αρχικηΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑΑς σοβαρευτούμε. Με ποια κριτήρια δίνονται τα επιχειρηματικά βραβεία; | Του Γιάννη Μπελεγρίνη

Ας σοβαρευτούμε. Με ποια κριτήρια δίνονται τα επιχειρηματικά βραβεία; | Του Γιάννη Μπελεγρίνη




Μια όμορφη ατμόσφαιρα έχει δημιουργηθεί στην Ελλάδα, με τα επιχειρηματικά βραβεία να βρίσκονται σε κάθε πόλη, κάθε γειτονιά, με μπόλικα αγαλματάκια για όλους. Το αν είναι πολλά τα βραβεία που δίνονται στην χώρα μας είναι μια μεγάλη συζήτηση. Δεν είναι όμως αυτό το θέμα μας, στο άρθρο που διαβάζετε τώρα.

Ας δούμε τα πράγματα συγκεκριμένα, με το όνομα τους. Μόλις την περασμένη Τρίτη (4/7), πραγματοποιήθηκε το ετήσιο φόρουμ «Diamonds of the Greek Economy 2017» το οποίο διοργάνωσε ο εκδοτικός οργανισμός New Times Publishing. Σε αυτό δόθηκαν 40 βραβεία, στα «διαμάντια της ελληνικής οικονομίας». Μάλιστα, όλα καλά μέχρι εδώ. Εντάξει, πολλά βραβεία, αλλά είπαμε δεν είναι αυτό το θέμα μας.

Βλέποντας τη λίστα με τους 40 μεγάλους νικητές, υπάρχει ένα όνομα που σίγουρα σου τραβά το ενδιαφέρον. Είναι η Novartis Hellas. Είναι μέσα στις βραβευμένες εταιρίες. Και ναι, είναι η εταιρία που πολύ πρόσφατα μπλέχτηκε στην γνωστή υπόθεση που αφορούσε μίζες σε 4.000 γιατρούς και κρατικούς λειτουργούς που προωθούσαν τα φάρμακά της Novartis.

Μοιάζει απίστευτο, ωστόσο είναι πέρα για πέρα αληθινό. Βραβεύτηκε μια εταιρία, η οποία μόλις λίγο καιρό πριν, είχε εμπλοκή σε μια τόσο σοβαρή υπόθεση. Αυτή βέβαια είναι μόνο μια αφορμή, η οποία προκαλεί το άνοιγμα μιας συζήτησης: Με ποια κριτήρια δίνονται, τελικά, τα επιχειρηματικά βραβεία στη χώρα μας;

Ξανά λέω, η περίπτωση της Novartis, είναι μόνο μια αφορμή. Υπάρχουν κι άλλες κατά καιρούς. Ας πάμε λίγο πιο πίσω, να δούμε άλλη μια. Το περασμένο Μάιο, πραγματοποιήθηκαν επί ελληνικού εδάφους τα βραβεία «Best Workplaces» του διεθνή θεσμού Great Place to Work®Hellas.  Στην κατηγορία μεγάλων επιχειρήσεων που απασχολούν περισσότερους από 250 εργαζόμενους, το Πλαίσιο κατάφερε να βρεθεί στο top 10 των εργοδοτών με το καλύτερο εργασιακό περιβάλλον. Το Πλαίσιο, που με βάση τους περισσότερους εργαζόμενους που έχουν δουλέψει εκεί, μάλλον δεν αποτελεί… ένα τέλειο περιβάλλον για να δουλέψεις. Είναι ενδεικτικό, ότι κάτω από τις σχετικές social αναρτήσεις με τη βράβευση του Πλαισίου, ακολούθησε έντονο τρολάρισμα από πολλούς χρήστες.

