αρχικηΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣΚρουαζιέρα για νέους επιχειρηματίες: Ο project manager του CruiseInn μιλά στο It’s Possible

Κρουαζιέρα για νέους επιχειρηματίες: Ο project manager του CruiseInn μιλά στο It’s Possible

vassilis-stathopoulos-2

Διαγωνισμούς επιχειρηματικότητας και καινοτομίας έχουμε ξαναδεί. Ωστόσο, εδώ τα πράγματα είναι διαφορετικά. Όλα γίνονται πάνω σε ένα πλοίο. Το CruiseInn φέρνει κοντά 30 νέους ανθρώπους που αρχικά είναι άγνωστοι μεταξύ τους. Δημιουργούνται ομάδες οι οποίες δουλεύουν πάνω σε επιχειρηματικές ιδέες. Διαγωνίζονται και η νικήτρια ομάδα κερδίζει το έπαθλο των 3.500 ευρώ. Όλα αυτά, ενώ εξελίσσεται μια κρουαζιέρα στο Αιγαίο.

Το It’s Possible συνάντησε τον project manager του CruiseInn, Βασίλη Σταθόπουλο. Ο ίδιος μιλά για το πώς προέκυψε η ιδέα αυτού του ιδιαίτερου project, τι ακριβώς κάνουν οι συμμετέχοντες κατά τη διάρκεια της κρουαζιέρας, ενώ σημειώνει και το ποιες είναι οι δυσκολίες που αντιμετωπίζουν οι νέοι επιχειρηματίες στην Ελλάδα του 2016.

Πως προέκυψε η ιδέα για το CruiseInn;

Το CruiseInn ξεκίνησε το 2015 με μια ομάδα 5 ανθρώπων από το ThinkBiz και άλλων 2 από το Startup Bus. Σκεφτήκαμε ότι πρέπει να κάνουμε κάτι διαφορετικό. Είχαμε δει τους διαγωνισμούς επιχειρηματικότητας που είχαν όλοι το κλασσικό μοτίβο. Και μέσα από συζητήσεις, βγήκε η ιδέα ότι θα ήταν ωραίο να γίνει σε ένα πλοίο. Εκεί βοήθησε πολύ η Celestyal Cruises, με την οποία ήρθαμε σε επικοινωνία και είναι ο κύριoς υποστηρικτής αυτού του project. Κάπως έτσι το «χτίσαμε», με πολύ δουλειά, και βγήκε το CruiseInn.

Τι είναι αυτό που κάνουν όσοι νέοι επιχειρηματίες έρθουν στο κρουαζιερόπλοιο;

Καταρχήν να πούμε ότι στο CruiseInn υπάρχουν 30 συμμετέχοντες, κάθε φορά. Ανεβαίνουν σε ένα πλοίο το οποίο ξεκινά από τον Πειραιά. Αυτό κάνει μια ολόκληρη κρουαζιέρα στο Αιγαίο. Περνάει και σταματάει σε πολλά νησιά και στο τέλος καταλήγει πάλι στον Πειραιά. Πριν από αυτό κάποιος πρέπει να κάνει την αίτηση του, καταθέτοντας πιθανότατα και μια ιδέα. Στη φετινή κρουαζιέρα, οι επιχειρηματικές ιδέες αφορούν τον τουρισμό και τη γαστρονομία και το deadline για τις αιτήσεις είναι στις 30 Σεπτεμβρίου.

Όλοι οι συμμετέχοντες είναι αρχικά άγνωστοι μεταξύ τους. Δεν έρχονται ως ομάδες. Αυτό που κάνουμε ουσιαστικά είναι να φέρουμε κοντά άγνωστα άτομα. Κάποιοι από αυτούς έχουν ιδέες, κάποιοι skills, γίνεται ένα brainstorming και δημιουργούνται οι ομάδες μια μέρα πριν φύγει το πλοίο.

