταν παίρνω μια απόφαση, επιμένω σε αυτή. Επίσης δεν μετάνιωσα το ότι επέλεξα να ξεκινήσω κάτι δικό μου. Έχω μάθει πάρα πολλά από αυτό.

Και επειδή έχω δραστηριοποιηθεί στο δύσκολο επιχειρηματικό περιβάλλον της Ελλάδας, μπορώ να πω ότι αυτό με έκανε να μάθω ακόμα περισσότερα πράγματα. Όπως όλοι οι νέοι επιχειρηματίες στην Ελλάδα, που φτιάχνουν π.χ. μια startup, μαθαίνουν να κινούνται… στα δύσκολα. Αυτό είναι εμπειρία ζωής, που μπορεί να σε βοηθήσει στη συνέχεια. Ακόμα κι αν αποτύχεις, θα έχεις μάθει πολλά πράγματα.

Στην Ελλάδα βέβαια, όποιος αποτυγχάνει σε κάτι, είναι και λίγο… δακτυλοδεικτούμενος. Εσείς θεωρείτε ότι ακόμα και η αποτυχία, αν τη διαχειριστείς σωστά, μπορεί να σε εξελίξει και να σε κάνει καλύτερο.

Φυσικά. Εγώ με την επιχείρηση που έχω τώρα βέβαια, δεν έχω νιώσει την πλήρη αποτυχία, με την έννοια ότι να πω «κλείνω το μαγαζί και φεύγω». Ωστόσο, σε μια επιχειρηματική πορεία, όπως και τη δική μου, σίγουρα υπάρχουν στιγμές ανόδου και πτώσης.

Έχω μιλήσει με ανθρώπους που έχουν βιώσει και την ολοκληρωτική αποτυχία. Δεν λέω ότι είναι εύκολο να το διαχειριστείς όλο αυτό. Είναι ανθρώπινο να υπάρχει μια απογοήτευση. Όπως συμβαίνει αντίστοιχα και στις φιλίες, στις σχέσεις ή σε απώλειες ανθρώπων που βιώνουμε κατά τη διάρκεια της ζωής μας. Πρέπει όμως να το δεις σαν μια εμπειρία, η οποία θα σε εξελίξει και θα σε κάνει ακόμα καλύτερο.

Στην Αμερική, για παράδειγμα, η αποτυχία αντιμετωπίζεται με πολύ καλύτερο τρόπο. Σου λένε, «κάνε μια επιχείρηση». Και στο κάνουν εύκολο να την δημιουργήσεις. Απέτυχες; Οκ, μπορεί να έχεις αποτύχει με σχεδόν μηδενικό κόστος ή μπορεί να έχεις αποτύχει επενδύοντας 1 εκατ. δολάρια. Σου λένε προσπάθησε ξανά. Και στο κάνουν εύκολο να δημιουργήσεις μια επιχείρηση ξανά. Σε ενθαρρύνουν: κάνε το τρίτη φορά. Κάνε το τέταρτη. Αλλά κάνε το μέχρι να πετύχεις. Γιατί κάποια στιγμή θα πετύχεις.

P1060897

Μια σημαντική καινοτομία, είναι ότι για κάθε μπουκάλι ελαιόλαδου που αγοράζει κάποιος από εσάς φυτεύεται ένα δέντρο στην Αφρική. Πως προέκυψε αυτή η ιδέα;

Πάντα σκεφτόμουν να κάνω κάτι διαφορετικό. Και στην προκειμένη περίπτωση ήθελα να κάνω επίσης κάτι καλό για το περιβάλλον. Αυτό που λέω πάντα είναι πως, όταν περάσουν τα χρόνια και φύγουμε εμείς από τη ζωή, πρέπει να αφήσουμε τη Γη στην ίδια ή καλύτερη κατάσταση από ότι την βρήκαμε. Ήθελα λοιπόν μέσα από την επιχείρηση που έχω δημιουργήσει, να προσφέρω κάτι και στο περιβάλλον.

Καθίσαμε και σκεφτήκαμε, το πώς θα μπορούσαμε να συνδυάσουμε την παραγωγή ελαιολάδου, με όλο αυτό που σας περιγράφω. Είπαμε λοιπόν: το ελαιόλαδο από πού προέρχεται; Από τα δέντρα. Μήπως θα μπορούσαμε να κάνουμε κάτι με δενδροφύτευση; Κάναμε μια έρευνα και είδαμε ότι όντως αυτό μπορούσε να γίνει.