Φυσικά, κάποιος θα πει ότι ο κάθε φορέας, Οργανισμός ή ιδιώτης, είναι ελεύθερος να δίνει τα βραβεία του όπου ο ίδιος κρίνει. Ας το δεχτούμε. Βλέποντας όμως το θέμα πιο συνολικά, τα πράγματα δεν είναι τόσο απλά. Δεν μιλάμε απλά για ένα αγαλματάκι που το παίρνει στα γραφεία της μιας εταιρίας. Το Πλαίσιο, για παράδειγμα, μπορεί να χρησιμοποιήσει εμπορικά την βράβευση του. Να το πούμε απλά: Ακόμα, δηλαδή, κι αν δεν έχει τις ιδανικές συνθήκες εργασίας, ακόμα κι αν στο μέλλον βγουν υπάλληλοι του και θίξουν το θέμα, η εταιρία θα μπορεί πολύ εύκολα να πει, «Μα καλά, τι είναι αυτά που λέτε; Εμείς έχουμε βραβευτεί για το εργασιακό μας περιβάλλον».

Για να τα λέμε όλα, ευθύνη δεν έχουν μόνο οι εκάστοτε διοργανωτές των βραβείων. Προσέξτε μια ακόμα λεπτομέρεια: Η είδηση με τις βραβεύσεις των «Diamonds of the Greek Economy 2017», μεταδόθηκε από αρκετά ελληνικά ΜΜΕ. Όσο κι αν έψαξα προσωπικά, δεν βρήκα κανένα που να έκανε αναφορά στη περίπτωση της Novartis Hellas και την… ιδιαίτερη βράβευση της. Ζητώ συγνώμη αν μου ξέφυγε κάποιο Μέσο, το οποίο έκανε τη σχετική αναφορά. Και μπορείτε να το σημειώσετε στα σχόλια κάτω από αυτό το άρθρο.

Δεν πρέπει όμως να μας προκαλεί εντύπωση. Και στην περίπτωση της βράβευσης του Πλαισίου, αρκετά ΜΜΕ μετέδωσαν την είδηση, αλλά κανένα δεν σχολίασε την «φήμη» της συγκεκριμένης εταιρίας. Είναι χαρακτηριστικό, ότι δεν τους… ξύπνησε, ούτε το τρολάρισμα που γινόταν από τους απλούς χρήστες, κάτω από τις σχετικές social αναρτήσεις, που έκαναν τα ίδια τα Μέσα.

Εδώ υπάρχουν δύο πιθανά σενάρια. Το λιγότερο πιθανό: Υπάρχουν κάποια ελληνικά ΜΜΕ, τα οποία λόγω και των ιδιαίτερων συνθηκών που έχει δημιουργήσει η κρίση, δεν φιλτράρουν καν τις δημοσιεύσεις που κάνουν. Έρχεται, για παράδειγμα, ένα Δελτίο Τύπου με τη λίστα των νικητών στο «Diamonds of the Greek Economy 2017», παίρνουν όπως είναι την λίστα και με ένα απλό copy-paste τη δημοσιεύουν. Έτσι, στη συγκεκριμένη περίπτωση δεν είδαν ότι μέσα στις 40 βραβευμένες επιχειρήσεις, είναι η Novartis Hellas.

Το πιο πιθανό σενάριο, κατά την ταπεινή μου άποψη, είναι το εξής όμως: Τα περισσότερα ΜΜΕ στην Ελλάδα, δεν λειτουργούν με κανονικά δημοσιογραφικά κριτήρια. Πορεύονται με βάση το τι θα που οι διαφημιζόμενοι τους ή οι εκάστοτε χρηματοδότες. Δεν είναι τυχαίο, ότι σχεδόν όλα τα ενημερωτικά sites στην Ελλάδα (με ελάχιστες φωτεινές εξαιρέσεις), πραγματοποιούν συνεχώς πληρωμένες- μαρκετίστικες συνεντεύξεις ή άρθρα (τα λεγόμενα sponsored). Αδιαφορώντας για το περιεχόμενο που προσφέρουν στους αναγνώστες. Μια πρακτική που , όπως έχουμε τονίσει αρκετές φορές, αποφασίσαμε να μην την ακολουθήσουμε στο It’s Possible. Παρόλο που αν πορευτείς σε αυτόν τον δρόμο, μπορείς να βρεις πιο εύκολα και πιο πολλά έσοδα.