Πάνω στο πλοίο ξεκινά κατευθείαν η δουλειά. Υπάρχει ένας χώρος που μας έχουν παραχωρήσει πάνω στο πλοίο και εκεί μπορούν οι ομάδες να εργάζονται. Παράλληλα, παρακολουθούν workshops που έχουν να κάνουν με την επιχειρηματικότητα και το πώς να λειτουργούν ως ομάδες. Δουλεύουν την ιδέα τους και επίσης στο κάθε νησί έχουν συγκεκριμένο challenge. Οπότε κάθε νησί είναι και μια ευκαιρία έτσι ώστε να αναπτύξουν την ιδέα τους.

celestyal-olympiaΤα challenges που αναφέρετε τι μπορεί να είναι;

Μπορεί να είναι, για παράδειγμα: Κατέβα στη Μύκονο, μίλησε με τους ντόπιους για να δεις αν η ιδέα σου έχει νόημα. ‘Η πήγαινε σε ένα νησί και βρες τους πρώτους σου συνεργάτες, αν έχεις μια ιδέα που είναι τουριστικού περιεχομένου. Τα φετινά challenges, θα είναι επιγραμματικά τα εξής: Hospitality experiences, Inovvate with tradition, Disruptive business, Gastronomic trails, smart eating, Outside the box.

Στη συνέχεια η ομάδες παρουσιάζουν αυτό που έχουν δημιουργήσεις στους κριτές μας. Μετά η κριτική επιτροπή αξιολογεί τις ιδέες και το πόσο έχουν προχωρήσει ως ομάδα. Στο τέλος βγαίνει και μια νικήτρια ομάδα που παίρνει 3.500 ευρώ και λαμβάνει τα χρήματα μόλις ιδρύσει την εταιρία της. Εκτός από αυτό, να σημειώσουμε ότι όλοι οι συμμετέχοντες παίρνουν στήριξη από τους συνεργάτες μας, η οποίοι είναι επιχειρηματικές «θερμοκοιτίδες». Άρα αμέσως μετά το ταξίδι, όσοι θέλουν μπορούν να ενταχτούν σε έναν τέτοιο χώρο.

Το project έχει πραγματοποιηθεί άλλες δύο φορές στο παρελθόν. Τι ακριβώς έγινε εκεί;

Αρχικά να αναφέρουμε ότι είχαμε πάνω από 100 αιτήσεις, για κάθε μια από τις προηγούμενες κρουαζιέρες. Άρα υπάρχει αρκετό ενδιαφέρον.

Στην περσινή κρουαζιέρα είχαμε 6 ομάδες και αυτή τη στιγμή οι 3 από αυτές συνεχίζουν να λειτουργούν. Υπάρχει δηλαδή 50% επιτυχία, κάτι το οποίο ουσιαστικά κάνει και το ίδιο το CruiseInn επιτυχημένο.

Συνήθως σε τέτοιους διαγωνισμούς, το αντίστοιχο ποσοστό είναι στο 10%, άρα σε εμάς καταλαβαίνετε ότι είναι πολύ μεγαλύτερο. Και οι αριθμοί δείχνουν λοιπόν ότι μιλάμε για ένα πολύ καλά δομημένο project. Επίσης, τα σχόλια των συμμετεχόντων ήταν πολύ θετικά και στη συνέχεια βλέπουμε ότι παροτρύνουν και άλλους να κάνουν αίτηση. Αυτή είναι ίσως και η μεγαλύτερη επιβράβευση για εμάς.

cruiseinn-all-togetherΦέτος το CruiseInn επικεντρώνεται στις καινοτόμες επιχειρήσεις που αφορούν τον τουρισμό και την οινογαστρονομία. Πως καταλήξατε σε αυτές τις επιλογές;

Είδαμε ότι σε αυτούς του τομείς υπάρχουν περιθώρια για ανάπτυξη. Αλλά παράλληλα, υπάρχει έλλειψη καινοτομίας. Με εξαίρεση κάποια γνωστά παραδείγματα. Θεωρώ ότι τουρισμός και oινογαστρονομία είναι δύο από τους κύριους τομείς που μπορεί να δραστηριοποιηθεί επιχειρηματικά κάποιος στην Ελλάδα.

Με ποιον τρόπο γίνεται η επιλογή των συμμετεχόντων στην κρουαζιέρα;

Η διαδικασία επιλογής είναι απαραίτητη, γιατί έχουμε συγκεκριμένο αριθμό συμμετεχόντων. Δηλαδή, 30 άτομα. Εμείς κοιτάμε τα skills που έχει ο καθένας. Είτε αυτά είναι επιχειρηματικά, είτε tech, είτε design skills. Αυτές είναι άλλωστε οι βασικές ικανότητες που πρέπει να έχει μια ομάδα για να στήσει μια startup.

