αρχικηΟΙΚΟΝΟΜΙΑΈρευνα: Πόσο συχνά ψωνίζουν οι Έλληνες σε online σούπερ μάρκετ

Έρευνα: Πόσο συχνά ψωνίζουν οι Έλληνες σε online σούπερ μάρκετ

Young woman working on a laptop

Το υψηλό κόστος παράδοσης αποτελεί αντικίνητρο για τις αγορές στα ψηφιακά σούπερ μάρκετ, τα οποία χαρακτηρίζονται πρώιμη αγορά για την Ελλάδα.

Σύμφωνα με την έρευνα που διεξήγαγε το Εργαστήριο Ηλεκτρονικού Εμπορίου και Επιχειρείν (ELTRUN), του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών, στο πλαίσιο του ευρωπαϊκού ερευνητικού έργου UTURN, ένας στους 4 Έλληνες καταναλωτές εμφανίζεται να πραγματοποιεί κάπως συστηματικά αγορές μέσω online σούπερ μάρκετ. Πάντως, βασικό κριτήριο όσων επιλέγουν να πραγματοποιήσουν ηλεκτρονικές αγορές αποτελούν οι προσφορές που διατίθενται ανά ηλεκτρονικό κατάστημα.

Αναλυτικότερα, τα αποτελέσματα της έρευνας δείχνουν πως η αγορά των online super market στην Ελλάδα βρίσκεται σε πρώιμο στάδιο, το οποίο αποτυπώνεται από το χαμηλό ποσοστό των online αγοραστών (25%) που δήλωσαν πως έχουν αγοράσει κάπως συστηματικά προϊόντα supermarket διαδικτυακά. Το χαμηλό ποσοστό της διείσδυσης των online αγορών σχετίζεται, σύμφωνα με την έρευνα, με την πλούσια σε εμπειρίες αγορά προϊόντων στο αναβαθμισμένο περιβάλλον των φυσικών καταστημάτων σούπερ μαρκετ, στη δυσκολία επιλογής (π.χ. φρέσκα προϊόντα), αλλά και στο υψηλό κόστος στην παράδοση των συγκεκριμένων προϊόντων που παραγγέλνονται online. Βέβαια, όπως επισημαίνεται, τα ποσοστά αγορών αναμένεται να αυξηθούν, κυρίως των αναβαθμισμένων νέων online υπηρεσιών των μεγάλων σούπερ μάρκετ, αλλά και η δυναμική εμφάνιση ψηφιακών super market.

Πάνω από τους μισούς συμμετέχοντες δήλωσαν πως κάνουν την παραγγελία τους ηλεκτρονικά ώστε να εκμεταλλευτούν συγκεκριμένες προσφορές. Αυτό σχετίζεται με την καταγεγραμμένη τάση εδώ και 4-5 χρόνια που 8 στους 10 Έλληνες καταναλωτές κυνηγούν τις προσφορές στις φυσικές αγορές στα super market, ενώ 6 στους 10 δηλώνουν ότι είναι ο κύριος λόγος να επιλέξουν φυσικό κατάστημα. Το 37% δήλωσε πως έχει παραγγείλει ηλεκτρονικά για να καλύψει τις ανάγκες για μια συγκεκριμένη περίσταση, που σχετίζεται με τις αγορές συγκεκριμένου σκοπού (shopping mission), μια τάση που λόγω οικονομικής κρίσης αφορά το de-stocking τρόφιμα για το σπίτι. Το ίδιο ποσοστό δήλωσε πως χρησιμοποιεί το ηλεκτρονικό super market για τις εβδομαδιαίες αγορές του.

Από την έρευνα προκύπτει ότι ένα εύχρηστο siteη ποικιλία προϊόντων και ελκυστικές τιμές αποτελούν πλεονεκτήματα, τα οποία, ωστόσο, πιθανόν να χάνουν την αξία τους έπειτα από μια κακή εμπειρία εξυπηρέτησης του πελάτη κατά τη διαδικασία παράδοσης της παραγγελίας.

Αναφορικά με την παράδοση, η συντριπτική πλειονότητα (83%) επιλέγει την παράδοση στο σπίτι. Στο πλαίσιο διερεύνησης νέων εναλλακτικών τρόπων παράδοσης και της πρόθεσης χρήσης τους από τους καταναλωτές, η έρευνα επικεντρώθηκε στην υπηρεσία click & collect. Η υπηρεσία αυτή δίνει τη δυνατότητα στον πελάτη να παραλάβει ο ίδιος την παραγγελία του από προκαθορισμένο σημείο, το οποίο δεν είναι απαραίτητο να είναι το λιανικό κατάστημα. Το 71% των συμμετεχόντων δήλωσε πως θα χρησιμοποιούσε μια τέτοια υπηρεσία, αλλά η πλειονότητα δήλωσε πως δεν προτίθεται να πληρώσει για τη χρήση της.

Επίσης, τα αποτελέσματα δείχνουν πως το μεγαλύτερο ποσοστό των καταναλωτών δηλώνει ικανοποιημένο από την εμπειρία παράδοσης. Η παραγγελία παραδίδεται στην ημερομηνία και ώρα που ήταν προγραμματισμένη (79%), παραδίδεται σωστά (96%) και σωστά συσκευασμένη (88%). Από την άλλη, τα σημεία που δείχνουν να μην ικανοποιούν σε τόσο μεγάλο βαθμό τους καταναλωτές είναι οι προχωρημένες υπηρεσίες, όπως η ευκολία επιστροφής μιας παραγγελίας και η ευκολία να λάβουν ενημέρωση σχετικά με το στάδιο πού βρίσκεται η παραγγελία τους.

Εξετάζοντας δύο εκ των βασικών παραμέτρων της παράδοσης, ήτοι το χρονικό διάστημα και το κόστος αυτής, η έρευνα επισημαίνει, μεταξύ άλλων, ότι:

Στις παραδόσεις κατ’ οίκον όσο μικρότερο είναι το χρονικό περιθώριο παράδοσης τόσο μεγαλύτερη πρόκληση και κοστοβόρα επιλογή αποτελεί για τους λιανέμπορους.
Το κόστος παράδοσης αποτελεί το μεγαλύτερο πρόβλημα στα έσοδα των online σούπερ μάρκετ αφού συχνά η επιβάρυνση του καταναλωτή δεν καλύπτει πλήρως το πραγματικό κόστος μεταφοράς της παραγγελίας του. Η δωρεάν μεταφορά που προσφέρεται ως κίνητρο, τουλάχιστον από ένα ύψος παραγγελίας και μετά, μεγαλώνει ακόμα περισσότερο αυτή την ψαλίδα.

Πηγή: Ναυτεμπορική

ΔΕΝ ΥΠΑΡΧΟΥΝ ΣΧΟΛΙΑ

Αφήστε ένα σχόλιο

1 + thirteen =