Σε κάθε περίπτωση, στο παραπάνω περιβάλλον μπορεί εύκολα να καταλάβει κάποιος, πως λειτουργούν τα πράγματα. Είναι όλα δομημένα λάθος. Μπορεί να υπάρξει αλλαγή; Ίσως μοιάζει δύσκολο. Ας το προσπαθήσουμε όμως, όλοι μαζί.


Τελευταία σχόλια
  • Το ίδιο ισχύει και για άλλα βραβεία και άλλες εταιρίες, μικρές και μεγάλες. Καλό είναι να μην δίνουμε και μεγάλη σημασία σε αυτά μιας και συνήθως οι βραβεύσεις διοργανώνονται από ενώσεις των ίδιων των εταιριών και όχι από κάποιον ανεξάρτητο φορέα. Και φυσικά ο σκοπός είναι καθαρά η προβολή των εταιριών αυτών. Άλλη μια μορφή μάρκετινγκ δηλαδή.

  • Η Γη δεν ειναι επίπεδη και γυρίζει γυρω απο τον Ηλιο. Τα βραβεία δίνονται με τον ιδιο τροπο και με την ίδια νοοτροπία που εχει η ανάρτηση της selfie που έχετε βάλει καποια στιγμη στο Facebook και οι φιλοι σας εχουν γράψει ποσο εξαιρετικός είστε.

  • Εξαιρετικό άρθρο. Η συνεισφορά μου ειναι η εξής ερωτηση:
    απο τη στιγμη που ακομη και για να συμμετασχει κάποια εταιρεία σε κάποιους θεσμούς-βραβεία, οπως πχ το great places to work, πρεπει να πληρώσει, αλλιως δεν λαμβάνεται καν υπόψη, δεν ειναι αυτονόητο πως κατι θα πρεπει να παρει πισω γι αυτα τα χρήματα?
    Απο την αλλη πλευρα, η απονομή κάθε είδους και μορφής βραβείων, χωρις διαφανη η ξεκάθαρα κριτήρια πολλες φορές, η απο άγνωστες η μη εξειδικευμένες κριτικές επιτροπές, επι παντός επιστητού και σε κάθε κλάδο απο εκδοτικούς οίκους και επιχειρήσεις μέσων μαζικής ενημέρωσης, αποτελεί κυρίως (και ξεκάθαρα για μενα και αρκετούς άλλους), ενα ακομη μέσο αύξησης των εσόδων των επιχειρήσεων αυτών και εναν ωραίο τροπο προβολής των συμμετεχόντων και πληρωνοντων εταιρειών, εφόσον πάντα ακολουθεί μια εκδήλωση απονομής και πολλη φασαρία στον τύπο. Αρα ολοι ειναι τελικα ευχαριστημένοι. Εκτός ισως απο τους πελάτες των βραβευμένων εταιρειών, εφόσον η κατοχή ενος οποιουδήποτε βραβείου απο μια εταιρεία, με βαση τα παραπανω, δεν αποτελεί τελικα εγγύηση υψηλότερης ποιότητας υπηρεσιών η καλύτερου εργασιακού κλίματος κοκ.
    Και ναι, κατα τη γνώμη μου ειναι παρα πολλα και αρα άνευ ουσίας τελικα τα διαφορα βραβεία που αφειδως μοιράζονται ετησίως σε αυτην τη χώρα.. Εχει χαθει το μέτρο και κατα συνέπεια εχει υποβαθμιστεί και η αξία των εκάστοτε απονεμομενων βραβείων. Οπου ακους πολλα βραβεία….

Αφήστε ένα σχόλιο

1 × 1 =