Επίσης κοιτάμε την ιδέα, που είναι πολύ σημαντική για εμάς. Αυτό που πρέπει να δημιουργήσουμε συνολικά είναι κάτι που έχει μια ισορροπία: δηλαδή, άτομα που να έχουν καλές ιδέες, και άτομα με καλά skills. Να υπάρχουν και τα δύο στην τελική επιλογή. Επίσης μετράει θετικά και η εμπειρία που μπορεί να έχει κάποιος, αν και επειδή ο διαγωνισμός απευθύνεται σε νεαρούς ανθρώπους, δεν περιμένουμε κάποιος να έχει π.χ. 10 χρόνια εμπειρία. Μπορεί όμως, για παράδειγμα, στο παρελθόν να έχει δημιουργήσει μια startup και να έχει δοκιμαστεί εκεί.

Επιπλέον, ψάχνουμε να βρούμε άτομα που δεν έρχονται μόνο για την κρουαζιέρα. Πρέπει να σας πω ότι οι συμμετέχοντες περνάνε πολύ καλά στο ταξίδι, αλλά και πολύ δύσκολα. Μέσα σε αυτές τις 4 ημέρες, πέρα από τα νησιά που θα δει κάποιος, θα πρέπει να δουλέψει αρκετά πάνω στην ιδέα του. Πάνω στο πλοίο υπάρχει απεριόριστο φαγητό και ποτό, οπότε σίγουρα έχεις και την ευκαιρία να χαλαρώσεις λίγο. Αλλά σίγουρα υπάρχει και σκληρή δουλειά.

pitching-ideasΣύμφωνα με την εικόνα που έχετε, ποια είναι τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι νέοι επιχειρηματίες στην Ελλάδα;

Πρώτο από όλα δεν θα έβαζα την γραφειοκρατία που λένε αρκετοί. Διότι αυτό είναι κάτι που ξεπερνιέται. Κι αν δεν ξέρεις να το κάνεις εσύ, θα βρεις κάποιον που να στο κάνει. Σίγουρα, στην Ελλάδα είναι πιο δύσκολα τα πράγματα, σε σύγκριση με άλλες χώρες όπως η Αγγλία, που μέσα σε ελάχιστον χρόνο μπορείς να δημιουργήσεις μια νέα επιχείρηση.

Για εμένα το φορολογικό σύστημα, οι φορολογικοί συντελεστές και όλη η διαδικασία που χρειάζεσαι για να παρέχεις νόμιμα τις υπηρεσίες σου, είναι το πιο λυπηρό κομμάτι. Και έτσι δεν μπορείς να λάβεις εύκολα χρηματοδότηση από κάποιον ξένο επενδυτή. Το πιο πιθανό είναι να χρειαστείς να μεταφέρεις την έδρα σου σε κάποια άλλη χώρα. Κανείς δεν θα σου δώσει εύκολα χρήματα, όταν βλέπει ότι στην χώρα σου υπάρχουν φορολογικοί συντελεστές που μπορεί να αλλάξουν αύριο.

Μπορεί να είμαστε μια χώρα που έχει πολύ καλά μυαλά και ιδέες, αλλά βλέπουμε ότι όταν η ιδέα περάσει σε ένα πιο πάνω επίπεδο, το να παραμείνει η έδρα στην Ελλάδα συνήθως αποτελεί ένα αρνητικό.

Από την άλλη, είναι πολύ θετικό ότι πολλοί νέοι άνθρωποι έχουν αρχίσει και δραστηριοποιούνται επιχειρηματικά τα τελευταία χρόνια. Μπορεί οι startups στην Ελλάδα να ξεκίνησαν ως μια μόδα κατά κάποιο τρόπο, αλλά βλέπουμε ότι γίνονται πολλές σοβαρές προσπάθειες. Και κάποιοι καταφέρνουν να φτάσουν στην επιτυχία. Αν ξεκινήσουν, κάποιοι θα καταφέρουν. Αυτό είναι σίγουρο.

ΔΕΝ ΥΠΑΡΧΟΥΝ ΣΧΟΛΙΑ

Αφήστε ένα σχόλιο

9 − 7 =