Αρχικά προσπάθησα να το κάνω στην Ελλάδα. Έψαξα να βρω κάποια ΜΚΟ για να συνεργαστούμε με αυτό τον σκοπό. Κάποιοι μου είπαν «δεν μπορούμε να συνεργαστούμε μαζί σου γιατί δεν είσαι πολύ μεγάλη επιχείρηση». Το έψαξα περισσότερο και απευθύνθηκα και σε άλλες ΜΚΟ. Μου είπαν ότι το κόστος για να κάνει κάποιος δενδροφύτευση είναι 6-7 ευρώ για το δένδρο. Κόστος φυσικά απαγορευτικό, για να μπορέσω να το κάνω μέσω του ελαιόλαδου που παράγω. Θα έπρεπε να πουλάω το κάθε μπουκαλάκι ελαιόλαδου προς 15 ευρώ στον διανομέα. Πολύ ακριβά δηλαδή, για χονδρική. Δεν θα το έπαιρνε κανείς.

Έτσι αποφάσισα να το κάνω στην Αφρική. Βρήκα εκεί μια ΜΚΟ. Τους παρουσίασα την ιδέα μου μέσω Skype, ενθουσιάστηκαν και αμέσως θέλησαν να συνεργαστούμε. Η συμφωνία λέει ότι για κάθε ένα προϊόν που πουλάμε, φυτεύεται εκεί ένα δέντρο. Και πρέπει να σας πω ότι πέρα από το περιβαλλοντολογικό όφελος, υπάρχει όφελος και για την τοπική κοινωνία. Αφού για να «τρέξει» όλη αυτή η διαδικασία, έχουν προσληφθεί από την ΜΚΟ ντόπιοι άνθρωποι και κάνουν τις δεντροφυτεύσεις.

Σε παλαιότερη συνέντευξη σας, έχετε πει ότι κατά την επιχειρηματική σας διαδρομή, έχετε αντιμετωπίσει «εχθρικό ανταγωνισμό» από άλλους επιχειρηματίες στη χώρα μας. Τι είναι αυτό ακριβώς που έχετε δει;

Ακόμα και τώρα η κατάσταση παραμένει η ίδια. Μπορείς πολύ εύκολα να δεις, για παράδειγμα, ότι υπάρχουν αμέτρητα brands ελαιολάδου στη χώρα μας. Ακόμα και από κάποιους που έχουν πολύ μικρή παραγωγή και είναι σχεδόν αδύνατο να επιβιώσουν. Γιατί συμβαίνει αυτό; Γιατί κανείς δεν θέλει να συνεργαστεί με κανέναν.
Λετε δηλαδή ότι όλοι αυτοί οι μικροί «παίχτες» θα μπορούσαν να ενωθούν έτσι ώστε να φτιάξουν κάτι πολύ πιο δυνατό.

Ναι βέβαια. Υπάρχουν κάποιοι συνεταιρισμοί, αλλά είναι λίγοι. Στην Μυτιλήνη που έχω την έδρα μου εγώ, δυστυχώς οι περισσότεροι δεν δείχνουν διάθεση να συνεργαστούν. Από την άλλη, στο κομμάτι της tech επιχειρηματικότητας, θεωρώ ότι υπάρχει λίγο πιο ανοιχτό μυαλό.

Τι θα έπρεπε να αλλάξει, κατά τη γνώμη σας, για να βελτιωθεί η κατάσταση που περιγράφετε;

Νομίζω ότι πρέπει να αλλάξει η νοοτροπία. Οι περισσότεροι θέλουν να μπουν σε αυτό τον χώρο γιατί νομίζουν πως υπάρχει εύκολο χρήμα. Και έτσι αρκετές φορές δημιουργείται ανταγωνισμός, με την κακή έννοια. Προσωπικά έχω προτείνει σε παραγωγούς στο νησί μου να συνεργαστούμε. Τους εξηγώ ότι η Λέσβος δεν υπάρχει πουθενά στις διεθνείς αγορές, σε ότι αφορά το ελαιόλαδο. Σε αντίθεση με άλλες ελληνικές περιοχές. Παρόλο που η Λέσβος έρχεται τρίτη, σε παραγωγή Ελαιόλαδου στην Ελλάδα.

Πρότεινα από την μεριά μου, να μαζευτούμε 4 brands και να διαφημίσουμε το ελαιόλαδο της Μυτιλήνης. Να φτιάξουμε ένα βίντεο και να το προωθήσουμε στο εξωτερικό. Δεν είδα θετική ανταπόκριση.

P1060927

Σε πόσες χώρες εξάγεται το δικό σας ελαιόλαδο ; Και που βλέπετε να υπάρχει μεγαλύτερη ζήτηση.

