αρχικηΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑΗ είσοδος του Μασούτη στην Αθήνα… ανακατεύει την τράπουλα στα σούπερ μάρκετ

Η είσοδος του Μασούτη στην Αθήνα… ανακατεύει την τράπουλα στα σούπερ μάρκετ

Στοίχημα όχι μόνο για τη Μασούτης αλλά και για το σύνολο των αλυσίδων του λιανεμπορίου αποτελεί η είσοδος της βορειοελλαδίτικης αλυσίδας στην Αττική, μέσω της εξαγοράς της μικρής αλυσίδας «Προμηθευτική Τροφίμων». Η συγκεκριμένη κίνηση, πέραν της αμιγούς επιχειρηματικής της πτυχής, θα πρέπει να προσεγγιστεί από την πτυχή της συγκέντρωσης στο λιανεμπόριο, ως απαραίτητης συνθήκης επιβίωσης, στα σημερινά δεδομένα.

Σίγουρα, όπως σημειώνει το Euro2day.gr, η επιλογή της Μασούτης να επεκταθεί στην Αττική μέσω εξαγοράς θα δημιουργήσει σε πρώτη φάση αν όχι αναταράξεις, τουλάχιστον ανησυχία στο σύνολο του λιανεμπορίου, καθώς ουδείς μπορεί να κάνει μια ασφαλή πρόβλεψη για το πώς θα διαμορφωθεί η επόμενη μέρα στον χάρτη του λιανεμπορίου. Μια αγορά που ήδη είναι σε φάση αναδιαμόρφωσης μετά την πανελλαδική επέκταση της Σκλαβενίτης, η οποία ήδη έχει αρχίσει να πιέζει αισθητά τις υπόλοιπες αλυσίδες.

Μεταξύ αυτών, βεβαίως, και τη Μασούτης, η οποία είδε το 2017 τον τζίρο της να υποχωρεί στα περίπου 760 εκατ. ευρώ, έναντι 800 εκατ. ευρώ το 2016. Σε κάθε περίπτωση, βάσει των πιο αισιόδοξων εκτιμήσεων, ο χώρος του λιανεμπορίου θα είναι ρευστός για τα επόμενα δύο χρόνια.

Προφανώς και επιδιώκοντας να ανακτήσει το χαμένο έδαφος αλλά και να διασφαλίσει τη θέση της μεταξύ των μεγάλων του χώρου, η Μασούτης θα έρθει αντιμέτωπη με ισχυρές προκλήσεις στην Αττική, νομός, που, όπως σχεδόν όλη η Ελλάδα, μπορεί να χαρακτηριστεί κορεσμένος από άποψης αριθμού καταστημάτων. Ενδεικτικό είναι, όπως πρόσφατα ανέφερε παράγοντας του χώρου, ότι στην Ελλάδα υπάρχουν περισσότερα καταστήματα σούπερ μάρκετ από ό,τι μια δεκαετία πριν, σε μια αγορά η οποία έχει υποχωρήσει κατά περίπου 25%.

Τις ίδιες όμως προκλήσεις αντιμετωπίζει όλο το οργανωμένο λιανεμπόριο τροφίμων. Από την επομένη της πλήρους λειτουργίας του πρώην δικτύου της Μαρινόπουλος από τη Σκλαβενίτης, τα δεδομένα είναι διαφορετικά. Είναι δεδομένο ότι στο επόμενο διάστημα θα ακολουθήσουν και άλλες εξαγορές ή και συγχωνεύσεις μικρών και μεσαίων λιανεμπορικών αλυσίδων. Πρόσφατη άλλωστε η ανακοίνωση για την επαναδραστηριοποίηση της Spar στην Ελλάδα σε συνεργασία με τον όμιλο αγορών ΑΣΤΕΡΑΣ, ο οποίος διαθέτει ένα πανελλαδικό δίκτυο με πάνω από 200 καταστήματα λιανικής και ετήσιο κύκλο που ξεπερνά τα 500 εκατ. ευρώ.

Η συγκέντρωση θα καθορίσει το μέλλον

Πώς όμως είναι εφικτή η αύξηση του κύκλου εργασιών των σούπερ μάρκετ σε μια αγορά που κινείται οριακά θετικά και στην οποία διεξάγεται κυριολεκτικά ένας «πόλεμος» προσφορών για την προσέλκυση των καταναλωτών;

Όταν ποσοστό 5-10% του ετήσιου κύκλου εργασιών των λιανεμπορικών επιχειρήσεων διατίθεται ως «επένδυση» στις προσφορές, τότε η κατάσταση είναι προβλέψιμη. Η αγορά θα κινείται σε τροχιά συγκέντρωσης.

Σύμφωνα με πρόσφατες εκτιμήσεις της Nielsen, οι προσφορές και οι προωθητικές ενέργειες είναι επιζήμιες και για τους λιανέμπορους και για τους προμηθευτές. Μάλιστα προκύπτει ότι σε ποσοστό 59% βλάπτουν και τους δύο, ενώ μόλις το 16% είναι προσοδοφόρο και για τους δύο. Οπότε στο 25% που απομένει, κερδίζει ένας από τους δύο.

Με δεδομένο ότι το 2018 δεν αναμένεται κάποια έκρηξη στην αύξηση του κύκλου εργασιών του οργανωμένου λιανεμπορίου, καθώς υπολογίζεται να κινηθεί στο περίπου 2%, η διατήρηση των υφιστάμενων θέσεων και η ενίσχυση, όπου αυτή υπάρξει, θα βασιστεί στις προσφορές, στην απόσπαση τζίρου από τα μικρά μεμονομένα καταστήματα, αλλά και την εισχώρηση στον τομέα των καταστημάτων ευκολίας.

Με την πιστότητα των καταναλωτών (σ.σ αυτοί που δεν αλλάζουν κατάστημα) να βρίσκεται μόλις στο 4% έναντι 12% το 2005, το λιανεμπόριο, προκειμένου να προσελκύσει αγοραστικό κοινό, θα επιδοθεί και πάλι στην κούρσα των προσφορών και μάλιστα, όπως γίνεται και σήμερα, στα επώνυμα προϊόντα. Πέραν του κόστους που έχουν οι προωθητικές ενέργειες, μεγάλο είναι το κόστος και για τους προμηθευτές, οι οποίοι προκειμένου να βρίσκονται τα προϊόντα τους στα ράφια των σούπερ μάρκετ, εξαναγκάζονται σε συμπίεση των τιμών, καθιστώντας αμφίβολη τη βιωσιμότητά τους.

Σε ό,τι αφορά τα μεμονωμένα καταστήματα, δηλαδή κρεοπωλεία, αρτοποιεία, οπωροπωλεία, είναι γεγονός ότι τα τελευταία χρόνια δέχονται ισχυρές πιέσεις από το οργανωμένο λιανεμπόριο, ωστόσο, λόγω της καταναλωτικής κουλτούρας των Ελλήνων, δεν είναι εύκολο να τεθούν εκτός αγοράς.

Αναφορικά με τα καταστήματα της γειτονιάς, τα αποκαλούμενα «ευκολίας», ήδη και σ’ αυτόν τον τομέα υπάρχει σταδιακά η είσοδος των μεγάλων αλυσίδων του λιανεμπορίου, με τα μικρά τους «εταιρικά καταστήματα».

ΔΕΝ ΥΠΑΡΧΟΥΝ ΣΧΟΛΙΑ

Αφήστε ένα σχόλιο

2 × 2 =