αρχικηΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑΤα πληρωμένα- sponsored άρθρα που έχουν γεμίσει το ίντερνετ, και οι υποψιασμένοι αναγνώστες | Του Γιάννη Μπελεγρίνη

Τα πληρωμένα- sponsored άρθρα που έχουν γεμίσει το ίντερνετ, και οι υποψιασμένοι αναγνώστες | Του Γιάννη Μπελεγρίνη

Και εκεί που κάνεις το συνηθισμένο scroll down στο newsfeed του Facebook, σου εμφανίζεται η ανάρτηση (ως χορηγούμενη μάλιστα): Ένας συντάκτης γνωστού ελληνικού site, περιγράφει το πως αγόρασε ένα laptop συγκεκριμένης εταιρίας, και χρησιμοποίησε και την ειδική προσφορά που του έδινε την δυνατότητα αν δεν μείνει ικανοποιημένος, να επιστρέψει το προϊόν και να πάρει τα χρήματα του. Φυσικά έμεινε ικανοποιημένος.

Και που είναι το κακό σε όλα αυτά, θα αναρωτηθεί κάποιος. Το παραπάνω άρθρο, είναι ένα ακόμα πληρωμένο- sponsored άρθρο, από τα οποία έχει γεμίσει το ελληνικό ίντερνετ. Τα δεδομένα σε αυτές τις περιπτώσεις είναι λίγο- πολύ ξεκάθαρα: Μια εταιρία προσεγγίζει ένα ΜΜΕ (ή το αντίστροφο) και γίνεται ένα deal: Η εταιρία δίνει ένα συγκεκριμένο χρηματικό ποσό, για να διαφημίσει ένα προϊόν ή μια υπηρεσία της. Δεν θέλει όμως η διαφήμιση να γίνει με ξεκάθαρο τρόπο (π.χ. με banner), αλλά θέλει να γίνει μέσω περιεχομένου. Με απλά λόγια, ζητά να γραφτεί ένα άρθρο το οποίο θα προμοτάρει πλαγίως (ή ευθέως) το εκάστοτε προϊόν που θέλει η εταιρία.

Σε αρκετές περιπτώσεις μάλιστα, το άρθρο πριν δημοσιευτεί περνάει από το «τσεκάρισμα» της εταιρίας, για να δώσει αυτή το τελικό ΟΚ ή να ζητήσει αλλαγές. Λογικό, αφού μιλάμε ουσιαστικά για μια συμφωνία μεταξύ ενός ΜΜΕ και ενός πελάτη που έχει πληρώσει για να δει ένα συγκεκριμένο αποτέλεσμα. Στο άρθρο που περιγράφουμε παραπάνω, υπάρχει η ένδειξη «advertorial» στην αρχή του κειμένου. Άρα είναι σαφές ότι πρόκειται για αυτό που λέει το όνομα του: Ενα advertorial. Είναι αλήθεια βέβαια, ότι πολλές φορές γίνεται κάτι ακόμα χειρότερο: Γράφονται τέτοια πληρωμένα- sponsored άρθρα, χωρίς να υπάρχει καμία σχετική επισήμανση. Με απλά λόγια δηλαδή, το ΜΜΕ και ο διαφημιζόμενος, θέλουν να τα περάσουν… ως κανονικά δημοσιογραφικά άρθρα.

Σε κάθε περίπτωση, εδώ δεν κάνουμε και καμία τρομερή αποκάλυψη. Πρόκειται για επίσημες συμφωνίες μάρκετινγκ και όχι για συμφωνίες «κάτω από το τραπέζι». Όλα είναι πολύ ξεκάθαρα και νόμιμα.

Και που τα ξέρεις εσύ όλα αυτά, θα πει κάποιος άλλος. Και εδώ τα πράγματα είναι ξεκάθαρα: Τέτοιες εσωτερικές διεργασίες έχω δει σε προηγούμενα media στα οποία έχω εργαστεί. Ενώ αντίστοιχες κρούσεις από διαφημιζόμενους που θέλουν sponsored άρθρα ή συνεντεύξεις έχουν γίνει και στο It’s Possible. Μέχρι σήμερα η απάντηση από την μεριά του site ήταν και είναι πάντα αρνητική.

Μέσα σε όλο αυτό το περίεργο σκηνικό, που θυμίζει λίγο δημοσιογραφία και πολύ περισσότερο μάρκετινγκ, υπάρχει και κάτι θετικό. Οι αναγνώστες πλέον είναι υποψιασμένοι. Άλλωστε, δεν βρισκόμαστε στο 2005 ή στο 1999. Είμαστε στο 2018, και ο κάθε απλός χρήστης μπορεί εύκολα να καταλάβει τι είναι αυτό που του προσφέρεις να διαβάσει. Μπορεί να καταλάβει αν είναι κανονικό και ειλικρινές ή αν κρύβονται άλλες συμφωνίες από πίσω.

Αρκεί να δεις μερικά σχόλια χρηστών, κάτω από το FB post του άρθρου για το οποίο γίνεται λόγος παραπάνω. Είναι και αυτά μια παρηγοριά, που ίσως (λέμε ίσως) να οδηγήσουν στο να αλλάξει το τοπίο κάποια στιγμή.

«Οκ, σαν σοβαρός δημοσιογράφος θα έπρεπε να το επιστρέψεις για να ερευνήσεις αν η υπηρεσία παρέχεται με σωστό τρόπο… Παρεμπιπτόντως… Ωραία διαφήμιση!».

«Ναι καλα… Εγω μετα απο 2 φορες πηγαινελα στο σερβις τον 2ο μηνα και τελικα αλλαγη μητρικης, ακομα με την απορια εχω μεινει… Με κερδισε ή με νίκησε… Ωραία διαφήμιση να τη χαιρεστε».

«Εξαιρετικη «δημοσιογραφική » καλυψη μιας διαφημιστικής καμπάνιας !!! (αλήθεια , τα πληρωσατε τα 1.800€ ή τα εξαργυρωσατε με την δημοσίευση ??)»

«Ωραία διαφήμιση! Είμαι σίγουρος ότι θα γράψεις τα ίδια και για Lenovo, Mac air κλπ»

«Μαύρη διαφήμιση»

« Ω, κοίτα να δεις. Τυχαία μου βγήκε στα Sponsored»

ΔΕΝ ΥΠΑΡΧΟΥΝ ΣΧΟΛΙΑ

Αφήστε ένα σχόλιο

five + 3 =