Εγώ από την αρχή, είχα στο μυαλό μου να εξάγω το ελαιόλαδο στην Αμερική. Λόγω του ότι έχω γεννηθεί και μεγαλώσει εκεί, ξέρω την αγορά. Αλλά το να πας κατευθείαν στην Αμερική είναι δύσκολο. Οι Αμερικάνοι δεν αστειεύονται. Πρέπει να είσαι απόλυτα έτοιμος, όταν θα πας εκεί.

Ξεκινήσαμε λοιπόν να εξάγουμε πρώτα στην Ευρώπη. Μέχρι και τώρα, κάνουμε πωλήσεις σε Αγγλία, Γερμανία, Ουγγαρία, Ελβετία, Ρουμανία και Ολλανδία. Είδα βέβαια, ότι στην Ευρώπη δεν μπορούσα να αυξήσω τις πωλήσεις στο βαθμό που θα ήθελα. Και αυτό γιατί υπάρχουν μεγάλοι «παίχτες» από το εξωτερικό, όπως την Ισπανία και την Ιταλία, οι οποίοι μάλιστα έχουν πιο εύκολη πρόσβαση στις ευρωπαϊκές χώρες.

Ενάμισι χρόνο αφότου έφτιαξα την επιχείρηση μου, άρχισα να εξάγω στην Αμερική και συγκεκριμένα στη Νέα Υόρκη. Εκεί πήγαμε ακόμα καλύτερα. Είδα ότι οι Αμερικάνοι καταναλωτές είναι πιο διαβασμένοι, θέλουν ένα ποιοτικό προϊόν και παράλληλα αγαπάνε την Ελλάδα και ότι προέρχεται από αυτή. Τώρα έχουμε ρίξει το περισσότερο βάρος σε εκείνη την αγορά. Εκεί υπάρχει μεγαλύτερη ζήτηση και καλές τιμές.

Παρόλο που η επιχείρηση έχει ως αντικείμενο ένα παραδοσιακό προϊόν, όπως το ελαιόλαδο, διαθέτετε ένα σύγχρονο site αλλά και παρουσία στα Social Media. Πρέπει όλες οι επιχειρήσεις πλέον να αξιοποιούν τις νέες τεχνολογίες;

Οπωσδήποτε. Κοιτάξτε, ειδικά κάποιος που εξάγει ένα προϊόν, δεν μπορεί να βρίσκεται ταυτόχρονα σε πολλές χώρες. Άρα πρέπει να έχει επικοινωνία με τους πελάτες του μέσω e-mails, Skype και των άλλων τεχνολογικών μέσων. Εύκολα και άμεσα.

Παλιά υπήρχαν μόνο οι χάρτινες business cards, που είχαν πάνω τα στοιχεία ενός επιχειρηματία. Υπάρχουν ακόμα. Αλλά τώρα ουσιαστικά η business card σου είναι το site που διαθέτεις και τα Social Media. Αν ο πελάτης δει ότι δεν έχεις παρουσία στο ίντερνετ, δεν θα σε εμπιστευτεί.

Εμείς επενδύουμε στις νέες τεχνολογίες συνεχώς. Τώρα, για παράδειγμα, ετοιμάζουμε ένα σύστημα «geo tracking» στο site μας, μέσω του οποίου κάποιος θα μπορεί να δει που ακριβώς φυτεύτηκε στην Αφρική το δέντρο που αντιστοιχεί στο μπουκάλι ελαιόλαδου που αγόρασε.

Ποια είναι τα επιχειρηματικά σχέδια σας για το προσεχές μέλλον;

Όπως προείπα θα εστιάσουμε στην αγορά της Αμερικής. Στο επίκεντρο θα βρίσκεται το ελαιόλαδο. Θα λανσάρουμε όμως κι άλλα ελληνικά προϊόντα. Ήδη έχουμε ξεκινήσει να προωθούμε την μαρμελάδα ελιάς. Σύντομα θα προωθήσουμε επίσης την καπνιστή ελιά, για την οποία έχουμε πάρει βραβείο «Great Taste» στην Αγγλία.

Θα εξάγουμε μη επεξεργασμένο αλάτι, που θα παράγεται στη Μυτιλήνη. Επίσης, στην Αμερική θα λανσάρουμε λάδι ντρέσινγκ για σαλάτες. Παράλληλα, σκεφτόμαστε να βγάλουμε μαρινάδες. Όλα αυτά με βάση πάντα το ελληνικό ελαιόλαδο.

ΔΕΝ ΥΠΑΡΧΟΥΝ ΣΧΟΛΙΑ

Αφήστε ένα σχόλιο

19 + 8 =