αρχικηΟΙΚΟΝΟΜΙΑΦάκελος τουρισμός: Οι ξένοι στους δημοφιλείς προορισμούς, οι Έλληνες στα… φτωχικά καταλύματα

Φάκελος τουρισμός: Οι ξένοι στους δημοφιλείς προορισμούς, οι Έλληνες στα… φτωχικά καταλύματα




Το καλοκαίρι του 2017 θα είναι και πάλι χαμένο όσον αφορά τις διακοπές των Ελλήνων με τον εσωτερικό τουρισμό να διανύει ακόμη μία χρονιά πτώσης, έχοντας συρρικνωθεί στο 1/3 σε σύγκριση με την προ κρίσης περίοδο, τις… ένδοξες ημέρες του 2008, με ό,τι αυτό συνεπάγεται για τη «δεύτερη» τουριστική Ελλάδα, αυτή των μικρών καταλυμάτων και των λιγότερο δημοφιλών προορισμών που στηρίζονταν στον Ελληνα τουρίστα.

Την ίδια στιγμή οι αφίξεις και οι κρατήσεις από τις βασικές τουριστικές αγορές του εξωτερικού είναι sold out, με υψηλές πληρότητες ακόμη και τον Οκτώβριο, γεγονός το οποίο οδηγεί το υπουργείο Τουρισμού να ανεβάζει των πήχη των διεθνών αφίξεων σε επίπεδα άνω των 30 εκατομμυρίων έναντι των 28 και πλέον εκατομμυρίων που εκτιμά ο Σύνδεσμος Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων (ΣΕΤΕ). Γερμανοί, Βρετανοί και λοιποί Δυτικοευρωπαίοι -και όχι μόνο- τουρίστες συρρέουν ήδη στα ελληνικά νησιά, με τα ΜΜΕ του εξωτερικού να συνδράμουν δεόντως, εξαίροντας τις ομορφιές αλλά και τις τιμές των ελληνικών προορισμών, με πλέον χαρακτηριστικό παράδειγμα αυτό των Ολλανδών, καθώς διαπιστώνουν ότι η χώρα μας είναι η πιο φθηνή ανάμεσα στους δημοφιλέστερους τουριστικούς προορισμούς της Ευρώπης, επικαλούμενοι μάλιστα τα στοιχεία της δικής τους Στατιστικής Υπηρεσίας. Αντίστοιχα, με βάση τα στοιχεία της Eurostat (τελευταία επεξεργασία 13/6/2017) και τα επίπεδα τιμών για τους καταναλωτές για το 2016, ξενοδοχεία και εστιατόρια στην Ελλάδα είναι φθηνότερα κατά 19% σε σύγκριση με τον μέσο όρο των χωρών της Ευρωπαϊκής Ενωσης, με τη χώρα μας να βρίσκεται χαμηλότερα σε σχέση με την Κύπρο ή την Ισπανία, αλλά ψηλότερα σε σύγκριση με την Πορτογαλία, την Κροατία και τη Βουλγαρία, που είναι η φθηνότερη χώρα στην Ε.Ε. ως προς τη συγκεκριμένη κατηγορία υπηρεσιών.

Στροφή στο φθηνό all inclusive

Όπως σημειώνει το Πρώτο Θέμα, τα νέα λοιπόν είναι αισιόδοξα από το εξωτερικό, ωστόσο εντελώς διαφορετική είναι η εικόνα όσον αφορά τον εσωτερικό τουρισμό, με τον Ελληνα να έχει περιορίσει την περίοδο των διακοπών του στο πενθήμερο, ενώ πλέον μία από τις τάσεις που φαίνεται να κερδίζει έδαφος μέσα στην κρίση έχει να κάνει με τις οικογένειες που προτιμούν πλέον να «πακετάρουν» τις διακοπές τους αναζητώντας φθηνές λύσεις all inclusive προκειμένου να ρίξουν τον προϋπολογισμό του ταξιδιού τους. H πτώση του εσωτερικού τουρισμού έχει αντίκτυπο και στην … άλλη τουριστική Ελλάδα, εκτός των δημοφιλών νησιωτικών προορισμών των Κυκλάδων, της Κρήτης ή του Ιονίου, στις ηπειρωτικές περιοχές της χώρας και τα μικρά καταλύματα – κυρίως πρόκειται για οικογενειακές επιχειρήσεις οι οποίες είχαν προσαρμοσμένο το προϊόν τους στον εσωτερικό τουρισμό και μένουν τώρα, όπως είναι φυσικό, εκτός των διεθνών αφίξεων.

Του λόγου το αληθές επιβεβαιώνει και ο πρόεδρος της Ενωσης Ξενοδοχείων και Τουριστικού Οργανισμού Χαλκιδικής Γρηγόρης Τάσιος. Η Χαλκιδική βρίσκεται στην τριάδα των πιο δημοφιλών επιθυμητών προορισμών για τους Ελληνες φέτος το καλοκαίρι, όπως προκύπτει με βάση τις αναζητήσεις www.trivago.gr, προσφέροντας το πλεονέκτημα της σαφώς πιο φθηνής πρόσβασης μέσω αυτοκινήτου, σε σύγκριση με άλλους δημοφιλείς προορισμούς για εσωτερικό τουρισμό, δηλαδή τις Κυκλάδες και την Κρήτη, σύμφωνα πάντα με τα αποτελέσματα της γνωστής μηχανής αναζήτησης.

«Διανύουμε ακόμη μία κακή χρονιά για τον εσωτερικό τουρισμό, που έχει πληγεί τα τελευταία χρόνια λόγω της οικονομικής κρίσης», επισημαίνει ο κ. Τάσιος και συνεχίζει: «Ενα σημείο που χαρακτηρίζει το τελευταίο διάστημα τον εσωτερικό τουρισμό είναι το γεγονός ότι η περίοδος στην οποία συγκεντρώνεται η ζήτηση από Ελληνες τουρίστες έχει συρρικνωθεί τα τελευταία χρόνια στο ήμισυ και ακόμη λιγότερο, από το τέλος Ιουλίου έως και το πρώτο 20ήμερο του Αυγούστου, ενώ παλιότερα το αντίστοιχο διάστημα ήταν μεγαλύτερο, από 40 έως 50 ημέρες συνολικά στο δίμηνο Ιουλίου – Αυγούστου. Αντίστοιχα, έχει συρρικνωθεί και ο μέσος όρος διαμονής, που πλέον είναι 5 μέρες, ενώ στο πρόσφατο παρελθόν ξεπερνούσε τη μία εβδομάδα για τον Ελληνα τουρίστα».

Ο πρόεδρος της Ενωσης Ξενοδοχείων Χαλκιδικής τονίζει επίσης το μείζον ζήτημα που αντιμετωπίζουν τα χρόνια της κρίσης τα μικρότερα καταλύματα σε όλη τη χώρα, κυρίως στην ηπειρωτική Ελλάδα, στα μικρά νησιά του βορείου και νοτίου Αιγαίου κ.α. «που δούλευαν κατά 80% με Ελληνες και τώρα δεν βγάζουν ούτε τα έξοδά τους. Πρόκειται για καταλύματα, κατά βάση οικογενειακές επιχειρήσεις, από 1 έως 3 αστέρια των 15 έως μάξιμουμ 50 δωματίων, που ήταν προσαρμοσμένα στο ελληνικό τουριστικό προϊόν, είτε μεμονωμένα είτε μέσω του κοινωνικού τουρισμού, ο οποίος έχει περιοριστεί και αυτός σε μεγάλο βαθμό εν μέσω κρίσης. Με τα σημερινά δεδομένα, γι’ αυτές τις περιοχές θα μπορούσε να υπάρξει ένας σχεδιασμός με τη δημιουργία πιλοτικών προγραμμάτων-μοντέλων με στόχο την προσέλκυση ξένων τουριστών».

Μια άλλη παράμετρος, η οποία είναι σημαντική και υπολογίσιμη και το φετινό καλοκαίρι, κάτι αντίστοιχο είδαμε και πέρυσι, έχει να κάνει με το γεγονός των φορολογικών εκκρεμοτήτων που θα πρέπει να ξεκινήσουν να πληρώνουν οι Ελληνες από το τέλος Ιουλίου και μετά. Σε μια περίοδο κατά την οποία τα οικονομικά της συντριπτικής πλειοψηφίας των Ελλήνων είναι πιεσμένα, είναι εύλογο κάθε νοικοκυριό να περιορίζει τις λοιπές δαπάνες, με πρώτες απ’ όλες αυτές για τις διακοπές, πολύ περισσότερο όταν αυτές συμπίπτουν χρονικά με την πληρωμή της Εφορίας. Ο κ. Τάσιος προσθέτει και την παράμετρο των πακέτων και του all inclusive που έχουν αρχίσει πλέον να κυνηγάνε περισσότερο οι Ελληνες σε μια προσπάθεια καλύτερου ελέγχου του κόστους των διακοπών τους: «Υπάρχει αύξηση της ζήτησης από Ελληνες για πακέτα διακοπών που συμπεριλαμβάνουν το κόστος της διαμονής και της μετάβασης στον προορισμό, προσφέροντας παράλληλα ημιδιατροφή ή πλήρη διατροφή».




ΔΕΝ ΥΠΑΡΧΟΥΝ ΣΧΟΛΙΑ

Αφήστε ένα σχόλιο

2 + 17 =